به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «درآمدی نو بر روانکاوی؛ نظریه و درمان» نوشته مشترک آنتونی بیتمن و جرمی هلمز بهتازگی با ترجمه علیرضا طهماسب توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی اینکتاب سال ۲۰۰۳ توسط انتشارات راتلج منتشر شده و ترجمه آن، یکی از عناوین مجموعه «کتابخانه روانشناسی» است که نشر نو چاپ میکند.
مترجم اینکتاب میگوید با گذشت بیش از ۵۰ سال از آشنایی ایرانیان با علم روانشناسی جدید، از موارد انگشتشمار که بگذریم، اقوال فروید و پیروانش، بهنام ترجمه اما با صورتی مغشوش و غلط، منتشر شده و از بصیرتهای فروید و روانکاوی چیزی دیده نشده مگر تاکید بر میل جنسی؛ آنهم با قرائتی سراپا نادرست و بیپایه. علیرضا طهماسب میگوید روانکاوی از دل زبان و فرهنگی معیّن برآمد اما در فرایند تکوین و تحول خود در کشورها و فرهنگهای مختلف غربی، به صُوَر و اشکال گوناگون درآمد و بنابر گرایش اندیشمندان اصلی آنحوزه معرفی و براساس اقتضائات فرهنگی و جامعهشناختی و حرفهشان، بخشی از آن برجسته و بخشی دیگر هم از آن، کمرنگ شده است.
کتاب «درآمدی نو بر روانکاوی» آنچنان که از نامش پیداست، درآمدی بر روانکاوی است. نویسندگان ایناثر براساس دیدگاههای نظری خود تا حد امکان، اصول و مبادی نظری و عملی روانکاوی را به اختصار توضیح دادهاند. آنها همچنین درباره مناقشه همیشگی ماهیت اندیشه روانکاوانه و شان علمی روانکاوی هم مطالبی را در کتاب آوردهاند. اما همانطور که خود گفتهاند در طرح و ترتیب مباحث نظری و عملی، محافظهکارانه عمل کرده و به رویکرد کلاسیک وفادار بودهاند. اینویژگی در بخش دوم کتاب، خود را بیشتر نشان میدهد.
کتاب پیشرو، دو بخش اصلی دارد که بهترتیب عبارتاند از «بخش نخست: نظریه» و «بخش دوم: درمان». در بخش اول، مخاطب با ۶ فصل «درآمد: تاریخچه و اختلافات»، «مدلهای ذهن»، «خاستگاههای دنیای درون»، «مکانیزمهای دفاعی»، «انتقال و انتقالمتقابل» و «رویا، نماد، تخیل» روبرو میشود. دومین بخش کتاب هم، دربرگیرنده فصول ۷ تا ۱۱ است که چنینعناوینی دارند:
ارزیابی، رابطه درمانی، معضلات بالینی، سهم روانکاوی در روانپزشکی، پژوهش در روانکاوی.
در قسمتی از اینکتاب میخوانیم:
همانگونه که کودکی پس از خروج از مدرسه در میان انبوهی از کودکان، در نظر والدینش کودکی ویژه مینماید و برقی در چشمان مادرش برمیانگیزد، به همین طریق بیمار نیز امیدوار است در نظر روانکاو فردی ویژه جلوه کند. نقصان انعکاسیابی در دوران کودکی به فقدان انسجام و یکپارچگی خود و کاستی عزت نفس میانجامد. در پاسخ، کودک برای کامل بودن و نمایشگری و جلب توجه بیشتر تلاش میکند و پیوسته به تائید و تحسین میلی سیریناپذیر دارد. به گفته کوهوت، روانکاو باید مانند والدی خوب برای جستوجوی ناشیانه بیمار در پی عزت نفس، آینهای باشد نه آن که با تاویلهای ناپخته و نابجا جای پایش را سست کند.
انتقال آرمانیسازی بازتابی است از قطب مخالف که در آنْ دیگری در نظر فرد موجودی کامل مینماید و از اینرو نیابتا عزت نفس معیوب او را تقویت میکند. مقداری آرمانسازی و همزیستی وجه طبیعی هر رابطه روانکاوانه است، بهویژه اگر بیمار در آرمانیسازی (بهنجار) والدینش دچار مشکل بوده و بعدها در زندگی، همه خدایانش پایی چوبین داشته باشند. کوهوت بر این باور است که همچون انتقال آیینهای، آرمانیسازی نیز باید پذیرفته شود؛ چرا که تاویل ناپخته و نابجا ممکن است به احساس بیارزشی و سرخوردگی بینجامد.
اینکتاب با ۴۴۰ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۷۵ هزار تومان منتشر شده است.
نظر شما