۲۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۵۷

معاون وزیر آموزش و پرورش:

نقطه اتصال کانون‌های تربیتی به مدارس محکم‌تر و فراگیرتر شود

نقطه اتصال کانون‌های تربیتی به مدارس محکم‌تر و فراگیرتر شود

کرج - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: باید نقطه اتصال کانون‌های تربیتی به مدارس را محکم‌تر و فراگیرتر کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا کاظمی پیش از ظهر چهارشنبه در جشنواره کانون‌های فرهنگی تربیتی کشور که به میزبانی استان البرز در کانون شهیده فهمیده کرج برگزار شد، شد، اظهار کرد: کانون‌های تربیتی کانونی‌ترین و راهبردی‌ترین بخش تربیتی وزارت آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: این کانون‌ها به لحاظ حجم فعالیت‌ها. دامنه فعالیت‌ها و ضریب نفوذی که دارند بهترین موقعیت‌های تربیتی رشددهنده را برای دانش‌آموزان کشور ایجاد می‌کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: هیچ بخشی از بخش‌های آموزش و پرورش این ظرفیت را ندارد حتی مدارس ما این ظرفیت را ندارند، چراکه وقتی به محیط مدرسه نگاه می‌کنیم تمرکزشان صرفاً آموزش و فعالیت‌های آموزشی است.

وی تصریح کرد: بخشی که فعالیت‌های آموزشی را به فرآورده‌های تربیتی و آموزه‌های تربیتی تبدیل کند مراکز مانند کانون‌ها، دارالقرآن‌ها و اردوگاه‌ها هستند که موقعیت‌سازی کرده و دانش‌آموز در این مراکز تمرین تربیت می‌کنند.

کاظمی با بیان اینکه باید نقطه اتصال کانون‌ها به مدارس را محکم‌تر و فراگیرتر کنیم، خاطر نشان کرد: هم در موضوع و نیازهای دانش آموزان هم در جذب مخاطب و دیدن سلایق متفاوت دانش آموزان که در این زمینه ما طراحی‌های مختلفی انجام داده‌ایم.

برنامه‌های تحولی کانون‌های فرهنگی تربیتی در تمامی ابعاد تدوین می‌شود

کاظمی ادامه داد: به همین منظور مقرر شد که برنامه‌های تحولی کانون‌های فرهنگی تربیتی در تمام ابعاد تدوین شود و آن‌ها را اولویت‌بندی کنند که این برنامه‌ها در حوزه نیروی انسانی، تجهیزات، حمایت‌های مالی، امکانات، تأسیسات و بخشی متوجه برنامه‌ها و محتواها و بخشی نیز در حوزه قانونی و زیرساخت‌هاست که امروز با افتخار اعلام می‌کنیم این برنامه‌ها را جلو برده‌ایم.

وی گفت: در شرایطی که وزارت آموزش و پرورش ساختار اداری در شرایطی که وزارت آموزش و پرورش ساختار اداری خود را ترمیم می‌کند جذب بیش از ۲ هزار پست سازمانی برای کانون‌ها کار کمی نبود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حل مسائل مالی کانون‌ها و نیروی انسانی در سامانه بکفا کار مهمی بوده که انجام شده است، اظهار کرد: در حوزه ساخت و ساز و توسعه کانون‌های فرهنگی تربیتی با رویکرد توجه به مناطق محروم دنبال می‌شود اما برای رسیدن به این امر فاصله زیادی داریم و دلیل آن در زمان‌هایی بوده که شاید کانون‌ها آن‌گونه که شایسته و بایسته است مورد توجه قرار نگرفته بودند.

وی بیان کرد: امیدوارم با حمایت مقام عالی وزارت و کمک‌ها و مدیران کل آموزش و پرورش در سطح استان‌ها به کانون‌ها توجه بیشتری شود.

کانون‌های فرهنگی تربیتی به یک چرخش تقاضامحوری تبدیل شوند

کاظمی تصریح کرد: از همه بیشتر مدیران و معاون‌های پرورشی و بخش‌های مرتبط با این حوزه باید این مجموعه را با فعالیت‌های متنوع و جذاب از منظر عرضه کردن به جامعه مخاطب به یک چرخش تقاضامحوری تبدیل کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم برنامه‌های فرهنگی تربیتی را به یک تقاضای اجتماعی در فضای آموزشی تبدیل کنیم، می‌توانیم آن تحول اساسی را رقم بزنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به عبارتی دیگر خودمان می‌توانیم با تجلی دادن و بروز دادن فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی تربیتی جایگاه مهم و اساسی این کانون‌ها را در تعلیم و تربیت به جامعه آموزش و پرورش نشان دهیم، گفت: وقتی مدیران مدارس متوجه این جایگاه اساسی شدند آن زمان خودشان مراجعه و حمایت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه سیاست‌گذاری کانون‌های فرهنگی تربیتی اقداماتی طراحی شده است، گفت: سرفصل‌های متنوعی را در قالب ۲۲ برنامه و انجمن طراحی که محتوا تولید شده و مدل‌ها و الگوهای اجرایی آن تعریف شده و قرار است که هر کدام از انجمن‌ها به یک کانون واگذار شود و دبیرخانه آن به یک کانون واگذار شود.

کاظمی ادامه داد: هر کانون باید محل تمرکز یک فعالیت شود و برای آن برنامه‌های متنوع و متفاوتی را تدوین کرده و محل تجربه گردانی آن برنامه همان کانون شود و بعد با آن کمک و سیاست از ظرفیت همه استان‌ها در جهت ارتقای کانون‌ها استفاده کنیم.

وی بیان کرد: در ایام دهه مبارک فجر این ظرفیت را کانون‌ها نشان دادند با پخش ۱۰ برنامه تحت عنوان کانون انقلاب نشان دادیم که می‌توانیم برنامه‌های مهمی را در سطح ملی تولید کنیم و ارائه بدهیم که خوشبختانه این اتفاق به زیبایی افتاد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش متذکر شد: امیدواریم با آسیب‌شناسی و هم‌فکری ۳۱ سال فعالیت کانون‌ها و اولویت‌بندی برنامه‌ها بتوانیم مسائل اساسی کانون‌ها را حل و مسیر را برای ارتقای فعالیت کانون‌ها هموار کنیم.

کد خبر 5149544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha