۱۹ تیر ۱۳۸۶، ۸:۳۴

مهدی حجوانی در گفتگو با مهر: خرید "پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان" از سوی نهاد کتابخانه ها و کانون پرورش فکری متوقف شد

مهدی حجوانی در گفتگو با مهر: خرید "پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان" از سوی نهاد کتابخانه ها و کانون پرورش فکری متوقف شد

در پی متوقف شدن خرید برخی مجلات ادبی ، مهدی حجوانی سردبیر "پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان" از قطع خرید این نشریه توسط نهاد کتابخانه ها و نیز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد.

مهدی حجوانی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان این مطلب گفت: این مسئله را به تازگی به دفتر مجله اطلاع داده اند. این قطع خرید شاید به عنوان معضلی مالی تفاوتی در روند نشریه ایجاد نکند. به هرحال ما همیشه این مشکلات را داشته ایم و با یاری نشر افق پژوهشنامه را منتشر کرده ایم و آنها نیز محکم ایستاده اند تا این مجله به صورت منظم و هدفمند چاپ شود.

وی تصریح کرد: مسئله اینجاست که در رسیدن نشریه به دست مخاطبان تا حدی اختلال ایجاد خواهد شد؛ چرا که کتابخانه ها پایگاه مهمی برای دیده شدن و خوانده شدن نشریه هستند.

این نویسنده با ابراز بی اطلاعی از دلیل قطع خرید مجله خاطرنشان کرد: اگر مقصود نهاد کتابخانه ها این بوده که مجلاتی تخصصی مثل پژوهشنامه یا بخارا و نافه و... باید سطح خود را تنزل دهند تا مخاطب با آنها ارتباط برقرار کند و به اصطلاح به نشریه ای مخاطب پسند تبدیل شوند باالطبع ما حاضر به انجام این کار نیستیم. تعریف پژوهشنامه کودک و نوجوان نشریه ای تخصصی و پژوهشی است. ما می توانیم نشریه ای عمومی همراه با جدول و مسابقه و ایستگاه خنده و مشاوره خانوده و... داشته باشیم اما در تعریف پژوهشنامه چنین رویکردی وجود ندارد.

حجوانی اضافه کرد: نشریات عامه پسند و بوک ریویو تعاریف خود را دارند و جای آن دست نشریات مطلوب جامعه نیز بعضا خالی است اما به هرحال ما نشریه ای تخصصی و تئوریک را در عرصه ادبیات کودک و نوجوان مدنظرداریم و مخاطبان ما بیشتر متخصصان ادبی و مربیان است.

سردبیر پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان ادامه داد: این اتفاق را اخیرا کانون پرورش فکری هم صورت داده است. مجله ما سابقا با حمایت این کانون روبرو بود و آن را می خریدند و برای مربیان کانون ارسال می کردند. ما توقع کمک بلاعوض از سوی هیچ دستگاهی نداریم ولی توقع داشتیم تا این نشریه از این طریق به دست مخاطبان خود که بخشی از آنها مربیان کانون هستند برسد. ما همیشه در شماره های خود از کانون پرورش فکری تشکر می کردیم اما این دستگاه هم به تازگی خرید مجله ما را قطع کرده است.

وی با اعلام این مطلب که نشریات تخصصی با این روند دچار مشکل خواهند شد، از لزوم پیدایی راهکارهای مناسب برای تبلیغ و توزیع نشریات سخن گفت و ادامه داد: نشریات از این اتفاق باید استفاده کنند و راه های یافتن مخاطب و دسترسی به آنها را بیابند. می بایست با شهرستان ها ارتباط قوی تری برقرار کنیم، سیستم اشتراک نشریه را ارتقا دهیم و اتکای خود را از دستگاه های دولتی و نیمه دولتی به سمت مردم ببریم.

مهدی حجوانی تاکید کرد: نشریات باید روی خود جامعه حساب باز کنند. البته تا به حال نیز انتظار کمک بلاعوض از دولت نبوده و این کار هم هیچ گاه انجام نشده است. دولت و نهادی چون خانه کتاب حتی روی برخی نشریات خود مثل کتاب ماه کودک و نوجوان - که من نیز مدتی سردبیر آن بودم - تعصبی ندارد و به نظر اراده ای جدی برای حفظ این مجلات در میان نیست.

به گزارش مهر، خرید فصلنامه پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان از سوی نهاد کتابخانه ها و کانون پرورش فکری تا شماره 47 (زمستان 85) انجام شده و شماره اخیر آن (بهار 86) طبق اعلام نهادهای مربوطه به ناشر متوقف شده است.

کد خبر 515111

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha