۲۸ آبان ۱۳۹۹، ۹:۵۹

معاون فرهنگی حوزه هنری خراسان رضوی اعلام کرد:

مهاجرپذیری علت نبود هویت در مشهد

مهاجرپذیری علت نبود هویت در مشهد

مشهد ـ معاون فرهنگی ـ هنری حوزه هنری خراسان رضوی با بیان اینکه مشهد به دلیل مهاجرپذیر بودن هویت خاصی ندارد، گفت: وقتی هویت در شهر وجود نداشته باشد، احساس تعلق نیز نسبت به آن شهر کم می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی ابراهیمی، شب گذشته در سلسله نشست های تخصصی توسعه و توانمندسازی مدیریت شهری با موضوع اهمیت محله محوری و همیاری اجتماعی در مدیریت شهری گفت: شهر مشهد حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و مساحت آن نیز حدود ۳۲۸ هزار کیلومتر است. در این شهر حدود ۵۰ هزار نفر افراد بدون شناسنامه وجود دارد و همچنین یک میلیون و 200 هزار نفر در مناطق محروم شهر زندگی میکنند.

معاون فرهنگی ـ هنری حوزه هنری خراسان رضوی در ادامه افزود: شهر مشهد در ابتدا به نام توس و سناباد بوده است و پس از هجرت امام رضا (ع) به این شهر و شهادت ایشان به مشهد معروف می‌شود. هسته مرکزی این شهر حرم امام رضا (ع) بوده است که به مرور زمان گسترش می‌یابد. در حقیقت شهر مشهد از پیوستن ۱۲۰ روستا به یکدیگر ساخته شده است.

ابراهیمی همچنین تصریح کرد: یکی از نقصان‌هایی که در شهر مشهد وجود دارد، مسئله عدم هویت است، این بدان معنا است که این شهر به دلیل مهاجرپذیری بالا از هویت خاصی برخوردار نیست، به عنوان مثال در این شهر لباس متحدالشکل وجود ندارد، وقتی هویت در شهر وجود نداشته باشد، احساس تعلق نیز نسبت به آن شهر کم می‌شود.

وی در ادامه افزود: اقتصاد شهر مشهد به دلیل مهاجرپذیر بودن آن بیشتر از طریق مشاغل خدماتی است، در مشهد شغل کاذب زیاد است و یکی دیگر از محاسن شغلی این شهر، نرخ بیکاری پایین آن است، چرا که شغل در شهر مشهد به وفور یافت می‌شود.

معاون فرهنگی ـ هنری حوزه هنری خراسان رضوی بیان کرد: طرح محله محوری از سال ۹۰ در مشهد و در ۱۶۰ محله آغاز به کار کرد؛ بودجه این طرح در حال حاضر ۳۰۰ میلیون تومان است که متاسفانه مبلغ کمی است.

وی همچنین افزود: در این طرح که با همکاری مستقیم و نظارت مردم صورت می‌گیرد؛ می‌توان به اهداف بسیار خوبی برای مدیریت و اداره بهتر یک محله و شهر دست یافت. در این طرح کمبودهای یک محله از نظر عمرانی و ساختاری مستقیم توسط مردم انتخاب می‌شود.

کد خبر 5074300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha