۱۸ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۴۰

آیت الله علی‌اکبر رشاد در گفتگو با مهر عنوان کرد؛ 

مساله مهم، حضور حداکثری پای صندوق‌ رای است

مساله مهم، حضور حداکثری پای صندوق‌ رای است

آیت الله رشاد سوء اخلاق برخی نامزدها، در فعالیتهای انتخاباتی را بهترین دلیل عدم صلاحیت آنها نزد مردم دانست و مهمترین مساله را حضور حماسی و حداکثری پای صندوق های رای بیان کرد.

آیت الله علی اکبر رشاد رئیس شورای سیاست گذاری حوزه‌های علمیه استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به فعالیت‌های انتخاباتی برخی نامزدها، ضمن هشدار به مسؤولین، به بیان برخی تذکرات اخلاقی پیرامون رفتارهای انتخاباتی پرداخت.

نگرانی از زوال اخلاق و لطمه به حیثیت نظام در مناظره‌های انتخاباتی

رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران اظهار داشت: همیشه وقتی نزدیک انتخابات می‌شود شخصاً از اوضاع نگران می‌شوم؛ نگرانی من از جهت سیاسی نیست بلکه از حیث اخلاقی است، بنده نگران اخلاق جامعه و حیثیت نظام و انقلاب می‌شوم؛ متأسفانه مدتی است در این دوره‌های اخیر با رفتارهای انتخاباتی نوعاً غیر اخلاقی، آثار سو در وجهه کشور و نظام و انقلاب اسلامی بر جای می‌ماند، مخصوصاً در سخنرانی‌هایی که بعضی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دارند یا شیوه‌ای که مناظرات برگزار می‌شود وضعیت بسیار اسف انگیز و فاجعه باری را شاهد هستیم.

وی افزود: بعضی از نامزدها بسیار اخلاقی، شرعی، متین و موقر عمل می‌کنند، اما شاهد بودیم و به خاطر داریم طی این دو سه دوره اخیر برخی از نامزدهای ریاست جمهوری مع الاسف در مقیاس ملی و بعضی در انتخابات مجلس شورای اسلامی در مقیاس استانی و محلی رفتارهایی انجام دادند و گفتارهایی از آنان سر زد که بعضاً خلاف اخلاق، خلاف شرع بَیِّن، خلاف قانون و در نهایت جرم قلمداد می‌شود. به حریف و رقیب خود توهین می‌کنند و قبح توهین به غیر را در کشور از بین می‌برند، به رقیب خود تهمت می‌زنند و دروغ می‌بندند و قبح دروغ را از بین می‌برند، وعده دروغ می‌دهند، با علم به اینکه می‌دانند آن وعده هرگز عملی نخواهد شد یا از عهده آنان بر نمی‌آید و از شئون رئیس جمهور و یا نماینده مجلس نیست، به شیوه‌هایی متوسل می‌شوند که نظر عده‌ای عامی را جلب و رأی ایشان را به یک تعبیر خریداری می‌کنند، یا در مناطق دور افتاده با هدیه دادن و پذیرایی‌های غیر متعارف می‌خواهند رأی افراد را جذب صندوق خود کنند، افشای اسرار غیر می‌کنند و خطای ناآشکار آنان را افشاء می‌سازند در حالی که گاه این افشاء در حد افشای فحشاء قلمداد می‌شود.

سو اخلاق، نشانه عدم صلاحیت نامزدها نزد افکار عمومی است

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه اگر اتهاماتی که نامزدها نسبت به یکدیگر می‌دهند صحیح باشد افشا کننده صلاحیت شرکت در انتخابات و تکیه زدن بر مسند مسئولیت را ندارد، گفت: با تخریب‌هایی که صورت می‌پذیرد اذهان مردم مشوش می‌شود. مگر تشویش اذهان عمومی جرم نیست؟ افراد یکدیگر را تخریب می‌کنند، چهره یکدیگر را مخدوش می‌سازند بعد مدتی همین افراد مسؤول می‌شوند. وقتی نامزدها بدون رعایت موازین شرعی و اخلاقی یکدیگر را تخریب کردند بیانگر فساد است، عده‌ای این طرف و عده‌ای دیگر طرف مقابل را متهم می‌کنند، این اتهامات را که کنار هم قرار می‌دهیم غیر از این است که ناصالح بودن برخی از این افراد معلوم می‌شود.

وی افزود: اگر فرد عادی در جامعه نسبت به مقامات و مسؤولان امر غیرواقعی را اشاعه می‌کند، از او با عنوان تشویش عمومی و آزار اذهان عمومی شکایت می‌شود و وی را محکوم می‌کنند؛ اما نمی‌دانم چرا برخی از اتهاماتی که نامزدها نسبت به یکدیگر می‌زنند و در سطح وسیع باعث تشویش عمومی می‌شود مجازات ندارد؟

طی این دو سه دوره اخیر برخی از نامزدهای ریاست جمهوری مع الاسف در مقیاس ملی و بعضی در انتخابات مجلس شورای اسلامی در مقیاس استانی و محلی رفتارهایی انجام دادند و گفتارهایی از آنان سر زد که بعضاً خلاف اخلاق، خلاف شرع بَیِّن، خلاف قانون و در نهایت جرم قلمداد می‌شود

آیت الله رشاد تصریح داشت: نوع دروغ‌ها و تهمت‌هایی که زده می‌شود و نوع تخلفات شرعی و اخلاقی که صورت می‌گیرد بسیار شدیدتر و غلیظ‌تر و وسیع‌تر از تخلفات شرعی و اخلاقی است که بعضی‌ها مرتکب شده و مجازات می‌شوند، رواج بد اخلاقی اجتماعی دهشتناک و وحشتناک از آثار سو این رفتارها است، وقتی مردم مشاهده می‌کنند برخی چهره‌ها و شخصیت‌های شناخته شده کشور چنین نسبت‌های بدِ اخلاقی به یکدیگر می‌دهند و توهین می‌کنند خواه ناخواه و قهراً این رویه و طرز مواجه با غیر در جامعه موجه می‌شود و قبح آن از بین می‌رود بلکه در بین آحاد و اقشار مختلف جامعه رسوب می‌کند و تبدیل به فرهنگ می‌شود، بسیاری از این رفتارها خسارت بار است و غیر از این چهره جمهوری اسلامی نزد جهانی مشوش می‌شود.

وی افزود: بعضی از رفتارها قطعاً خلاف شرع بَیِّن است، نظام این را باید بررسی کند. باید این آفات و خسارت‌های جبران ناپذیر محدود شود، یکی از روش‌ها این است که ضوابطی گذاشته شود تا نامزدها در نطق‌های انتخاباتی آن ضوابط و اصول را رعایت کنند. نامزدها برنامه‌های خودشان را ارائه کنند نه اینکه به رقیب خود ناسزا گفته و تهمت بزنند. طبیعی است که مردم به برنامه نامزدها رأی بدهند نه به بداخلاقی و بددهنی آنان. البته افکار عمومی از این رفتارها متنفر هستند.

اهمیت نظارت بر رفتار اخلاقی نامزدها

این استاد حوزه علمیه تهران همچنین تصریح داشت: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی بدانند این شیوه‌ها در مجموع به نفع آنان نخواهد بود و در آرای آنان تأثیر منفی می‌گذارد. ضوابطی باید برای مناظرات، تجمعات و نطق‌هایی که نامزدها برگزار می‌کنند وجود داشته باشد حتی ناظرانی گماشته شود تا بر مناظرات نظارت کرده و به طرف‌های مناظره تذکر دهند.

وی افزود: افراد در این مناظرات باید خدمات و برنامه‌های خودشان را ارائه کنند و وعده‌های قانونی قابل اجرا بدهند مشکلات را تبیین کنند و راهکار خودشان را برای رفع مشکلات بیان کنند. این مهم مکرر از سوی رهبر فرهیخته انقلاب هم ابراز شده است. دردمندی و راهکارشان را در زمینه رفع مشکلات معیشتی مردم ارائه دهند، انتظام و التزام خود نسبت به دین، اخلاق و حیثیت ملی را بیان کنند و بگویند در رفع مشکلات ملی و فرهنگی چه اقداماتی می‌خواهند انجام دهند. جمعی باید باشد که در مناظرات و تبلیغات انتخاباتی نمره اخلاقی به نامزدها بدهند تا مردم بدانند به یک فرد متخلف رأی می‌دهند یا متخلق.

رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران با بیان اینکه بعضی از نامزدها با رفتارهایشان اصل نظام را تخریب می‌کنند گفت: برخی نامزدهای ریاست جمهوری و مجلس، حتی اساس انقلاب و رهبری و نهادهای قانونی کشور را زیر سوال می‌برند تا رأی بیاورند آیا این رأی پاک است؟ مراقب قیامت و شخصیت خود باشید. این رفتارها و اخلاق‌های غیر مشروع آیا صلاحیت نامزدها را زیر سوال نمی‌برد؟ آیا نباید در بعضی از سمت‌ها شرط عدالت قرار داده شود؟ کسی که نامزد منصب ریاست جمهوری نظام جمهوری اسلامی ایران می‌شود که تحت اشراف یک مرجع و فقیه متقی اداره می‌شود آیا نباید رئیس جمهورش عادل باشد؟ آیا می‌شود چنین رئیس جمهوری رفتارهایی انجام دهد که محرز شود او دیگر عادل نیست؟ آیا کسی که انبوه اختیارات را در مقیاس ملی دارد و ظرفیت‌های فوق‌العاده و امکانات فوق‌العاده ملی در اختیارش است عادل باشد؟ آیا اصولاً ما شانی مهم‌تر از این داریم که شرط عدالت بر آن مترتب نشود؟

ضرورت حضور در پای صندوق‌های رأی

آیت الله رشاد در ادامه تاکید کرد: مسؤولیت اجرای انتخابات وظیفه خطیری است و باید رهنمودهای حضرت امام را در مراعات قوانین و ضوابط مورد توجه قرار دهیم و رهنمودهای مقام معظم رهبری را در نظر داشته باشیم و حرمت و حریم اشخاص را رعایت کنیم و به ضوابط پایند باشیم.

مساله مهم کشور و جامعه حضور حماسی و حداکثری پای صندوق‌های رأی است قبل از آنکه غم انتخاب اصلح خورده شود باید غم حضور حداکثری را بخوریم

وی افزود: مردم بدانند اول مساله مهم کشور و جامعه حضور حماسی و حداکثری پای صندوق‌های رأی است قبل از آنکه غم انتخاب اصلح خورده شود باید غم حضور حداکثری را بخوریم. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند و ایشان مصرّ و معتقد هستند که حضور حماسی و پرشور مردم و حضور حداکثری اقشار مختلف را تأمین کنیم این اعتبار نظام را افزایش می‌دهد به مسئولان نظام اطمینان قلبی می‌دهد، حیثیت کشور را بالا می‌برد، تهدیدات را خنثی می‌کند، اقتدار ملی را بالا برده و افزایش می‌دهد. این باید اول مسئله ما باشد به جای اینکه تلاش کنیم مثلاً نامزد مورد نظر ما رأی بیاورد اول فکر کنیم که چه کنیم اکثریت مردم پای صندوق بیایند به جای اینکه بیشتر در اندیشه این باشیم که بین دو نامزد صالح و اصلح حتی اصلح رأی بیاورد نه صالح.

آیت الله رشاد ادامه داد: اول سعی کنیم همه را پای صندوق رأی بیاوریم و البته که ثانیاً آن‌وقت باید انتخاب اصلح مورد اهتمام باشد البته که باید برای رأی نیاوردن افراد احیاناً و احیاناً ناصالح هم تلاش کنیم البته از راه قانونی و از راه اخلاقی و به شیوه اخلاقی و با رعایت جهات شرعی؛ انتخاب اصلح بسیار مهم است ولی قبل از انتخاب اصلح باید بر حضور حداکثری مردم اهتمام داشته باشیم و مهمترین و حساس‌ترین و خطیرترین انتخابات، انتخابات ریاست جمهوری است و به مردم عزیز جوان‌های حزب اللهی و مؤمنین و متدینین و دلسوزان جامعه و نخبگان و دانشگاهیان و حوزویان عرض می‌کنم رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را جز به جز و مو به مو توجه کنیم و پیگیری کنیم ایشان تاکید فرمودند سعی کنیم دولتی انقلابی روی کار بیاید دولتی عدالت گرا روی کار بیاید دولتی فساد ستیز روی کار بیاید دولتی دشمن ستیزی روی کار بیاید دولتی که در مقابل دشمن نرمی می‌کند تواضع می‌کند کوتاه می‌آید روی کار نیاید دولتی معتقد به توان داخلی و ظرفیت‌های داخلی روی کار بیاید عملاً به ظرفیت‌های لایزال و پایان‌ناپذیر داخلی در جنبه‌های مختلف معتقد و ملتزم باشد دولتی جوان و با نشاط سر کار بیاید افرادی که سنی از آنها گذشته بعضی از آنها احیاناً به لحاظ اداری بازنشسته هستند یا باید بازنشسته شده باشند دیگر بالاخره عقلا به این فکر کرده‌اند که افراد بازنشسته باید بروند بازنشسته شوند فراغت بیشتر داشته باشند، در مسندهای مشاوره و مشورت قرار گیرند یا به کارهای عمومی بپردازند و افراد جوان و پرتوان و بانشاط و کارآمد و البته کاردان و البته کار دیده و البته فهیم و کاربلد کار را به دست بگیرند.

رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران افزود: ما داریم می‌گوئیم کارمندی که به سن ۵۵ و ۶۰ سال می‌رسد کار کارمندی را زمین بگذارد آن وقت مثلاً کار ریاست جمهوری یا کار وکالت مجلس یا کار شورای شهر کم از کارمندی است؟ آیا در آنجا نباید این جهات رعایت شود؟ لااقل به‌مثابه ترجیح افراد جوان‌تر؟ خب این فردی که سنی از او گذشته دست خودش نیست اکثراً حال و حوصله کار جدی و فشرده ندارد. افراد متمکن متمول اشرافیت‌گرایی که زندگی اشرافی دارند این‌ها درد مردم را نمی‌فهمند نمی‌توانند درد مردم را درک کنند ممکن است بگوییم مقصر هم نیستند اگر در اصل فراهم آوری ثروت مقصر نبوده باشند اما دیگر حال و روز آنها همین است روحیه آنها همین است نمی‌توانند درد مردم را درک کنند در اسرار روزه ماه مبارک رمضان گفته شده برای اینکه گرسنه بمانید که درد گرسنگان را بچشید و بکشید و بفهمید خب کسی که گرسنگی نمی‌کشد و همه چیز برای او در حد اعلا و فراتر از حد ضرور همیشه فراهم است این درد خانواده‌هایی را که می‌روند از درب قصابی پی و چربی می‌خرند را چگونه می فهمد؟

وظیفه علما در تبیین انتخابات و دعوت حضور حداکثری پای صندوق رأی

آیت الله رشاد در خصوص رسالت اصلی حوزه‌های علمیه در ایام انتخابات عنوان کرد: علما، فضلا، مدرسان حوزه‌های علمیه و طلاب انقلابی شانیت و رسالتی دارند و این آنکه ابتدا این بزرگواران باید دین را بفهمند و به مردم انتقال دهند، جامعه را راهبری اجتماعی و سیاسی کنند و دیگر اینکه خدمات اجتماعی به مردم اراده دهند. مردم اگر از برخی مسؤولان دل بکنند و مأیوس شوند نباید از علما و حوزه‌های علمیه دل ببرند و مأیوس شوند.یکی از وظایفی که رهبر انقلاب بیان فرمودند راهبری اجتماعی و سیاسی است؛ بنابراین علما و حوزه‌های علمیه باید در حد راهنمایی فعالیت کنند و در نزاع‌های کف خیابان و حزبی نباید ورود کنند. حوزه حزب نیست اما رسالت و شانیت راهبری و روشنگری دارد و مانند حزب در نزاع‌های حزبی و در چالش‌های زنده باد و مرده باد احزاب شرکت نمی‌کند اما شاخص‌ها و رهنمودهای امامین انقلاب را به خوبی و سادگی می‌کند تا توجه مردم را به این رهنمودها جلب شود؛ بنابراین اگر این رهنمودها درست تبیین شود مردم به راحتی می‌توانند مصداق را پیدا کنند. ملت ایران نسبت به سایر ملل بسیار باهوش هستند و چنانچه شاخص‌ها خوب و بی طرفانه بیان شود به راحتی راه را می‌یابند و این رسالت حوزه‌های علمیه است. حوزه‌های علمیه نسبت به انتخابات بی تفاوت نباشند و رسالت شرعی خود را با موازین شرعی، اخلاقی و شانی انجام دهند.

کد خبر 5230113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha