۲۲ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۵۴

در پذیرش‌های بدون کنکور؛

۵۳۰ هزار صندلی دانشگاه خالی ماند/ تمدید تکمیل ظرفیت هم جواب نداد

۵۳۰ هزار صندلی دانشگاه خالی ماند/ تمدید تکمیل ظرفیت هم جواب نداد

با وجود مهلت‌های مکرر برای تکمیل ظرفیت بدون کنکور در دوره های کارشناسی، کاردانی نظام جدید و کاردانی به کارشناسی، این ظرفیت تکمیل نشد و در نهایت ۵۳۰ هزار صندلی خالی ماند.

به گزارش خبرنگار مهر، به دنبال مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو مقرر شد برای ظرفیت خالی مانده رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌ها، دوره‌های کاردانی نظام جدید و کاردانی به کارشناسی تکمیل ظرفیت برای پذیرش دانشجو در بهمن ماه ۱۳۹۹ انجام گیرد.

این مراحل در ابتدای دی ماه آغاز شد و با وجود تمدیدهای چند باره باز هم صندلی خالی دانشگاه‌ها در پذیرش بدون آزمون مورد توجه و استقبال داوطلبان ورود به دانشگاه قرار نگرفت.

از مجموع ۵۹۳ هزار و ۱۰ ظرفیت برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی صرفاً با سوابق تحصیلی (در دوره کارشناسی)، پذیرش در دوره کاردانی نظام جدید و پذیرش در دوره کاردانی به کارشناسی تنها ۶۲ هزار و ۹۷ نفر نسبت به ثبت نام و انتخاب رشته اقدام کردند و ۵۳۰ هزار و ۹۱۳ صندلی خالی ماند.

ظرفیت پذیرش کد رشته محل‌های مرحله پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی سراسری (بهمن ماه) سال ۱۳۹۹ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ۲۴۴ هزار و ۷۴۰ نفر بود. پس از اعلام نتایج نهایی ۴۲ هزار و ۶۱ نفر در این مرحله پذیرفته شده‌اند که تنها معادل ۱۵ درصد ظرفیت است.

همچنین ظرفیت خالی مانده رشته‌های تحصیلی آزمون کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی سال ۱۳۹۹ به میزان ۱۶۹ هزار و ۱۰ صندلی خالی بود و در نهایت ۷ هزار و ۸۴۷ نفر در این دوره ثبت نام کردند که معادل حدود ۴ درصد ظرفیت است.

وضعیت پذیرش بدون کنکور در رشته محل‌های مقطع کاردانی به کارشناسی ناپیوسته نیز به همین منوال است و با وجود ظرفیت کل رشته محل‌های کاردانی به کارشناسی پذیرش با سوابق تحصیلی (بدون کنکور) بهمن ماه ۱۳۹۹ به میزان ۱۷۹ هزار و ۲۶۰ نفر در نهایت تعداد ۱۲ هزار و ۱۸۹ نفر ثبت نام و انتخاب رشته کردند که معادل ۶ درصد ظرفیت پذیرش است.

در نهایت از مجموع ظرفیت‌ها و میزان قبولی و انتخاب رشته، تنها حدود ۱۱ درصد ظرفیت اعلام شده برای ادامه تحصیل بدون کنکور در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را انتخاب کردند.

این در حالی است که بخش اعظم رقابت بر سر صندلی دانشگاه‌ها، همواره در رشته‌های با کنکور و پر متقاضی است و به نظر می‌رسد سیاست بدون کنکور کردن بخش اعظمی از رشته‌محل‌های دانشگاه‌ها چندان که باید مورد توجه و استقبال کنکوری‌ها قرار نگرفته است.

کد خبر 5118634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • هیات علمی IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
      5 0
      وقتی تعداد دانشگاهها را بی حساب و کتاب از چین هم بیشتر کردید، وقتی به مسئولان نورچشمی مجوز موسسات غیرانتفاعی دادید، وقتی در هر کوی و برزنی دانشگاه آزاد سبز شد، وقتی فقط علوم پزشکی و درمان و نه پیشگیری برای شما هدف شد و فقط به آنها بودجه دادید و جوانان را به آن سمت سوق دادید، انتظار بهتری داشتید؟
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
      4 0
      دلیلش ساده است مردم پول ندارن شهریه بدن. در تمام کشورها در این شرایط وام شهریه رو افزایش میدن ولی اینجا وام شهریه حداکثر 25درصد شهریه اونم تا سقف 4ترم رو تامین میکنه
    • زهرا IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      1 2
      خواهش میکنم لطفاً تکمیل ظرفیت دانشگاه فرهنگیان رو پیگیری کنید با رتبه های خوب نتونستیم قبول شیم زحمت هامون هدر رفت اصلا هم معلوم نیست تکمیل ظرفیت دانشگاه فرهنگیان که هرساله هست باشه یا نه لطفاً شما صدای ما رو بشنوید