به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز فرهنگی شهر کتاب، سومیننشست از نشستهای پنجگانه «از هفت شهر عشق تا هزار وادی اندیشه» (دربزرگداشت عطار و خیام نیشابوری) که از ۲۵ فروردین آغاز شد و با برگزاری دومیننشست در اوّل اردیبهشت ادامه یافت، روز چهارشنبه ۸ اردیبهشت، به بزرگداشت حکیم عمر خیام اختصاص دارد و در فضای مجازی برگزار میشود.
در سومیننشست از اینبرنامههای علمیپژوهشی که توسط گروه زبان وادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری، انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران (شعبه خراسان) و مرکز فرهنگی و بین الملل شهرکتاب، برگزار می شود حسن دلبری، عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری باموضوع« خیام، جشنواره ی تناقض» و فاطمه ماه وان، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد باموضوع « نگاره های رباعیّات خیّام: از تصویر شرقی تا تفسیر غربی» سخن خواهند گفت.
به اینترتیب، سخنران اول، به اینموضوع خواهد پرداخت که خیام یکی از مبهم ترین چهره های تاریخ علم و ادبیات ایران است به گونه ای که او را از حد یک دهری لاابالی تا یک حکیم فرزانه ی الهی، متفاوت و متغیر دانستهاند. آیا اینهمه تناقض در شناخت چهره او به واقع در ماهیت وجودی خیام است یا در تصوری که ما از او داریم؟ آیا فرامتنهای اجتماعی، حکومتی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی پیرامون او از عمر خیام چهرهای متناقضنما ساخته یا اعتقادات لائیکی که در مورد او گفتهاند ریشه در جای دیگری دارد؟ پاسخ به اینپرسشها و چندینپرسش دیگر در مورد او موضوع اینسخنرانی خواهد بود.
سخنران دوم هم به تحلیل نگارههای رباعیّات خیّام خواهد پرداخت. هنر تصویرگری آثار ادبی علاوه بر زینت بخشی اثر به درک بهتر متن نیز کمک می کند. نگارگری رباعیّات خیّام نهتنها نظر هنرمندان مشرق زمین بلکه به مدد ترجمه فیتز جرالد توجّه نقّاشان مغرب را نیز به خود جلب کرده است. اینپژوهش شاخصترین نمونههای نگارههای رباعیّات خیّام را از مشرق تا مغرب بررسی میکند و به اینپرسش پاسخ میدهد که تصویرگری هنرمندان شرق و غرب چه تفاوتهایی با هم دارند و هرکدام از چه منظری به رباعیّات توجّه کرده اند؟ از مشهورترین نمونههای شرقی رباعیّات، نگارههای محمّد تجویدی و از بهترین نمونههای غربی نقّاشیهای ادموند سالیوان، گابریل روزرتی، گیلبرت جیمز است که اینپژوهش به آنها میپردازد. اگرچه در مغرب زمین به تصویرگری رباعیّات توجّه وافری بذل شده امّا ایرانیان آنچنان که باید اشعار خیّام و بهویژه تصویرگری آن را مورد توجّه قرار ندادهاند و نگارههای موجود عمدتاًً جنبه هنر بازاری دارد. از اینرو مقایسه ایننگارهها با نمونههای غربی آن میتواند قابلیّتهای تصویری رباعیّات را بیشتر نمایان کند. نگارگران ایرانی به خلق معادل تصویری برای رباعیّات اکتفا کردند اما هنرمندان غربی رویکردی تفسیری به رباعیّات داشته و سعی کردند تا از طریق نمادهای اساطیری و پیوند فرهنگ شرق و غرب تصاویر مبتکرانهای برای رباعیّات خیّام خلق کنند.
دبیری سومیننشست «از هفت شهر عشق تا هزار وادی اندیشه» به عهده حامد مهراد از دانشگاه فردوسی مشهد خواهدبود.
اینبرنامه روز چهارشنبه ۸ اردیبهشت از ساعت ۲۱ از طریق پیوندmeeting۵.hsu.ac.ir/b/hak-ktd-vwg در فضای مجازی قابل دسترسی و حضور است.
نظر شما