۲۱ خرداد ۱۳۸۶، ۱۲:۰۰

مهاجرت؛ عامل اشاعه اسلام در آنگولا

مهاجرت؛ عامل اشاعه اسلام در آنگولا

خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: مسلمانان آنگولا که در دوران استعمار پرتغال در تنگناهای بسیاری به سر می‌بردند، به غرب آفریقا مهاجرت کردند. آنها پس از بازگشت به اشاعه اسلام در این کشور پرداختند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نسیج، از سال 1960 مسلمانان آنگولا به علت اجبار و سختگیریهای استعمارگران پرتغال در آنگولا به کشور جمهوری دموکراتیک کنگو در غرب آفریقا و یا مالی و سنگال مهاجرت کردند. آنها سپس به کشور خود بازگشتند تا از اشاعه‌دهندگان اسلام باشند.

 دکتر ماریا دوفاطیما مدیر امور ادیان انگولا در این باره گفت: در دوران استعمار پرتغال آنها از شیوه‌های مختلفی به منظور در تنگنا قرار دادن مسلمانان استفاده می‌کردند و مانع از اشاعه اسلام توسط آنها می‌شدند. اما پس از استقلال آنگولا در سال 1975 ورود اسلام بویژه در شمال این کشور بسیار افزایش یافت.

افزایش تعداد مسلمانان آنگولا به علت هجرت مسلمانان از غرب آفریقا یعنی از مالی، نیجریه، سنگال به آنگولا است و بدین‌گونه 80 درصد مسلمانان در آنگولا از مهاجران غرب آفریقا هستند.

مسلمانان آنگولا 5/ 2 درصد از 15 میلیون نفر جمعیت آنگولا را تشکیل می‌دهند. اقلیت مسلمان در شورای اسلامی آنگولا تلاشهای بسیاری به منظور اشاعه اسلام و حمایت از اسلام دارند.

دکتر ماریا در ادامه یاد آور شد: برخی از مناطق آنگولا شاهد فعالیتهای اسلامی گسترده و دامنه داری مسلمانان است، به گونه ای که ساخت مسجد، مراکز اسلامی و مدارس قرآنی بسیار چشمگیر است.

اولین مسجدی که در آنگولا افتتاح شد به سال 1989 در لوآندا پایتخت آنگولا به نام "مسجد الفتاح" بود . اینک 32 مسجد در آنگولا وجود دارند که 9 مسجد در لوآندا ساخته شده‌اند.

این مساجد با هزینه‌های مالی و کمکهای مسلمانان ساخته می‌شود. تعداد مدارس اسلامی در این کشوربه طور نسبی اندک است.

ساکنان مسلمان آنگولا کشاورز هستند و در فقر بسیار شدید به سر می‌برند بویژه در شرق کشور. ساکنان مسلمان شهرها نیز فقیرانی هستند که به علت جنگی که در آنگولا اتفاق افتاده است، آورده شده اند.

کد خبر 500094

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha