به گزارش خبرنگار مهر، سیدجوادپرئی در هشتمین برنامه هیئتآنلاین گفت: آقایی از یک جلسه یک ساعت و سی دقیقهای امام حسین (ع)، یک دقیقه آن را برای اینستاگرام رنگ و لعاب میدهد و نتیجه این میشود که فضای مداحی ما پر است از خوانندگان خوب یکدقیقهای. صله گرفتن حواشی پیدا کرده و موجب شده تا مداحی، جنبه مارکتینگ پیدا کند و فقط برای پول کار کردن برجسته شده است. وقتی در یک ترانهای در تلویزیون، میزنند ترانهسرا و آهنگساز سیدجواد پرئی، برخی بزرگان خطاب به من میگویند شما مطربی یا مداح؟ من هم میگویم ملودی نویسم. من نه نوازندگی بلد هستم و نه نت نوشتن. بلکه فقط گفتم این را اینطوری بخوانید.
وی در توضیح پخش گسترده نوحهی «من عوض شدم ولی تو حسین بچگیمی» که حمید علیمی مهرماه سال ۱۳۹۷ در اولین شب جمعه ماه صفر آن را خواند؛ گفت: پانزده سال پیش در جلسهای شرکت کردم که حاج جواد حیدری از من خواست تا در آن شعر بخوانم. من هم غزلی را که به خاطرش توهین شنیده بودم در آن جلسه خواندم. ناگهان حاج منصور ارضی منقلب شد و موضوع بحث از طلیعه محرم به حضرت قاسم تغییر کرد. آنجا به خودم آمدم که جلوه دادن به هر کاری، دست کس دیگری است ولو اینکه در گذشته به خاطره آن حرف شنیده باشی.
پرئی اضافه کرد: از آن وقت فهمیدم من در دیده شدن یک اثر، هیچ کارهام. نوحه «حواست هست» (من عوض شدم ولی تو همون حسین بچگیم) را سه سال قبل وقتی گفتم تنها کاری بود که اصلاً فکر نمیکردم اینقدر دیده شود. من این شعر را در جلسهی خودمان در عید غدیر خواندم و خیلی گرفت بعد بند دو و سه هم نوشتم و برای همه مداحان بنام یا غیر مشهور فرستادم.
او افزود: اوایل کارم، فقط شعرهایم را به یک مداح میدادم اما الان به همه میفرستم. میگویم باید مثل این موکبدارها باشیم که هرآنچه که را دارد در سینی میگذارد و بدون منت به همه عرضه میکند. همین نوحه «حواست هست» را برای همه رفقای مداحم فرستاده بودم اما فقط با صدای حمید علیمی خیلی جلوه کرد. امام حسین به اجرای او جلوه داد تا دیده شود و خیلی عجیب بود. گوشواره این نوحه، دوستت دارم، نبود خود حمید آقا آن را اضافه کرد بعد من هم آنطوری خواندم.
پرئی در پاسخ به اینکه اول متن نوحه را مینویسد یا ملودی را گفت: نظمی وجود ندارد که اول ملودی خلق شود بعد کلام یا اول کلام بعد ملودی. من اول متن را مینویسم و سعی میکنم جفتش را در یک آن، استخراج کنم. فکر میکنم اینطوری کار بیشتر تأثیرگذار است.
اینستاگرام، مداحان یکدقیقهای را زیاد کرده است
او درباره تأثیر فضای مجازی هم اظهار کرد: در کنار تمام محاسنی که همه شبکههای اجتماعی دارند آدرس غلط هم میدهند و حاشیه برانگیز هستند. مثلاً آقایی از یک جلسه یک ساعت و سی دقیقهای امام حسین (ع)، یک دقیقه آن را برای اینستاگرام رنگ و لعاب میدهد و نتیجه این میشود که فضای مداحی ما پر است از خوانندگان خوب یکدقیقهای. باید فکری برای این بشود. با یک دقیقه دل میدهیم، با یک دقیقه دیده میشویم و با همان یک دقیقه مشهور میشویم و در نقطهای تعیینکننده مینشینیم.قبلاً بهسختی میکروفن دست کسی میدادند. نمیگویم الان که راحت شده بد است ولی حداقل یکدقیقهای نباید باشد.
پرئی در پاسخ به این پرسش که یک جمله به رئیسجمهور بگو عنوان کرد: حاجآقا مجتبی تهرانی میفرمودند که بعضی از این رؤسا و مدیران، احتمال قیامت هم نمیدهند. چون اگر احتمال آن را بدهند اینگونه نمیکنند. الان خیلی از پدر و مادرها جلوی بچههای خود شرمنده هستند. نفرین هم نکنند یک آه از دلشان هم بگذرد کافی است.
این ذاکر اهلبیت تشریح کرد: منباب تبرک، صله قبول میکنم ولی چند سالی است تصمیم گرفتم دیگر در خط صله نباشم. یک زنگ خطر به صدا درآمده است. ما در تاریخ دیدهایم اهلبیت ما از روضهخوان سیدالشهدا با صله قدردانی میکردند. اما قسمتهای دیگر مجالس روضه اینطوری نبوده است. این سنت، سنت اهلبیت است نه کسی میتواند بگوید نگیر نه کسی میتواند بگوید بگیر. نمیتوان گفت اگر نگیری بُرد کردی. این فعل معصوم است و نمیتوان روی آن نظر داد. اگر سلیقه کسی این است که پول نگیرد خدا از او قبول کند ولی اظهارنظر نباید کرد. اما همین صله گرفتن حواشی دارد و موجب شده تا مداحی، جنبه مارکتینگ پیدا کند و فقط برای پول کار کردن، برجسته شده است.
من مداح، ترانهسرا و ملودی سازم
این ترانهسرا و شاعر آئینی بیان کرد: من علاوه بر مداحی، ترانهسرایی هم میکنم. از نظر خودم، ایرادی ندارد. چون بستر هیئت، محیط عرضه و تجربه هر هیجانی نیست. نسل شما آقای صابرخراسانی، خیلی سختی کشید تا نسل ما جرأت گفتن ترانه عاشقانه پیدا کند. این اتفاق اگر بیست سال پیش، میافتاد قیامت میشد.
وی اضافه کرد: حالا وقتی در یک ترانهای در تلویزیون، میزنند ترانهسرا و آهنگساز سیدجواد پرئی، برخی بزرگان خطاب به من میگویند شما مطربی یا مداح؟ من هم میگویم ملودی نویسم. من نه نوازندگی بلد هستم و نه نت نوشتن. بلکه فقط گفتم این را اینطوری بخوانید. وقتی ضربآهنگ را عوض میکنی تمام حسی را که منتقل میکنی متفاوت میشود. من دیگر نمیدانم روی چه ضربآهنگی دارد این کار ارائه میشود. به هر حال آنقدر در یکسال گذشته از این حرفها شنیدم که از سرم گذشت برای زندگی به لبنان سرزمین هفتاد و دو ملت بروم. آنجا برای خودم کار کنم بدون آنکه حرفی بشنوم و انرژی منفی بگیرم.
او افزود: ترانهسرا برای آن سه دقیقهای که روی مخاطب تأثیر میگذارد چقدر باید فکر کند خب او باید حمایت شود که اصلاً نمیشود حداقل یک آفرین که میشود گفت.
نظر شما