۲۶ مرداد ۱۳۹۹، ۹:۵۶

در گفت‌وگو با مهر اعلام شد؛

بررسی کیفیت هوای کرج/ ثبت ۲۱ روز پاک در چهار ماهه نخست سال

بررسی کیفیت هوای کرج/ ثبت ۲۱ روز پاک در چهار ماهه نخست سال

کرج - معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان البرز ضمن بررسی کیفیت هوای کرج از ثبت ۲۱ روز پاک در چهار ماهه نخست سال خبر داد.

کیوان رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به اینکه طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ وضعیت کیفیت هوای کلان‌شهر کرج در چهارماهه نخست سال خوب بوده است، اظهار کرد: طی بازه‌های زمانی مذکور، خوشبختانه هوای کلان‌شهر کرج عمدتاً در شرایط پاک یا سالم قرار داشته است.

وی در خصوص آمار روزهای پاک و سالم سال جاری کلان‌شهر کرج و قیاس آن با سال ۹۸ بیان کرد: در چهارماهه نخست امسال، شهر کرج ۲۱ روز پاک را تجربه کرده است که این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۵۵ روز بوده است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان البرز تعداد روزهای سالم (قابل قبول) در چهار ماه ابتدایی سال گذشته شهر کرج را بالغ بر ۶۹ روز اعلام کرد و افزود: اما روزهای سالم (قابل قبول) این کلان‌شهر در مدت مشابه امسال بالغ بر ۱۰۲ مورد محاسبه شده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری یک روز ناسالم برای گروه‌های حساس در کلان‌شهر کرج داشته‌ایم، گفت: در سال ۹۸ تعداد روزهای پاک چهارماهه ابتدایی کرج نسبت به سال جاری بیشتر بوده است و عمده دلیل آن به حجم بالای بارندگی‌های سیل آسا در ماه‌های نخست سال گذشته باز می‌گردد.

رحیمی در بخش دیگری در خصوص ارائه فهرست منابع آلاینده هوای کلانشهرها با بیان اینکه مطالعات زیادی در این رابطه انجام شده است، گفت: بر این اساس، مطالعات مربوطه برای کلان‌شهر کرج توسط دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران دنبال شده که اکنون بیش از ۹۲ درصد این مطالعات تکمیل شده و به زودی گزارش نهایی آن ارائه خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول بر اساس مطالعاتی که بر روی منابع آلاینده هوای کلان‌شهر کرج در سنوات قبل توسط دانشگاه تهران انجام شده است، حدود ۶۰ درصد منابع آلاینده این کلان‌شهر به منابع متحرک و ۴۰ درصد به منابع ثابت بازمی گردد.

وی تاکید کرد: در خصوص منابع آلاینده متحرک در کلان‌شهر کرج بیشترین سهم مربوط به ناوگان حمل و نقل عمومی دیزلی از جمله اتوبوس‌ها است و در این میان به تبع بحث فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی و دودزا بودن خیلی از خودروهای دیزلی که در شهر تردد می‌کند، نقش مهمی در ایجاد آلایندگی توسط منابع آلاینده متحرک دارند.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه مدیریت شهری کرج اعتبار خوبی برای اورهال کردن و تعمیر ناوگان حمل و نقل شهری پیش بینی کرده است، گفت: خرید اتوبوس‌های جدید توسط شهرداری کرج نیز در دستور کار قرار داده شد که این امر نقش خوبی در کاهش آلاینده‌های متحرک دارد.

وی عنوان کرد: در میان منابع آلاینده ثابت نیز به تبع فعالیت‌های صنعتی و نیروگاهی بیشترین سهم را در آلودگی کلانشهری مانند کرج دارد.

رحیمی در مورد ایستگاه‌های پایش آنلاین کیفیت هوا در سطح استان البرز که پایش مستمر وضعیت کیفی هوا را انجام می‌دهد، توضیح داد: در این زمینه در حال حاضر ۹ ایستگاه در استان داریم که از این تعداد ۴ ایستگاه در کلان‌شهر کرج واقع است.

وی در مورد محل‌های قرارگیری دیگر ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در استان البرز که بصورت آنلاین پایش هوا را انجام می‌دهند، گفت: به جز ایستگاه‌های کرج در هر کدام از شهرهای فردیس، نظرآباد، هشتگرد، گلسار و اشتهارد نیز یک ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا داریم.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه تجهیزات نصب شده در ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا بسیار گران قیمت هستند، افزود: در حال حاضر این ۹ ایستگاه برای رصد دقیق کیفیت هوای شهرهای استان کفایت می‌کند.

کد خبر 4999567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha