۲۹ مرداد ۱۳۹۹، ۲۲:۲۳

رایزن اقتصادی ایران در عراق:

عراق از سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی استقبال می کند

عراق از سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی استقبال می کند

خرمشهر- رایزن اقتصادی ایران در عراق گفت: دولت عراق از پیشنهاد سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های ایرانی در خاک کشورشان استقبال می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالامیر ربیحاوی ظهر امروز در نشست تخصصی بخش خصوصی و دولت که در آمفی‌تئاتر اتاق بازرگانی خرمشهر برگزار شد، با تأکید بر اینکه کشور عراق به سمت‌وسوی خودکفایی در حال حرکت است، اظهار کرد: بودجه عراق بر نفت متکی است اما در سال‌های اخیر در برخی محصولات به خودکفایی رسید و واردات ۲۸ قلم کالا را ممنوع کرده است و حتی مازاد برخی محصولاتش را همچون گندم و جو صادر می‌کند.

رایزن اقتصادی ایران در عراق با بیان اینکه در شرایطی که عراق با خودکفایی به دنبال رفع مشکلاتی همچون بیکاری است، باید استراتژی صادرات ایران در راستای حفظ بازار عراق تغییر کند، افزود: عراق خواهان احیای زمین‌های زراعی خود است و برای این کار برنامه‌ریزی کوتاه، میان و بلندمدت دارد و به دنبال جذب سرمایه‌گذار و احیای واحدهای تولیدی و صنعتی است.

وی ادامه داد: استقبال از زمین‌های زراعی از سوی کشور عراق با استقبال مواجه شد که می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد و کشت فرا زمینی و صنایع تبدیلی را در عراق راه‌اندازی کرد.

بنا به گفته ربیحاوی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری مشترک در تمام استان‌های شناسایی و در اختیار وزارت صمت و اتاق‌های بازرگانی شده است.

وی در رابطه با ضریب اطمینان سرمایه‌گذاری در عراق نیز گفت: عراق جز کشورهای پر ریسک است و در منطقه بالاترین ریسک سرمایه‌گذاری را دارد اما هیئت سرمایه‌گذاری زیر نظر نخست‌وزیر در حال فعالیت است.

رایزن اقتصادی ایران در عراق در بخش دیگر سخنانش نداشتن برنامه هدفمند را علت عقب ماندن ایران از رقبا در جذب بازارهای عراق دانست و گفت: هنوز بعد از گذشت ۱۷ سال درباره صادرات به عراق صحبت می‌شود و این نشان می‌دهد در این راستا هنوز هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی استراتژیک وجود ندارد.

وی افزود: ایران با وجود دارا بودن مزیت‌های رقابتی همچون زبان و مذهب مشترک از سایر رقبا عقب مانده و امروز از جایگاه نخست در صادرات به عراق به جایگاه چهارم رسیده است و در این اتفاق تا حدودی دولت، بخش خصوصی و شرایط اقتصادی و تحریم‌ها مؤثر بوده است.

ربیحاوی همچنین به سوال درباره استفاده از تعرفه‌های ترجیحی برای تجارت بازرگانان ایرانی و توسعه گذرگاه‌های تجاری مشترک میان دو کشور ایران و عراق نیز توضیح داد و گفت: به نسبت میزان صادرات و واردات عراق و ایران، کشور عراق تعرفه‌های ترجیحی را نخواهد پذیرفت.

وی افزود: در مورد مشکلات گذرگاه‌های مرزی همچون مرز شلمچه نیز هنوز اقدامی انجام نشده و حتی به درخواست ایران برای ورود به احداث زیرساخت‌ها در عراق تاکنون پاسخ مثبت دریافت نشد و این در حالی است که در دو مرز مشترک با عربستان سعودی و مرز مشترک با کویت این مجوزها داده شده است.

کد خبر 5003413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha