۲ خرداد ۱۴۰۰، ۹:۵۱

مهر گزارش می دهد؛

فرهنگ زیر بنای توسعه پایدار/ورود چابهار به شبکه شهرهای خلاق سینما

فرهنگ زیر بنای توسعه پایدار/ورود چابهار به شبکه شهرهای خلاق سینما

چابهار - توسعه پایدار هر منطقه ای ارتباط بسیار نزدیکی با توسعه فرهنگی آن دارد و در این میان سینما نیز بخش جدایی ناپذیر از آن است که توجه و سرمایه گذاری بر روی آن موجب رشد و توسعه می شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: قریب به اتفاق اندیشمندان حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی معتقدند که یکی از ارکان اصلی توسعه‌یافتگی، فرهنگ است و فرهنگ هر ملی هم بی‌شک از تاریخ آن ملت متأثر است.

از همین رو سینما به عنوان یکی از کانون‌های فکری و فرهنگی جامعه فرهنگی امروز مطرح است و یکی از بهترین اکتشافات بشر است که به صورت نامحدودی می‌تواند در خدمت مردم جامعه باشد و از روز ظهور تا به امروز مخاطبان زیادی را جذب کرده و همیشه مورد توجه مردم بوده است.

از همین رو قطعاً ارتقای سطح کیفی آثار سینمایی و تولید آثار مبتنی بر بوم هر منطقه‌ای تأثیر بسزایی در رشد ابعاد فکری، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی و تجاری جامعه خواهد داشت. سینما در شهرهای بزرگی مثل تهران جایگاه پررنگ‌تری را به خود اختصاص داده است. اما در استان‌ها و شهرستان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان و چابهار بسیار کم رنگ است.

از سوی دیگر اگر توسعه پایدار را به زبان ساده راه حل برطرف کردن نیازهای امروز بشر بدانیم، قطعاً توجه به آن با تکیه بر تئان بومی هر منطقه‌ای بسیار حائز اهمیت است.

برگزاری دوره‌های تخصصی فیلم‌سازی در چابهار

سیمین سرابندی، رئیس انجمن سینمای جوان استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، با تاکید بر اینکه برگزاری دوره‌های تخصصی فیلم‌سازی در چابهار ادامه دارد، گفت: چابهار به شبکه شهرهای خلاق سینمای کشور وارد شده و برگزاری دوره‌های تخصصی و مستمر برای جوانان این منطقه، حائز اهمیت است.

وی با اشاره به برگزاری اختتامیه نخستین دوره فیلم‌سازی بعد از بحران کرونا در چابهار اظهار داشت: در این دوره باوجود محدودیت پذیرش، هنرجویانی از سراوان، ایرانشهر، کنارک و سایر نقاط جنوبی استان سیستان و بلوچستان در کارگاه‌های آموزشی شرکت کردند.

وی اضافه کرد: در این دوره برای هر کلاس سه کارگاه برگزار شد و برای هر کارگاه نیز به هنرجویان، گواهینامه معتبر ارائه شد.

فرهنگ زیر بنای توسعه پایدار/ورود چابهار به شبکه شهرهای خلاق سینما

برگزاری دوره‌های فیلم سازی در چابهار ادامه دارد

نصیراحمد ملازهی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: مدیران انجمن سینمای جوانان استان با کمک انجمن سینما جوان چابهار تصمیم به برگزاری دوره‌های آموزش تصویربرداری، فیلم‌برداری، فیلم مستند و داستانی گرفتند.

وی ادامه داد: در این دوره از کلاس‌ها به تعداد ۴۵ نفر از هنرجویانی که در کلاس‌ها شرکت کردند گواهینامه اعطا شد.

ملازهی افزود: با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی پذیرش محدود بود و خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از این کلاس‌ها رقم خورد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد چابهار عنوان کرد: بحث سینما و حمایت از جریان فیلم‌سازی، شهر چابهار در جشنواره شهرهای خلاق کشور به عنوان شهر خلاق سینما انتخاب شد که این یک ظرفیتی ایجاد می‌کند که در حوزه سینما و تقویت هنرمندان فیلم‌ساز گام‌های مهم و مؤثری برداشته شود.

ملازهی بیان داشت: این دوره از کلاس‌ها به طور مستمر برگزار می‌شود و تداوم دارد و تصمیم بر این است که در طول سال دوره‌های مختلفی را به صورت تخصصی برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: انجمن سینما جوانان چابهار برنامه‌های آموزش و تولید فیلم، فیلم‌های کوتاه داستانی، مستند و مستند داستانی را در دستور کار خود دارد.

حسین ریگی کارگردان سینما و یکی از مدرسان این دوره آموزشی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: یک کارگاه سه روزه داشتیم که روز دوم آن به عهده بنده بود و برای تدریس فیلم داستانی انتخاب شد و روز بعد آن کارگاه فیلم مستند برگزار شد.

وی ادامه داد: این دوره آموزشی با استقبال بسیار خوبی همراه بود و نشان می‌دهد که جنوب سیستان و بلوچستان نیاز به این دارد که بیشتر به بحث آموزش بپردازد، مردم نیاز دارند که خودشان را ارتقا بدهند، امیدواریم که اتفاقات خوبی در عرصه فیلم کوتاه و مستند در چابهار و جنوب سیستان و بلوچستان رقم بخورد.

این مدرس فیلم‌سازی افزود: در برپایی دوره همه پروتکل‌های بهداشتی رعایت شد و دوستان سعی کردند تعداد معدودی از علاقه‌مندان را پذیرش کنند و این کلاس‌ها با همکاری انجمن سینما جوانان زاهدان و منطقه آزاد چابهار برگزار شده است و امیدوارم که از این به بعد نیز هر ۲ ماه یک بار از این نوع آموزش‌ها برگزار شود.

فرهنگ زیر بنای توسعه پایدار/ورود چابهار به شبکه شهرهای خلاق سینما

علاقه‌مندان زیادی به سینما در چابهار وجود دارد

محسن شیرزایی، مدرس کارگاه مستندسازی هم در گفت و گو با خبرنگار مهر، گفت: با توجه به اینکه در چابهار علاقه‌مندان زیادی به سینما وجود دارد، ما بر اساس تناسب نیازی که در این منطقه بود تلاش کردیم که بتوانیم در این کارگاه سه روزه آنها را با مباحثی از سینما چه در ساختار داستانی و چه در سینمای مستند و فیلم برداری آشنا کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه کارگاه ایده تا پیش‌نویس فیلم‌نامه نیز در این دوره برگزار شد و برای من جذاب بود که هنرجویان از ابتدا تا انتهای کارگاه، علاقه‌مند به مباحث آموزشی بودند و نکته‌های آموزشی را دنبال می‌کردند و مطمئن هستم اگر با همین روش این کار ادامه پیدا کند حتماً اتفاقات خوبی به دنبال خواهد داشت

شیرزانی افزود: شمال تا جنوب استان سیستان و بلوچستان پر از داستان، قصه، فرهنگ، آداب و رسوم خاص است و ما می‌دانیم که آداب و رسوم منطقه متفاوت است، حس می‌شود که ورود علاقه‌مندان به عرصه بیان تصویری می‌تواند خیلی به معرفی این داستان‌ها کمک کند.

وی ادامه داد: درواقع سینما، حمایت از سینما و رشد علاقه مندان در مسیر بیان تصویری می‌تواند به توسعه فرهنگ و سایر مسائل استان سیستان و بلوچستان کمک کند.

یاسر دشتی یکی از هنرجویانی که از منطقه سرباز در این دوره آموزشی شرکت کرده بود در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: از آنجایی که به فیلم‌سازی علاقه دارم، در این کلاس‌ها شرکت کردم و از کسانی که این کلاس‌ها را برگزار کردند، قدردانی می‌کنم.

وی در پاسخ به این پرسش که «چه شد از سرباز به چابهار آمدی» و اینکه آیا در سرباز این کلاس‌ها برگزار نمی‌شود، گفت: در شهرستان سرباز امکانات آن‌چنانی وجود ندارد که زمینه برگزاری این دوره‌ها فراهم شود. اما علاقه‌ای که بود باعث شد از سرباز در این کلاس‌ها حضور داشته باشم.

محمدندیم آز، دیگر هنر جویی بود که از شهرستان کنارک در این دوره آموزشی شرکت کرده بود و در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: به دلیل علاقه‌ای که به فیلم‌سازی داشتم در این دوره شرکت کردم.

وی با اشاره به اینکه تجربه ساخت چند کار مستند در شبکه‌های جام جم، دو و سه در حوزه بازیگری را دارد، افزود: خوشبختانه کلاس‌های این دوره دارای کیفیت مطلوبی بود.

لزوم برگزاری دوره‌های هنری در سواحل مکران

نظیر رهبر، رئیس نمایندگی سینمای جوان چابهار نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در راستای توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت سواحل مکُران از این به بعد برنامه‌های فرهنگی زیادی در حوزه سینمایی و فیلم‌سازی چابهار خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: چابهار ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری و حتی اقتصادی زیادی دارد و می‌طلبد جوانان این دیار با آموزش‌های حرفه‌ای بتوانند نسبت به تولید آثار فاخر اقدام کنند.

رئیس نمایندگی سینمای جوان چابهار ادامه داد: از امکانات موجود برای تقویت و کشف استعدادهای جنوب سیستان و بلوچستان در حوزه‌های هنری همچون فیلم‌سازی بهره‌خواهیم برد.

در مجموع از آنجایی که توسعه فرهنگی یکی از ریشه‌های اصلی توسعه پایدار در هر منطقه‌ای است قطعاً توجه و سرمایه گذاری در آن بسیار مهم و حائز اهمیت است از همین رو امیدواریم برگزاری این دوره‌ها در مناطق محرومی همچون چابهار ادامه داشته باشد.

کد خبر 5218186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha