۶ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۱۰

امام جمعه گناوه:

رقابت‌های انتخاباتی باید میدان مسابقه برای خدمت باشد

رقابت‌های انتخاباتی باید میدان مسابقه برای خدمت باشد

گناوه-امام جمعه گناوه گفت: رقابت‌های انتخاباتی باید میدان مسابقه برای خدمت باشد و کاندیداها در تبلیغات انتخاباتی به ویژه در مناظره ها خود را موظف به رعایت حداکثری اخلاق انتخاباتی بدانند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی در نشست مجازی «اخلاق انتخاباتی و انتخابات اخلاقی» اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) در کلامی نورانی هدف و فلسفه بعث خود در جامعه را نهادینه کردن اخلاق معرفی می‌کند و هدف اسلام نیز رعایت و ترویج اخلاق است و در صورتی که جامعه‌ای بخواهد به اهداف مهم خود دست یابد باید اخلاق در آن جامعه نهادینه شود ولی جامعه‌ای بدون اخلاق جامعه انسانی نخواهد بود.

امام جمعه گناوه افزود: جمهوریت یکی از عناصر مهم تشکیل دهنده نظام مقدس اسلامی است که در جهت عینیت بخشیدن به آن همه ساله انتخابات مهم و متعددی برگزار می‌شود و مقام‌های عالی رتبه و منصب‌های مهمی به وسیله مردم باواسطه یا بدون واسطه انتخاب می‌شوند.

وی گفت: در هر انتخابات افراد و گروه‌های مختلف با اهداف و افکار متفاوت می‌کوشند با ارائه شایستگی‌های خود در رقابتی طاقت فرسا آرا مردم را از آن خود کنند تا توفیق هر چه بیشتر خدمت به مردم و نظام اسلامی و رضای خدا را به دست آورند.

حجت الاسلام رکنی حسینی بیان کرد: به همین دلیل از آغاز تا پایان تبلیغات و از شکست یا پیروزی تا پس از آن گروه‌ها، افراد، نامزدها و هواداران آنها باید در همه حال اخلاق و آداب اسلامی را رعایت کنند و از انصاف و عدالت خارج نشوند.

رقابت‌های انتخاباتی باید میدان مسابقه برای خدمت باشد

وی اضافه کرد: حضرت امام خمینی (ره) با اتکا به خدا و همراهی مردم انقلاب را رهبری و الگوی نوین حکومت دینی بر پایه نظریه مردم سالاری دینی با عنوان جمهوری اسلامی را به مردم پیشنهاد کرد و با آرا عمومی مردم نظام جدید مستقر شد.

امام جمعه گناوه یادآور شد: امروز هم خلف صالح ایشان، مقام معظم رهبری با همین مبنا، راه امام (ره) را ادامه می‌دهند و حضور چشمگیر و حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی مورد تاکید همیشگی رهبر فرزانه انقلاب بوده است.

وی گفت: نظام اسلامی بر مشارکت عمومی شهروندان در تعیین سرنوشت خود اصرار دارد و رمز اقتدار ملی را در اصول مشارکت عمومی و همبستگی ملی می‌داند.

حجت الاسلام رکنی حسینی با اشاره به اینکه انتخابات مظهر حضور مردم است خاطرنشان کرد: انتخابات هم حق مردم و هم وظیفه و تکلیف آنهاست، حق مردم تا با حضور پای صندوق‌های رأی مدیر اجرایی کشور را انتخاب کنند و تکلیف آنها است چون با حضور آنها نظام تقویت می‌شود و اسلام عزیز و حاکمیت اسلام در جهان سرافراز می‌شود.

وی گفت: همه چه نامزدها، حامیان نامزدها یا آنهایی که مخالف با برخی نامزدها هستند باید در انتخابات با کرامت رفتار کنند و این پیام مقام معظم رهبری و مکتب و روش رهبری است.

وی اضافه کرد: فضای اهانت و هتک حرمت در جامعه از موضوعاتی که اسلام مانع و مخالف آن است و نباید این اتفاق در جامعه رخ دهد چون فضای هتک حرمت خلاف شرع، اخلاق و عقل سیاسی است.

امام جمعه گناوه گفت: انتقاد، مخالفت و بیان عقاید اشکالی ندارد اما باید به دور از اهانت‌ها، هتک حرمت‌ها و فحاشی همه در این زمینه مسئول هستند و این فرمایشات گهربار رهبر فرزانه انقلاب که باید نصب العین همه در جامعه اسلامی قرار گیرد.

حجت الاسلام رکنی حسینی با اشاره به نکاتی که باید مدنظر و توجه کاندیداها قرار گیرد افزود: تاکید بر حفظ امنیت و وحدت ملی اولین نکته که از سوی کاندیداها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: انتخابات باید منجر به افزایش وحدت و امنیت ملی شود و اگر اتفاقی غیر از این رخ دهد هم ملت و هم سیستم سیاسی روز بعد از انتخابات بازنده خواهند بود لذا مهمترین خط قرمز برای نامزدهای انتخابات باید پرهیز از گفتار و اقداماتی باشد که خروجی آن منجر به تشتت و اختلاف در جامعه می‌شود و بر وحدت و امنیت ملی تأثیر منفی دارد.

امام جمعه گناوه با اشاره به اینکه دومین نکته مورد توجه نامردها التزام به اخلاق انتخاباتی و اجتناب از افشاگری بدون سند و مدرک است تصریح کرد: اگر قرار بر برگزاری انتخابات در فضای منطقی و سالم باشد نامزدهای انتخابات و جریان‌های سیاسی باید از افشاگری بی ضابطه و تخطئه همدیگر دوری کنند.

وی گفت: در دوره‌های اخیر یکی از حربه‌های رقبای انتخاباتی برای پیروزی استفاده حداکثری از افشاگری بوده که واقعاً هم مشخص نیست تا چه اندازه این افشاگری‌ها بر پایه سند و مدرک دقیق و واقعیت بوده است.

وی ادامه داد: این قبیل کارها علاوه بر آنکه رقابت‌ها را به سمت تنش سوق می‌دهد بر مردم و جامعه نیز تأثیرگذار خواهد بود.

حجت الاسلام رکنی حسینی با اشاره به اینکه پرهیز از سیاه نمایی نکته دیگر مورد توجه نامزدها است گفت: یکی از حربه‌های رأی آوردن در رقابت‌های انتخاباتی مختلف ترسیم وضعیت و شرایط بسیار سیاه و ناامیدکننده از وضعیت موجود است.

وی اضافه کرد: اگر چه در حال حاضر شرایط در برخی حوزه‌ها به خصوص اقتصادی مناسب نیست اما این به معنای این نباشد که که از قابلیت‌ها و پتانسیل‌ها نیز غافل شد.

امام جمعه گناوه یادآور شد: دستاوردها و پیروزی‌های نظام جمهوری اسلامی نیز باید در نظر گرفته شود و نباید فضای رقابت‌ها به گونه‌ای پیش رود که انگار تجربه گران بهای گذشته انبوه شکست‌های متعدد بوده است.

وی گفت: کاندیداها باید الگوی بارز اخلاق مداری و قانون مداری باشند و توجه و حرکت خود و اطرافیان آنها در مسیر قانون از ابتدا تا انتها و اجتناب از مواضعی که ایجاد تشنج و التهاب می‌کند بسیار لازم است.

وی بیان کرد: حرکت شفاف و روشن در همه مراحل انتخابات به ویژه در هزینه‌های تبلیغاتی انتخاباتی و پرهیز از اصراف و اشرافی گری و تبلیغات خارج از شئون یک مسئول ارشد نظام انقلابی از دیگر نکات است که باید مورد توجه کاندیداها باشد.

وی گفت: رقابت‌های انتخاباتی باید میدان مسابقه برای خدمت باشند و کاندیداها در تبلیغات انتخاباتی به خصوص در مناظره‌ها و دیگر عرصه‌ها خود را موظف به رعایت حداکثری اخلاق انتخاباتی بدانند.

وی گفت: امنیت و وحدت ملی، آرمان‌های ملی و انقلابی، تقویت اعتماد عمومی، افزایش سرمایه اجتماعی و مشارکت حداکثری باید اولویت اصلی برای همگان در انتخابات باشد.

رقابت‌های انتخاباتی باید میدان مسابقه برای خدمت باشد

محمدرضا طالبی نژاد پژوهشگر و جامعه شناس در نشست مجازی «اخلاق انتخاباتی، انتخابات اخلاقی» اظهار داشت: زمان انتخابات در همه کشورها فصل بروز سلایق و تفاوت آرا است اگر چه انتظار می‌رود که در جامعه‌ای که مزین به آموزه‌های دینی، اسلامی و اخلاقی است در انتخابات نیز شاهد رعایت این آموزه‌های دینی، اخلاقی و فرهنگی باشیم.

وی افزود: اخلاق انتخاباتی به معنای این است که توجه داشته باشیم می‌توان به گونه‌ای روابط، مناسبت‌ها و رفتارها را در ایام انتخابات بین کاندیداها تنظیم کرد که در عین رقابت، رفاقت هم وجود داشته باشد چون فرض بر این است که کاندیداها برای قبول یک مسئولیت و انجام یک وظیفه پا به میدان گذاشته‌اند که با این دیدگاه و هدف نه تنها رفاقت کم نمی‌شود بلکه باید به گونه‌ای رقابت را پیش برد که منجر به رفاقت و صمیمیت و همدلی شود.

وی گفت: از سوی دیگر باید چارچوب‌های قانونی و عرفی لازم را هم رعایت کرد تا بتوان خود را در ترازی که بتوان گفت اخلاق انتخاباتی رعایت شده و انتخابات اخلاقی برگزار شده است قرار داد.

وی گفت: قانون ابزارها و معانی و چارچوب‌ها و تعریف‌هایی را در نظر گرفته به ویژه الان که رقابت‌ها زودتر و قبل از زمان رسمی تبلیغات به خصوص در بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آغاز می‌شود از چند منظر حائز اهمیت بیشتر است.

این پژوهشگر و جامعه شناس بیان کرد: بخشی از فضای مجازی قابل مدیریت نیست و قدرت انتشار اطلاعات وسیع و جدید است و ممکن است استنادات قوی و محکم برای این داده‌ها نباشد که اگر به خوبی برنامه ریزی نشود و تعهد اخلاقی وجود نداشته باشد می‌تواند به معدن بداخلاقی انتخاباتی تبدیل شود.

طالبی نژاد ادامه داد: علاوه بر قانون بخش دیگر تأثیرگذار بر اخلاق انتخاباتی روشن گری و مطالبه گری رسانه‌ها و دیده بانی و نظارت افکار عمومی است.

وی تصریح کرد: هر چه تک تک افراد به خصوص صاحبان افکار، نخبگان، تریبون دارها، صاحبان قلم و رسانه‌ها و گروه‌های مرجع جامعه فعالانه در فضای مجازی حضور داشته باشند و فضا را مسئولانه رصد کنند ضریب بداخلاقی انتخاباتی پایین‌تر می‌آید.

وی اضافه کرد: یکی از مؤلفه‌های ایام انتخابات به خصوص با تاکید بر فضای مجازی شکل گیری و انتشار شایعه، دروغ، تهمت، تخریب، افترا و متوسل شدن به حربه‌های ضد اخلاقی برای از بین بردن آبروی فرد یا مجموعه‌ای با این تفکر که می‌توان از این طریق برای خود آبرویی کسب کرد لذا نوع نظارت و رصد مردمی به اینکه فضای انتخاباتی فضای اخلاق مدارانه باشد بسیار کمک کننده است.

طالبی نژاد خاطرنشان کرد: دلیل دیگر در جامعه که درباره رعایت اخلاق انتخاباتی مدنظر است اینکه کشور ما و عموم مردم این کاندیداها را برگزیده جامعه و به عنوان الگو تلقی می‌کند و اگر این الگوها برای رسیدن به پست و مقام و رقابت انتخاباتی بداخلاقی کنند و جو آرامش روانی جامعه را به بریزند مطمئناً مردم انتظار ندارند که در چهار سال آینده نیز این افراد به عنوان یک الگوی خوب و اخلاقی معرفی شوند.

وی یادآور شد: دلیل برخی بداخلاقی‌های انتخاباتی شاید به دلیل نقصی که در قوانین ما وجود دارد مثلاً ۲۰ روز برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری یا ۷ روز برای شوراها در نظر می‌گیرند و لذا در این مدت چون زمان کوتاه است تبلیغات گسترده و فشرده می‌شود و نوعی هیجان و رقابتی فشرده باعث می‌شود تا افراد از هر روشی استفاده کنند تا از دیگران عقب نمانند در نتیجه بداخلاقی رخ می‌دهد.

وی گفت: البته روش‌های دیگر نیز وجود دارد که باید به صورت صحیح و درست استفاده کرد و در کنار تکنولوژی باید بحث‌های فرهنگی نیز مورد توجه باشد.

وی ادامه داد: در تبلیغات انتخاباتی یک پیوست فرهنگی اجتماعی چه در بحث بصری و تلویزیونی و رسانه‌ای و هم مکتوب و حتی برخوردهای چهره به چهره به خصوص در انتخابات شوراها که حساسیت‌های محله‌ای دارد حائز اهمیت است.

وی گفت: اگر در انتخابات در شهرها و روستاها که تعصبات محله‌ای و قومی و همبستگی خونی و نسبی وجود دارد اگر قرار بر بردن آبروی جمعی به بهانه تبلیغات انتخاباتی برده شود این انتخابات ارزشی ندارد.

پژوهشگر و جامعه شناس خاطرنشان کرد: در خود تلویزیون و مطبوعات و فضای مجازی نیز می‌توان با شیوه‌های متفاوت آموزشی و ترویجی فرهنگ سازی کرد و فرهنگ گفتگو و تعامل و رفاقت در عین رقابت را بیشتر ترویج و تبلیغ کرد.

رقابت‌های انتخاباتی باید میدان مسابقه برای خدمت باشد

رئیس دانشگاه پیام نور گناوه در این نشست اظهار داشت: حدود سه هفته دیگر تا برگزاری دو رخداد مهم در عرصه سرنوشت کشور یعنی انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا باقی مانده است که هر دو این رخداد از جایگاه ویژه ای در آینده کشور برخوردار هستند.

مجید قربانی افزود: در این راستا یکی از مسائل مهمی که باید در مدت باقی مانده تا برگزاری انتخابات مورد توجه کاندیداها و حامیان آنها قرار گیرد موضوع اخلاق مداری در انتخابات است.

وی گفت: بیان شفاف برنامه‌های یک کاندیدا برای زمانی که به عنوان رئیس جمهور یا عضو شورا اسلامی شهر و روستا انتخاب شود و پرهیز از تخریب و توهین شخصیت کاندیداهای دیگر به عنوان دو محور مهم اخلاق گرایی در زمان باقی مانده تا انتخابات است.

وی ادامه داد: امید است با رعایت این موازین اخلاقی و حضور پرشور و گرم آحاد مختلف مردم در انتخابات شاهد توسعه روزافزون ایران اسلامی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، علمی و فرهنگی باشیم.

نشست مجازی «اخلاق انتخاباتی و انتخابات اخلاقی» به همت دانشگاه پیام نور گناوه با توجه به نزدیکی زمان برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر روستا برگزار شد.

کد خبر 5221808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha