۹ دی ۱۳۹۹، ۸:۵۶

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان خبر داد: 

پیش‌بینی اجرای ۱۷۹ برنامه فرهنگی و هنری تا پایان امسال

پیش‌بینی اجرای ۱۷۹ برنامه فرهنگی و هنری تا پایان امسال

زنجان- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان از پیش‌بینی اجرای ۱۷۹ برنامه فرهنگی، هنری و قرآنی تا پایان امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدربیع احمدخانی شامگاه دوشنبه در جلسه شورای اسلامی استان زنجان ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام فاطمیه و اولین سالگرد سردار شهید قاسم سلیمانی، گفت: موضوعات و مشکلاتی که در این جلسه در حوزه فرهنگی از سوی اعضای شورای اسلامی استان زنجان مطرح شد، حاکی از آن دارد که مشکلات حوزه فرهنگی یکی از دغدغه‌های مهم این اعضا به شمار می‌رود.

وی با یادآوری اینکه حدود ۱۸ برنامه برای اولین سالگرد سردار شهید قاسم سلیمانی پیش‌بینی شده است، افزود: مهم‌ترین این برنامه‌ها کنگره ملی «شعر و قصه» است که امیدواریم اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه از سوی اعضای شورای اسلامی استان صورت گیرد تا همه شهرستان‌ها بتوانند از آثار و برکات این کنگره ملی برخوردار شوند.

این مسئول با اشاره به اینکه وظایف اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در همه جا ساری و جاری است، تصریح کرد: انتظار داریم به جای اینکه به سراغ ایجاد فضاهای فرهنگی و هنری جدید برویم، از فضاهایی که در اختیار داریم، استفاده بهینه به عمل آوریم.

احمدخانی با یادآوری اینکه برنامه‌های فرهنگی، هنری و قرآنی در چهار سطح ملی، منطقه‌ای، استانی و شهرستانی برگزار می‌شود، ادامه داد: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان برای چهار ماه پایانی سال ۴ برنامه ملی، یک برنامه منطقه‌ای، ۳۹ برنامه استانی و یک مورد برنامه شهرستانی در حوزه فرهنگی پیش‌بینی کرده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه هنری نیز یک برنامه ملی، ۲۳ برنامه استانی و هفت برنامه شهرستانی دیده شده است، اظهار کرد: در حوزه قرآنی نیز دو برنامه ملی و ۱۲ برنامه استانی به اجرا گذاشته خواهد شد که مجموع همه این برنامه‌ها حدود ۹۰ مورد است که ۵ مورد از این برنامه‌ها نیز مربوط به شورای فرهنگ عمومی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان بیان کرد: با وجود اینکه امکانات فرهنگی، هنری و قرآنی استان در همه شهرستان‌ها محدود است اما محدودیت اعتبارات باعث نشده است که در اجرای برنامه‌ها محدودیت داشته باشیم.

احمدخانی با بیان اینکه برای شهرستان ابهر حدود ۲۰ برنامه فرهنگی، هنری و قرآنی با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است، عنوان کرد: قرار است در شهرستان خرم‌دره ۱۳ برنامه، خدابنده ۱۳ برنامه، طارم ۱۰ برنامه، ماه‌نشان ۱۰ و ایجرود نیز ۱۱ برنامه در طول چهار ماه پایانی سال به اجرا گذاشته شود.

وی اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای ۱۷۹ برنامه را یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: ۸۰ برنامه در حوزه فرهنگی، ۶۹ برنامه در حوزه هنری و ۳۰ برنامه قرآنی در کل استان در طول چهار ماه برگزار خواهیم کرد که ۷ مورد از برنامه‌ها در گستره ملی، یک مورد منطقه‌ای، ۷۴ مورد استانی و ۹۷ برنامه شهرستانی است.

این مسئول با اشاره به اینکه مدیران‌کل ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، دبیران انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی استان هستند، افزود: از سال ۸۲ و به دنبال قانونی که در مجلس شورای اسلامی مصوب شد، کتابخانه‌ها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جدا شده و به عنوان چهاردهمین نهاد عمومی غیردولتی، فعالیت خود را آغاز کرد.

وی تصریح کرد: قانون‌گذار در ماده ۶ مشخص کرده است که نیم درصد از مجموع درآمد شهرداری‌ها باید برای اداره امور کتابخانه‌ها در اختیار انجمن کتابخانه‌های عمومی شهر مربوطه قرار گیرد که خوشبختانه تا به امروز همکاری خوبی در این زمینه در استان صورت گرفته است.

احمدخانی با بیان اینکه فعالیت‌های این اداره‌کل بدون همکاری اعضای شورا مختل خواهد شد، اظهار کرد: حوزه فرهنگ عرصه گسترده‌ای بوده و برخلاف سایر عرصه‌ها قابل اندازه‌گیری نبوده و خروجی آن زمان‌بر است.

وی یادآور شد: اعتبارات این عرصه بسیار محدود است و باید از فضاهایی که در اختیار داریم به نحو مطلوب استفاده کنیم. در تعدادی از شهرستان‌ها از جمله سلطانیه فرهنگ‌سرا نداریم، به همین خاطر به دنبال ایجاد فضا در این مناطق نیز هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان خاطرنشان کرد: امسال حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای مجتمع فرهنگی ایجرود پیش‌بینی و تا به امروز حدود ۶۰۰ میلیون تومان تخصیص داده شده است.

کد خبر 5107345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha