۱۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۱۲

هم‌اندیشی دو روزه‌ «میراث علمی و فکری ابوریحان» برگزار می‌شود

هم‌اندیشی دو روزه‌ «میراث علمی و فکری ابوریحان» برگزار می‌شود

مرکز فرهنگی شهر کتاب هم‌اندیشی مجازی دو روزه میراث علمی و فکری ابوریحان بیرونی را در روزهای دوازدهم و سیزدهم شهریورماه برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیزدهم شهریور روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی دانشمند برجسته ایرانی است. با توجه به این‌که درباره کارهای علمی ابوریحان مقالات و کتاب‌هایی در ایران و جهان نوشته و ترجمه شده‌است اما هنوز سهم دانشمندان و فرهنگ اسلامی در تاریخ علوم چنان که بایسته است به خوبی تبیین و تشریح نشده است.

ابوریحان بیرونی ریاضیدان، منجم، فیلسوف، جغرافیدان، داروشناس، کانی شناس، دین شناس و سیاح بود که در سال ۳۶۲ هجری قمری متولد شد و ۲۵ سال نخست عمر خود را در خوارزم گذراند و در این دوره بسیاری از علوم زمان خود را آموخت و به خدمت مأمونیان خوارزم درآمد. در گرگان و غزنه زیست و در غالب جنگ‌های سلطان محمود در هندوستان همراه وی بود.

در همین سفرها به هند بود که با دانشمندان هندی معاشر شد و زبان سانسکریت آموخت و اطلاعات وسیعی درباره هند کسب کرد و کتاب تحقیق ماللهند را نوشت. روح تحقیق و تدقیق، فکر نکته‌سنج و موشکاف، ذوق سلیم و هوشیار و عشق به حقیقت و بی‌پروای ابوریحان در کنار زدن پرده‌های تعصب و خرافات بی‌نظیر است. وی علوم و فنون زمان خود را فارغ از تعصب آموخت و احاطه‌ی روشن‌بینانه‌اش بر دانش‌های گوناگون کم‌نظیر بود.

مرکز فرهنگی شهر کتاب به مناسبت روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی، هم‌اندیشی مجازی دو روزه میراث علمی و فکری ابوریحان بیرونی را در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه دوازدهم و سیزدهم شهریور با حضور صاحب‌نظران برگزار می‌کند.

در روز چهارشنبه دوازدهم ساعت ۱۴ حسین معصومی‌همدانی درباره بیرونی، مورخ علم و امیرمحمد گمینی درباره حرکت و سکون زمین نزد ابوریحان بیرونی، لیلا هوشنگی درباره تحقیق ماللهند سخن می‌گویند که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به صفحه اینستاگرام مرکز فرهنگی شهر کتاب به نشانی Instagram/bookcityculturalcenter این برنامه را به صورت زنده مشاهده کنند.

گفتگو با پرویز اذکایی درباره جایگاه ابوریحان در تاریخ و تمدن اسلامی، سخنان یونس کرامتی درباره الصیدنه ابوریحان، گفتگو با محمد دهقانی درباره‌ی تک‌نگاری ابوریحان بیرونی و سخنان پیمان متین درباره‌ی ابوریحان بیرونی نخستین مردم‌شناس از دیگر برنامه‌های این دو روز است که علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت، اینستاگرام و کانال تلگرام مرکز فرهنگی شهر کتاب برنامه‌ها را پیگیری نمایند.

کد خبر 5012936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha