۱۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۲۰

وزیر صمت:

صنایع باید بتوانند از آب شیرین استفاده کنند

صنایع باید بتوانند از آب شیرین استفاده کنند

کرمان - وزیر صمت با اشاره به طرح ملی انتقال آب خلیج فارس به مناطق کویری گفت: استفاده از این آب برای تمامی صنایع به صرفه است و باید امکان استفاده همه صنایع از آب شیرین فراهم شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا رزم حسینی صبح پنجشنبه در مراسم بهره‌برداری از مرحله نخست طرح ملی انتقال آب خلیج فارس به مناطق کویری بیان داشت: امروز روز تاریخی و مبارکی برای ملت ایران است زیرا شاهد بهره‌برداری از این پروژه به عنوان بزرگترین پروژه آبی و خاکی کشورمان هستیم.

وی افزود: همانطور که پیشینیان ما بیش از ۲ هزار سال پیش قنواتی را برای اهداف کشاورزی و شرب حفر کردند امروزه نسل ما نیز بزرگترین پروژه انتقال آب را اجرا کرد که این پروژه میراثی برای نیز آیندگان خواهد بود.

وزیر صنعت معدن و تجارت با عنوان اینکه شعار «ما می‌توانیم» امروز در این پروژه محقق شده است، گفت: روز اول کسی این پروژه را باور نمی‌کرد و حتی عده‌ای در راستای اجرای آن منفی گرایی می‌کردند و معتقد بودند این پروژه بی ثمر است ولی امروز مفتخریم که شاهد افتتاح آن هستیم.

رزم‌حسینی تصریح کرد: باعث افتخار ما است که در راستای اجرای این پروژه حتی یک ریال هم از دولت دریافت نکردیم و پروژه تنها با کمک بخش خصوصی اجرا شد و شرکت‌های توسعه‌گرا، صنعتی و معدنی برای بقا خود و بقای مردم حاضر شدند سرمایه‌گذاری کنند.

وی یادآور شد: در راستای اجرای این پروژه ۱۹۴ شرکت داخلی در ۱۵ استان مشارکت کردند و همه شرکت‌های داخلی در این پروژه همکاری کردند ضمن اینکه روزانه ۸ هزار نفر در این پروژه مشغول به کار بودند.

وزیر صمت بیان کرد: طراحی و اجرای این پروژه توسط مهندسین ایرانی بوده و سعی کردیم حتی الامکان از ماشین‌آلات داخلی استفاده کنیم.

۱۸۰ میلیون مترمکعب آب در سفره‌های زیر زمینی پس انداز می‌شود

رزم‌حسینی گفت: پروژه آب پایدار برای صنایع و شرب به وجود آمده است و این پروژه می‌تواند باعث پس انداز آب در سفره‌های زیرزمینی کشور شود و ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب در سفره‌های زیر زمینی پس انداز می‌شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از کارشناسان می‌گفتند آیا باید آب را به معادن بیاوریم یا معادن را به کنار آب ببریم، ادامه داد: همه کارشناسان معتقدند که باید آب را به معادن بیاوریم زیرا این کار صرفه اقتصادی به همراه دارد و ما توانستیم این کار را انجام دهیم.

وزیر صمت با اشاره به اینکه در راستای این پروژه چند نکته ممتاز وجود دارد، اظهار داشت: نخست اینکه همکاری منسجم بین بخش‌های مختلف دولت از جمله وزارت نیرو، وزارت کشاورزی، محیط زیست، مدیران منطقه‌ای و محلی نماینده و نمایندگان مجلس که نقش اساسی در این رابطه وجود داشت.

وی ادامه داد: دومین نکته اینکه، در این پروژه ایده از دولت به پایین نیامد ایده از پایین به بالا داده شد. این پروژه توسط مدیران شجاع بخش خصوصی انجام شد که ریسک حساب شده‌ای انجام دادند.

همه صنایع باید بتوانند از آب شیرین استفاده کنند

وی بیان داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت این رسالت را بر خود قائل است که کشور باید با شرکت‌های توسعه‌گرا ساخته شود.

رزم حسینی خطاب به رئیس جمهور بیان کرد: شما گفتید آیا این آب با این قیمت تمام شده می‌تواند برای صنعت به صرفه باشد؟ جواب این است که بله؛ این پروژه برای تمام صنایع حتی خودروسازی و شهرک‌های صنعتی و… به صرفه است؛ ما باید مبلغ و وزارت نیرو مشوق این طرح‌ها باشد که همه صنایع بتوانند آب شیرین استفاده کنند.

رزم‌حسینی با بیان اینکه استان‌های یزد، سمنان و اصفهان نیز باید وارد مدار آب شیرین شوند، افزود: طرح انتقال آب از دریای عمان از استان خراسان شروع می‌شود و آب از چابهار به استان سیستان و بلوچستان، استان خراسان جنوبی و خراسان رضوی انتقال پیدا کند.

وی ادامه داد: طرح انتقال آب از دریای عمان به خراسان رضوی را شروع کردیم و مطالعات این پروژه شروع شده و ۱۵۰ هکتار برای اجرای این پروژه در چابهار تصرف کرده‌ایم.

کد خبر 5064296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha