۱۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۳۱

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی اصفهان:

شهر اصفهان برای معلولان مناسب‌سازی نشده است

شهر اصفهان برای معلولان مناسب‌سازی نشده است

اصفهان-معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی اصفهان گفت: کمبود مناسب‌سازی شهری اعم از مترو و معابر و نبود محتواهای آموزشی مناسب سازی شده برای معلولان از مشکلات مهم این قشر در اصفهان است.

پژمان پورشبانان در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به روز جهانی معلولین با شعار «ساخت جهانی بهتر پس از کرونا برای افراد دارای معلولیت (فراگیر، دسترس پذیر، پایدار)»، اظهار داشت: هر نوع کمبود یا فقدان توانایی ناشی از اختلال که فعالیت فرد را برای انجام امری به روش افراد عادی، محدود کند یا دامنه فعالیت وی را از حالت طبیعی خارج کند، و حضور وی در اجتماع محدود شود معلولیت نامیده می‌شود.

وی افزود: «خودباوری» ویژگی مهمی است که فرد دارای معلولیت با ارتقای توانمندی به آن دست می‌یابد که اداره کل بهزیستی اصفهان در راستای تقویت توانمندی‌های فرد دارای معلولیت گام بر می‌دارد.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه توانمند سازی فرد دارای معلولیت او را به حضور فعال در جامعه ترغیب خواهد کرد، تصریح کرد: نگاه جامعه در برخورد با افراد دارای معلولیت هم نقش بسزایی دارد؛ چراکه همگام با توانمند شدن فرد و رسیدن به خودباوری، نگاه جامعه هم می‌تواند در ایفای نقش اجتماعی فرد دارای معلولیت سهم بسزایی داشته باشد.

وی با تغییر دید و نگرش جامعه به فرد دارای معلولیت تصریح کرد: «موانع فرهنگی» در قالب فشارهای جامعه می‌تواند عامل بازدارنده حضور فعال افراد دارای معلولیت در جامعه تلقی شود.

پورشبانان به «موانع فیزیکی» هم به عنوان سد راه حضور فعال افراد دارای معلولیت اشاره‌ای کرد و افزود: کمبود مناسب سازی شهری اعم از مترو، معابر، بانک‌ها و پارک‌ها به انضمام فقدان مناسب سازی محتواهای مورد نیاز افراد دارای معلولیت از مسائل و مشکلات این طیف جمعیتی است.

ارتقای توانمندی افراد دارای معلولیت در اصفهان

وی اضافه کرد: اداره کل بهزیستی استان اصفهان سعی دارد علاوه بر ارتقای توانمندسازی افراد دارای معلولیت و فرهنگ سازی در تغییر نگرش جامعه به این طیف از جامعه درصدد است خدمات توان پزشکی مورد نیاز افراد اعم از فیزیوتراپی، کاردرمانی را تسهیل کند.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به ایجاد مراکز توانبخشی روزانه و شبانه در اصفهان در راستای توانمندسازی افراد دارای معلولیت گریزی زد و گفت: مراکز ویزیت در منزل، مراقبت در منزل مجموعه‌ای از خدماتی است تا افراد دارای معلولیت بتوانند با کسب دانش و آموزش توانمند شوند و در جامعه حضور فعال داشته باشند.

برای ۱۲۳ هزار فرد دارای معلولیت پرونده توانبخشی تشکیل شده است

وی به جامعه آماری افراد دارای معلولیت در استان اصفهان اشاره‌ای کرد و اظهار داشت: در استان اصفهان بالغ بر ۱۲۳ هزار فرد داری معلولیت در اداره کل بهزیستی استان اصفهان پرونده توانبخشی دارند که از این میان ۱۴ هزار و ۹۸ نفر بیمار اعصاب و روان و ۸ هزار و ۶۰۱ نفر دچار معلولیت بینایی هستند.

پورشبانان با اشاره به ۱۸ هزار و ۵۵ نفر با معلولیت شنوایی و ۲۴ هزار و ۲۳۴ نفر هم با معلولیت ذهنی در اداره کل بهزیستی استان اصفهان ثبت شده‌اند، گفت :۳۰ هزار و ۹۶۵ نفر با معلولیت جسمی-حرکتی و ۲۷ هزار و۴۷ نفر سالمند تحت پوشش خدمات اداره کل بهزیستی استان اصفهان قرار دارند.

وی به مراکز شبانه روزی ذهنی، سالمندان، اعصاب و روان و جسمی-حرکتی اشاره‌ای کرد و گفت: ۶۵ مرکز شبانه روزی خدمت رسانی و ۱۲۵ مرکز توانبخشی روزانه افراد دارای معلولیت زیر نظر اداره کل بهزیستی استان اصفهان فعال است.

معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به اینکه در مراکز شبانه روزی افراد دارای معلولیت به سه هزار و ۹۳۴ نفر خدمت رسانی می‌شود، گفت: ۴ هزار و ۵۵۳ نفر هم در مراکز روزانه خدمت می‌گیرند و آمار تفکیک شده جنسیتی افراد دارای معلولیت در استان اصفهان را ارائه نکرد.

اصفهان در آغاز مسیر دستیابی به شهر زیست پذیر برای افراد دارای معلولیت

وی با بیان اینکه اصفهان در آغاز مسیر دستیابی به شهر زیست پذیر برای افراد دارای معلولیت است، گفت: مناسب سازی شهری و فراهم سازی تردد افراد دارای معلولیت یکی از فاکتورهای مهم شهر زیست پذیر برای این قشر است که نسبت به سال‌های اخیر با همکاری شهرداری اصفهان اتفاق‌های خوبی رقم خورده است.

پورشبانان با تاکید بر اینکه اصفهان باید به شهر زیست پذیر برای تمام آحاد جامعه بدل شود، تصریح کرد: با فعال شدن شورای سالمندان در سطح استان اصفهان و ستاد مناسب سازی استان اصفهان و دبیرخانه مناسب سازی در شهرداری پیگیر مناسب سازی شهری برای افراد دارای معلولیت هستیم.

کد خبر 5086953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha