۲۴ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۱۵

معاون میراث فرهنگی استان مرکزی خبر داد؛

ثبت ۶ اثر منقول فرهنگی و تاریخی استان مرکزی در فهرست آثار ملی

ثبت ۶ اثر منقول فرهنگی و تاریخی استان مرکزی در فهرست آثار ملی

اراک- معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: ۶ اثر منقول فرهنگی و تاریخی استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، محسن رحمتی اظهار کرد: صندوق‌های چوبی بقعه شرقی امامزادگان هفتاد و دو تن ساروق مشهور به صندوق چوبی علی صالح و عبیدالله بن صالح، صندوق چوبی بقعه سهل بن علی آستانه، صندوق چوبی بقعه بی‌بی فاطمه صغری سیاوشان آشتیان، درب چوبی امامزاده آمنه خاتون استوه خنداب و سنگ قبر مکشوفه در آستانه شازند، آثار فرهنگی است که در فهرست آثار ملی کشور جاوید شد.

وی افزود: این آثار تاریخی با هدف حفظ و نگهداری پس از تأیید کمیته ثبت آثار کشور در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

رحمتی خاطر نشان کرد: این آثار بر اساس ماده تاریخ و نیز برخورداری از تزئینات قابل توجه چون خطوط نسخ و ثلث شامل ادعیه، آیات قرآنی و شعائر شیعی، منبت کاری و گروه کاری و لایه چینی روی چوب آثار قابل توجه‌ای در هنر دوره اسلامی به حساب می‌آیند.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: حفاظت از آثار مهم‌ترین ویژگی است که با ثبت در فهرست ملی انجام می‌شود و از دخل تصرف آنها جلوگیری به عمل می‌آید.

به گفته رحمتی، تا کنون هفت اثر منقول استان مرکزی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کد خبر 5121334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha