۲۶ خرداد ۱۳۸۶، ۱۲:۳۸

اشعار منوچهر آتشی در دو مجلد منتشر شد

اشعار منوچهر آتشی در دو مجلد منتشر شد

مجموعه اشعار مرحوم منوچهر آتشی بعد از دو سال از درگذشت شاعر سرانجام در دو مجلد منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر ، مجموعه اشعار منوچهر آتشی در دو جلد با شمارگان 1650 نسخه، بهای 22500 تومان، 2000 صفحه، در قطع وزیری و با جلد سخت از سوی موسسه انتشارات نگاه وارد پیشخوان کتابفروشی ها شد.

در این مجموعه بیش از 780 قطعه از سروده های این شاعر برجسته معاصر از میان 13 کتاب شعر وی که در سال های گذشته به چاپ رسیده بود درج شده است.

اشعار این مجموعه از کتاب های آهنگ دیگر ، آواز خاک ، دیدار در افق ، وصف گل سوری ، گندم و یاس ، چه تلخ  است این سیب ، زیباتر از شکل قدیم جهان ، خلیج و خزر، حادثه در بامداد، اتفاق آخر، ریشه های شب ، عزل غزل سورنا و بازگشت به درون سنگ گردآوری شده است.

به گزارش مهر، به تازگی نشر آهنگی دیگر نیز در تدارک انتشار کتاب " آفتاب مهتاب " با ترجمه زنده یاد منوچهر آتشی و با تصویرسازی اردشیر رستمی است که بعد از دو سال انتظار مجوز گرفته است. این کتاب را کائلین سیروس - نویسنده کودک و نوجوانان انگلیسی نوشته و سال ها پیش از انگلیسی به فارسی ترجمه شده بود ولی اجازه انتشار نمی گرفت. کتاب شامل مجموعه ای از افسانه ها و روایت های داستانی کره ای است که از سوی نویسنده انگلیسی برای نخستین بار گردآوری شده است. 

منوچهر آتشی ـ شاعر و مترجم - دوم مهرماه سال 1310 در دهرود دشتستان متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در بوشهر به پایان رسانید و به خدمت دولتی مشغول شد .

آتشی در سال 1339 به تهران آمد و در دانشسرای عالی، به تحصیل پرداخت. او در مقطع کارشناسی رشته‌ زبان و ادبیات انگلیسی، فارغ ‌التحصیل و در دبیرستان‌های قزوین به تدریس مشغول شد .

وی از سال 1333 انتشار شعرهایش را شروع کرد و به گفته منتقدان در فاصله‌ چند سال توانست در شمار شاعران مطرح و نوپرداز معاصر درآید.

نخستین مجموعه‌ شعر او با عنوان آهنگ دیگر در سال 1339 در تهران چاپ شد و پس از این مجموعه، دو مجموعه دیگر با نام‌های آواز خاک (تهران، 1347) و دیدار در فلق (تهران 1348) از او انتشار یافت. جز این مجموعه‌های شعر، داستان فونتامارا اثر ایگناتسیو سیلونه را هم به زبان فارسی ترجمه کرد که در سال 1348 به‌ وسیله سازمان کتاب‌های جیبی انتشار یافت.

علاوه بر مجموعه‌های وصف گل سوری (1367)، گندم و گیلاس (1368)، زیباتر از شکل قدیم جهان (1376)، چه تلخ است این سیب (1378) و حادثه در بامداد (1380)، ترجمه‌ آثاری چون دلاله (تورنتون وایلدر) و لنین (مایاکوفسکی) نیز در کارنامه ادبی آتشی به‌چشم می‌خورد.

از وی همچنین زندگی نامه خودنوشتی با عنوان " آتشی در مسیر زندگی " که در برگیرنده خاطرات سیاسی ، ادبی این شاعر و منتقد ادبیات است در بیش از یکصد صفحه از سوی نشر شروع بوشهر در سال 1384 به چاپ رسیده است.

کد خبر 502225

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha