۲۶ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۵۴

رئیس تبلیغات اسلامی شاهرود تاکید کرد؛

استفاده از همه ظرفیت‌ها برای پرشور برگزار شدن عزاداری در شاهرود

استفاده از همه ظرفیت‌ها برای پرشور برگزار شدن عزاداری در شاهرود

شاهرود- رئیس تبلیغات اسلامی شاهرود با بیان اینکه آئین روز پنجم محرم و نخل گردانی شاهرود برگزار نمی‌شود، گفت: از همه ظرفیت‌ها با رعایت مسائل بهداشتی برای پرشور برگزار شدن عزاداری استفاده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حمید عبداللهیان ظهر یکشنبه در گردهمایی هیئات مذهبی و مداحان شهرستان شاهرود به میزبانی سالن همایش‌های هلال احمر شاهرود ضمن اشاره به مصوبات کارگروه مقابله با کرونا، بیان کرد: از آنجا که دسته روی و حرکت هیئت‌های مذهبی به دلیل شیوع کرونا در سطح کشور و همچنین شهرستان ممنوع است، برنامه‌های مذهبی و آئینی شاهرود مانند یا عباس یا عباس روز پنجم و همچنین نخل گردانی در شاهرود، دیزج، قلعه نوخرقان، باغزندان و … برگزار نخواهد شد.

وی با بیان اینکه قرار است در نشست‌هایی با حضور هیئت‌های مذهبی و روحانیان برنامه‌های جایگزینی برای این مراسم آئینی در نظر گرفته شود، بیان داشت: این برنامه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شامل ماسک، فاصله دو متری عزاداران، عزاداری در فضای باز و … به اطلاع مردم می‌رسد.

تبعیت از امام واجب است

رئیس تبلیغات اسلامی شاهرود با بیان اینکه بر اساس مبانی اعتقادی ما تبعیت از امام واجب است، گفت: رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند که خود را تابع مقررات و مصوبات ستاد کرونا می‌دانند لذا نباید یک گام از امام جلوتر و نه یک گام عقب‌تر بود بلکه باید همراه با امام جامعه گام برداشت و این از زیربناهای مبانی عقیدتی و دینی و فقهی ما است.

عبداللهیان با بیان اینکه تبعیت از امام واجب است و حتی شاهد هستیم که فتاوی علمای ما در دنباله روی از رهبر معظم انقلاب اسلامی است، تاکید کرد: از لحاظ عقلانی نیز باید گفت دفع ضرر محتمل واجب است لذا امروز که تمام دنیا بر خطر بیماری کرونا و شیوع آن اجماع دارند باید از برگزاری تجمعات دوری کرد که این امر نیز در مبانی فقهی و همچنین عقلی ما جایگاه ویژه دارد.

وی با بیان اینکه کرونا و عزاداری موضوعی شخصی نیست که فردی بگوید اختیار جان خود را دارم زیرا عزاداری با حضور جمعی از مردم برگزار می‌شود و امکان شیوع ویروس بین همگان وجود دارد، ابراز داشت: اگر انسان عقلانی حتی احتمال بروز خطری را برای خود و دیگران دهد باید پای خود را از ماجرا کنار بکشد همانطور که در یک معامله مثلاً خانه این گونه است.

تصمیم‌گیری برای عزاداری

امام جمعه موقت شاهرود با بیان اینکه از لحاظ سیاسی نیز باید امروز نشان داد که تفاوت هیئت در طراز انقلاب اسلامی با هیئت‌های سکولار چیست، افزود: هیئت انقلابی امروز باید در تبعیت از رهبر جامعه شفافیت خود را به اثبات برساند و نشان دهد که با شیعه انگلیسی متفاوت است.

عبداللهیان درباره دستورالعمل‌های برگزاری مراسم محرم نیز، توضیح داد: دو ستاد شامل ملی و استانی برای مصوبات مقابله با کرونا و همچنین کارگروه‌های برگزاری عزاداری ایام محرم تصمیم‌گیری می‌کنند در نتیجه برخی تصمیمات کشوری و برخی دیگر محدود به استان‌ها است.

وی افزود: به دلیل تفاوت در جغرافیای استان‌ها، کیفیت و کمیت برگزاری مراسم، جمعیت و … برخی تصمیم‌گیری به استان‌ها واگذار شده است لذا اگر مشاهده می‌شود که در برخی موارد موضوعاتی با مصوبات کشوری تفاوت‌هایی دارند به این دلیل است.

دستورالعمل‌ها بیان شدند

رئیس تبلیغات اسلامی شاهرود ادامه داد: در این دستورالعمل‌ها ذکر شده که استفاده مستمر از ماسک در تمام مدت عزاداری الزامی است همچنین باید سقف یک ساعت الی یک ساعت و نیم برای عزاداری در نظر گرفته شود از سوی دیگر عزاداری باید در فضای باز برگزار شود و پذیرایی به هر نحوی ممنوعیت دارد و فاصله عزاداران از هر طرف باید حداقل دو متر باشد و هیئت و امنای مسجد و برگزار کنندگان مراسم نیز باید با مراجعه به اداره تبلیغات اسلامی مجوزی را دریافت و تعهد نامه‌ای را برای رعایت این موارد امضا کنند.

عبدالهیان با بیان اینکه مداحان، روحانیان و امنای مساجد باید تذکر دهند که افراد مسن که مستعد بیماری کرونا هستند در مجالس عزاداری شرکت نکنند، بیان کرد: درباره نذورات نیز تصمیماتی گرفته شده که در خصوص نذورات عامل موضوع تبدیل آنها به بسته‌های ارزاق، توزیع مواد غذایی خشک بین نیازمندان و عزاداران مطرح است.

وی درباره نذورات خاص گفت: این نذورات اگر قابل تبدیل نیستند و مثلاً طبخ غذا در یک روز به خصوص را شامل می‌شوند می‌بایست قبل از طبخ غذا کارشناسان بهداشتی مکان طبخ غذا را مورد بازدید قرار دهند همچنین از سلامت آشپزها و افرادی که غذا را طبخ می‌کنند نیز اطمینان حاصل کنند از سوی دیگر باید غذاها بسته بندی و در مکان‌های متعددی توزیع و جلوی اجتماع مردم گرفته شود.

پیش بینی برنامه‌هایی برای جلوگیری از تجمع

امام جمعه موقت شاهرود با بیان اینکه جلسات خانگی همچون شاهرود به دلیل اینکه در کشور رایج نیست در دستورالعمل کشوری مقابله با کرونا نیز لحاظ نشده است، گفت: در خصوص این مجالس دو دیدگاه وجود دارد نخست اینکه ملک شخصی یک نفر دارای قانون مالکیت خصوصی است و می‌تواند درب خانه‌ای را بسته و تعدادی را برای روضه دعوت کند ما نمی‌توانیم جلوی این افراد را بگیریم اما دیدگاه دوم این است که این مراسم جنبه عمومی دارد یعنی امکان دارد کسی با حضور در این روضه‌های خانگی بیمار شود.

عبداللهیان در ادامه به عدم برگزاری مراسم معنوی نخل گردانی، عزاداری یاعباس یاعباس و مراسم آئینی خاص مانند آن در شاهرود اشاره کرد و گفت: تمام دسته‌های عزاداری ممنوعیت دارند اما تصمیم بر آن شده که در نشست‌هایی با حضور هیئت‌های مذهبی، موثران، امنای مساجد و روحانیان و … برنامه‌هایی برای جایگزینی مصوب می‌شوند.

کد خبر 5000025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha