۷ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۵۴

معاون وزیر آموزش و پرورش:

اختلاف باسوادی زنان و مردان کشور به ۲.۶ درصد رسیده است

 اختلاف باسوادی زنان و مردان کشور به ۲.۶ درصد رسیده است

کرمان- معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: اختلاف سواد زنان و مردان به ۲.۶ درصد رسیده که نشان می‌دهد بعد از انقلاب عدالت جنسیتی در آموزش و پرورش اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، شاپور محمدزاده پیش از ظهر یکشنبه در مراسم بهره‌برداری از طرح فرهنگی آموزشی کتابخوانی «سردار دل‌ها» که در جوار مزار شهید سپهبد قاسم سلیمانی برگزار شد، بیان داشت: با توجه به فرمایش امام خمینی (ره) که «ایران را سراسر مدرسه کنید» نهضت سواد آموزی تأسیس شد ضمن اینکه دومین رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور از دیار کریمان و شهید محمدجواد باهنر بود.

وی افزود: طبق آخرین آمار قبل از انقلاب بالغ بر ۵۱ درصد ملت ایران بی سواد بودند اما با یاری خدا پس از انقلاب و طی چهار دهه با تلاش‌های صورت گرفته و بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ درصد باسوادی در کشور به ۹۴.۷ درصد رسیده یعنی از هر ۱۰۰ نفر ایرانی تنها پنج نفر بی سواد هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: هم اکنون نرخ سواد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بیش از ۹۶.۶ درصد است در حالی که قبل از انقلاب بین سواد زنان و مردان اختلاف ۲۶ درصدی وجود داشت و سواد در بین مردان بیشتر بود.

محمدزاده تصریح کرد: در حال حاضر اختلاف سواد زنان و مردان به ۲.۶ درصد رسیده که نشان می‌دهد بعد از انقلاب عدالت جنسیتی در آموزش و پرورش اجرا شده و هیچ محدودیتی وجود ندارد.

وی گفت: در حال حاضر شاهد هستیم که عدالت آموزشی در همه نقاط کشور وجود دارد در حالی که قبل از انقلاب درصد باسوادی بین شهرنشینان و روستانشینان بسیار زیاد بود و امروز مشاهده می‌کنیم که نرخ باسوادی بین شهرنشینان و روستانشینان به ۶.۸ درصد رسیده است.

محمدزاده یادآور شد: با توجه به توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه وظیفه ما تنها باسوادی بی سوادها نیست و باید در جهت تثبیت و تعمیق سواد در جامعه پیش برویم.

معاون وزیر آموزش و پرورش ابراز داشت: طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ که مبنای آن خود اظهاری مردم بوده و دو میلیون و ۶۹۰ هزار بی‌سواد در کشور در گروه‌های سنی بین ۱۰ تا ۴۹ سال داشتیم که بیش از ۶۰۰ هزار نفر از آنها اتباع بیگانه می‌باشند.

وی گفت: امروز با اطمینان میگویم که جمعیت بی سوادی مردم بر طبق سامانه سواد آموزی کمتر از یک میلیون نفر است ضمن اینکه در تلاش هستیم تا هر چه زودتر شاهده پایان بی سوادی در کشور باشیم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور بیان داشت: در حال حاضر با توجه به شرایط کرونایی که کشور درگیر آن است نهضت سوادآموزی بیکار ننشسته برای اینکه فعالیت ما با مدارس متفاوت است لذا کار ما در نهضت سوادآموزی عرضه محور می‌باشد و شناسایی و جذب بی‌سوادان در دستور کار ما قرار دارد.

وی ادامه داد: اولویت اصلی ما در گروه سنی افراد ۱۰ تا ۴۹ سال است و امیدواریم بتوانیم در این شرایط مؤثر باشیم ضمن اینکه آموزش‌های ما از طریق تلویزیون در حال انجام است.

کد خبر 5106021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha