۲۰ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۵۸

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی:

۹۱ هزار تن نهاده یارانه‌دار دامی در خراسان جنوبی توزیع شد

۹۱ هزار تن نهاده یارانه‌دار دامی در خراسان جنوبی توزیع شد

بیرجند- معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: ۹۱ هزار تن نهاده یارانه دار طی سال جاری در خراسان جنوبی توزیع شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد ابراهیم ابراهیمی پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، اظهار کرد: توزیع سهمیه نهاده‌ها یارانه‌دار از سوی تشکل‌های دام و طیور بر اساس شاخص‌هایی صورت می‌گیرد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: میزان نهاده‌های تخصیص یافته به خراسان‌جنوبی بر اساس ترکیب کنستانتره دامی در سال ۹۸ از سه هزار تن در فروردین ماه آغاز و در نهایت در اسفندماه به پنج هزار و ۲۰۰ تن در ماه رسید.

ابراهیمی با بیان اینکه این میزان تخصیص در سال ۹۹ در قالب کنستانتره دامی از چهار تن شروع شد و در اسفند با افزایش به ۹ هزار تن در ماه رسید، ادامه‌داد: در مجموع ۸۰ هزار تن نهاده یارانه‌دار و در قالب کنستانتره دامی داشتیم.

وی گفت: در مورد نهاده خام در قالب جو طی سال جاری ۱۱ هزار تن توزیع داشتیم و در مجموع طی سال جاری در خراسان‌جنوبی ۹۱ هزار تن نهاد دامی توزیع شد.

افزایش ۱۷۵ درصدی تخصیص نهاده‌های یارانه‌دار

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه ما ۱۷۵ درصد رشد تخصیص نهاده‌های یارانه‌دار در سال جاری را نسبت به سال گذشته داشته‌ایم، اظهار کرد: در سه ماهه پایانی سال که پیک مصرف نهاده دامی را داریم این رشد به ۲.۵ برابر رسید.

ابراهیمی با بیان اینکه برخی این نکته را مطرح می‌کنند که دامدار نقدینگی برای خرید این نهاده‌ها را ندارد، بیان‌کرد: وظیفه تشکل‌های دامی همین است که نهاده دامی را به موقع خریداری و در زمان نیاز در اختیار دامدار قرار دهند.

وی گفت: سامانه‌ای برای زیر ساخت‌های توزیع یارانه‌های دامی ایجاد شد (سامانه بازارگاه) که این سامانه در زمینه مرغ گوشتی و تخم گذار فعال است و در چرخه افتاده است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در مرحله بعدی دامداری‌های شیری در چرخه خواهد بود، اظهار کرد: سهمیه‌ای که در سامانه تخصیص می‌یابد بر اساس یک کار کارشناسی و جمعیت دامی هر منطقه است.

تفاوت قیمت نهاده یارانه دار و نهاده بازار مشکل ساز شد

ابراهیمی در پاسخ به این سوال که چرا مردم، دامداران و …علی رغم این توزیع ها هنوز احساس کمبود نهادهای دامی را دارند، بیان کرد: افزایش تقاضا و حتی خارج از عرف و احساس کمبود متأثر از کل کشور، فقر مراتع و اختلاف قیمت فاحش نهاده‌های یارانه دار و بازار موجب این احساس و کمبود شده است.

وی گفت: در حال حاضر قیمت یک کیلوگرم کاه از یک کیلوگرم جو بیشتر است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در حوزه تأمین نهاده واحدهای مرغ گوشتی اگر در سامانه بازارگاه مشکلی پیش می‌آید در بخش نرم افزاری است.

ابراهیمی با بیان اینکه ۷۰ درصد تولیدات گوشت مرغ ما به خارج استان می‌رود، بیان‌کرد: اما شیوع ویروس آنفولانزای پروندگان واحدهای طیور و تولیدات را تحت تأثیر قرار داد که این موضوع نیز موقتی است و رفع خواهد شد.

کد خبر 5166541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha