۶ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۳۵

گزارش مهر؛

مطالبات مردم خراسان از دولت سیزدهم/مدیران قوی و توانمند می خواهیم

مطالبات مردم خراسان از دولت سیزدهم/مدیران قوی و توانمند می خواهیم

بیرجند- تلاش برای حل مشکلات و زدودن محرومیت از چهره خراسان جنوبی نیازمند پای کارآمدن مدیرانی نخبه، توانمند و قوی است که مردم خراسان جنوبی آن را از دولت سیزدهم مطالبه دارند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: با امید پای صندوق رأی آمدند. با امید اینکه با یک انتخاب درست مرهمی بر زخم‌ها و مشکلات استانشان پیدا شود. مرهمی بر لب‌های تشنه و روستاییان که در انتظار رسیدن تانکر آب هستند، بر درد قفلی که بر پایانه‌های مرزی زده شده است و بر پروازهای فرودگاه بیرجند که تعدادش متناسب با نیاز مردم نیست.

مردم نجیب خراسان‌جنوبی سال‌هاست که رنج معدن‌کار نهبندانی و تولیدکننده بیرجندی، زخم دست‌های کشاورز و زرشک کار در روستای افین و شهرستان قاین، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی و برون شهری، مشکلات محیط زیستی و ریزگردها در استان را به چشم دیده و با وجودشان احساس می‌کنند.

و حال که نتایج انتخابات ریاست جمهوری مشخص شده است، درخواست‌هایی از دولت جدید دارند و انتظار آنان این است همانطور که مسئولانه پای صندوق‌های رأی حاضر شدند، مدیران نیز مُدبرانه و مجاهدانه در راستای رفع مشکلات آنان بکوشند.

فرشته رحمتی از همشهریان خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: انتظار من از دولت جدید این است که حتماً در حوزه‌های اقتصادی اقدامات ارزشمندی انجام دهد چون من به چشم دیده‌ام که برخی از مردم در این شرایط سخت اقتصادی به قول معروف با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارند.

معیشت مردم خراسان‌جنوبی یک اولویت اساسی است

وی بیان‌کرد: دیدن چهره کودکانی که در شهر ما سر در سطل زباله دارند تا لقمه نانی از این طریق به دست بیاورند، بسیار رنج‌آور است و از این جهت معتقدم اول معیشت، دوم معیشت و سوم هم معیشت مردم خراسان‌جنوبی باید حل شود.

رحمتی با اشاره به هم مرز بودن خراسان‌جنوبی با کشور افغانستان گفت: ما در گذشته بسیار شنیده‌ایم که هم مرز بودن استان با افغانستان یک ظرفیت بسیار بزرگ است ولی در عمل برای بهره‌برداری از این فرصت اتفاق خاصی رخ نداد و خواست ما از دولت جدید فراهم کردن شرایط بهره‌برداری بیشتر اقتصادی از این هم مرزی با بازگشایی برخی پایانه‌های مرزی چون پایانه مرزی یزدان است.

وی با بیان اینکه تنها مطرح کردن مشکلات دردی را دوا نمی‌کند، تصریح کرد: باید مدیران توانمند و قوی پای برای استان انتخاب شود چرا که برخی مدیران فعلی سالهاست که بر منصب مدیریتی نشسته‌اند و دلسوزی برای مردم و استان ندارند.

وی خواستار استفاده از ظرفیت نخبگان دانشگاهی در حل مسائل استان شد و بیان کرد: استفاده از ظرفیت‌های نخبه تنها در حرف و شعار نباشد بلکه باید با پشتوانه قوی و حمایت از این ظرفیت استفاده شود.

غلامرضا اسفهرودی از دیگر همشهریان بیرجندی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان‌کرد: اگر بخواهیم درخواست‌های مردم خراسان‌جنوبی از دولت جدید را بیان کنیم می‌توانیم به مواردی چون حل مشکل آب، توجه ویژه به محصولات استراتژیک استان و بهره‌برداری اقتصادی بیشتر از این محصولات، سرعت بخشیدن به پروژه راه آهن چابهار به زاهدان – بیرجند و بهبود وضعیت پروازهای استان اشاره کرد.

این شهروند بیرجندی اظهار کرد: اگر کسی به شهرک صنعتی بیرجند سری بزند و پای درددل تولیدکنندگان بنشیند نیز متوجه می‌شود در این شرایط سخت اقتصادی، تولیدکنندگان ما چگونه در میدان کار و تلاش اقتصادی مانده‌اند.

مطالبات مردم خراسان از دولت سیزدهم/مدیران قوی و توانمند می خواهیم

شرایط کسب و کار در خراسان‌جنوبی تسهیل شود

وی ادامه‌داد: از این جهت یکی از درخواست‌های ما از دولت جدید تسهیل شرایط کسب و کار اقتصادی در خراسان‌جنوبی است و نباید همان بخشنامه‌هایی که برای تهران و اصفهان و خراسان رضوی ابلاغ می‌شود برای استان محروم خراسان‌جنوبی نیز ابلاغ شود.

این شهروند خراسان جنوبی یادآور شد: مردم خراسان‌جنوبی مردم قانع و نجیبی هستند و گاه به واسطه همراهی با دولتمردان صبوری کرده و کمتر بخاطر مشکلاتشان زبان به اعتراض می‌گشایند اما حق این است که در برابر این مردم صبور مسئولان مجاهدانه کار و تلاش کنند.

وی گفت: بارها در رسانه‌ها از ظرفیت‌های خراسان جنوبی در حوزه‌های مختلف معدن، کشاورزی و صادرات گفته شده اما در عمل توسعه چندانی در استان با این همه ظرفیت‌ها مشاهده نکرده‌ایم.

اسفهرودی بابیان اینکه از وقتی یادمان می‌آید از لفظ محروم برای این استان استفاده شده است، ادامه داد: دوری از مرکز موجب شده تا توجه به مناطق دوره افتاده‌ای مانند خراسان جنوبی مورد غفلت مدیران کلان کشور شود.

خشکسالی امان بریده است

وی بر استفاده از ظرفیت مدیران توانمند و کارآمد در استان تاکید کرد و افزود: خراسان جنوبی به عنوان مهد علم و فرهنگ در کشور زبانزد است و در زمینه نیروی انسانی نخبه ظرفیت‌های فراوانی دارد که در دیگر نقاط کشور از آن استفاده شده از دولت جدید تقاضا داریم از ظرفیت‌های بومی بیشتر در میدان مدیریتی استفاده شود.

مطالبات مردم خراسان از دولت سیزدهم/مدیران قوی و توانمند می خواهیم

خراسان جنوبی به عنوان مهد علم و فرهنگ در کشور زبانزد است و در زمینه نیروی انسانی نخبه ظرفیت‌های فراوانی دارد که در دیگر نقاط کشور از آن استفاده شده از دولت جدید تقاضا داریم از ظرفیت‌های بومی بیشتر در میدان مدیریتی استفاده شود

یک کشاورز خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه خشکسالی امان روستاییان استان را بریده است، عنوان کرد: اگر مشکل آب در استان به خصوص روستاهای دوره افتاده حل نشود شاهد مهاجرت و خالی شدن روستاها خواهیم بود.

محمد خسروی با اشاره به اینکه در این شرایط سخت سود حاصل از دسترنج چندساله کشاورز را دلالان می‌برند، عنوان کرد: محصولات استان به دیگر استان‌ها و حتی کشورها می‌رود اما نام و نشانی از خراسان جنوبی در آن پیدا نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه دامداری هم فعالیت بسیار سخت شده است، عنوان کرد: نهاده دامی نداریم خشکسالی مراتع را فقیر کرده است و مسئولان هم نظاره گر شده‌اند.

وی خواستار توجه ویژه دولت سیزدهم به روستاها و ظرفیت‌های آن شد و ادامه داد: مردم همواره مدافع ارزش‌های انقلاب اسلامی بوده‌اند و امید دارند شرایط جامعه بهبود پیدا کند.

شهرک صنعتی بیرجند نیازمند نسخه متفاوتی است

محسن احتشام، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند نیز در این زمینه در گفتگو با مهر اظهارکرد: انتظار ما از دولت جدید و سخن ما این است که همه استان‌ها را نباید با یک برنامه واحد سنجید به ویژه اینکه خراسان‌جنوبی از جمله استان‌های محروم و دارای نیازمندی‌های بیشتر است.

وی بیان‌کرد: به عنوان مثال شهرک صنعتی بیرجند از نظر برخورداری تفاوت‌های بسیاری با شهرک صنعتی شهرهای پیشرفته دارد از این رو باید نسخه متفاوتی نیز برای آن نوشته شود.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با بیان اینکه خواست ما از دولت جدید این است که نامگذاری‌های اقتصادی رهبر معظم انقلاب بر چند سال اخیر تنها تبدیل به شعار و پوستر نشود، ادامه‌داد: از ظرفیت مدیران توانمند اقتصادی برای استان باید استفاده شود و در اجرای برنامه‌ها نظرات و طرح‌های بخش خصوصی مورد توجه برنامه ریزان قرار گیرد.

وی گفت: بهبود وضعیت نظام بانکی، اصلاح قانون مالیات و … از دیگر درخواست‌های فعالان اقتصادی خراسان‌جنوبی از دولت جدید است.

احتشام افزود: از دیگر خواسته‌های ما از دولت سیزدهم این است که شرایطی فراهم کند که پول‌های سرگردان وارد حوزه تولید و سرمایه‌گذاری شود.

سید حسین خیریه، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این زمینه اظهار کرد: بی شک از دیدگاه من به عنوان یک فعال اقتصادی رئیس جمهور منتخب باید به بخش تولید توجه بیشتری نشان دهد و گره‌های این بخش را در حد توان باز کند.

مطالبات مردم خراسان از دولت سیزدهم/مدیران قوی و توانمند می خواهیم

گلایه از یکسان بوده بهره بانکی بخش کشاورزی و صادرات

وی ادامه داد: به عنوان مثال یکی از گلایه‌های من این است که چرا بهره بانکی بخش کشاورزی دام و طیور با بهره بانکی بخش صادرات و واردات یکی است که به نظر من در این موضوع باید تجدید نظری صورت گیرد.

خیریه با بیان اینکه دولت آینده به معنای واقعی باید به بخش خصوصی میدان کار و تلاش بدهد، گفت: در حال حاضر بخش نامه‌های متعدد و متضاد و خلق الساعه برای تولیدکننده بخش خصوصی مشکلات متعددی را ایجاد کرده است.

مصطفی نخعی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: متأسفانه علی‌رغم ظرفیت‌های بسیار غنی در خراسان‌جنوبی در ادوار گذشته به این نقطه از کشور بی توجهی شده است.

وی با اشاره به درخواست‌های مردم خراسان‌جنوبی از رئیس جمهور جدید، بیان‌کرد: به نظر من در وهله اول باید زیرساخت‌های لازم در بخش‌های مختلف در استان ایجاد شود که راه‌های ارتباطی ایمن یکی از این زیرساخت‌ها است.

جاده‌های دوبانده خراسان‌جنوبی، پایین‌تر از استاندارد کشوری

نماینده مردم نهبندان و سربیشه ادامه‌داد: در یک مثال میزان جاده‌های دوبانده ما در خراسان‌جنوبی از میانگین کشور پایین‌تر است که دولت جدید در این زمینه باید تدبیری بیندیشد.

نخعی با اشاره به مشکل کم آبی و خشکسالی در خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: متأسفانه سال‌ها است سخن از انتقال آب از خلیج فارس به خراسان‌جنوبی زده می‌شود ولی مردم ما در عمل در این زمینه چیزی نمی‌بینند که انتظار مردم از دولت جدید توجه به این موضوع نیز است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از فعالیت‌های صنعتی و معدنی به تأمین آب نیاز دارد، ادامه‌داد: به عنوان مثال ما در نهبندان و سربیشه ظرفیت‌های معدنی فراوانی وجود داریم که فعالیت آن منوط تأمین زیرساخت‌های آب آن است.

نهضت گلخانه در خراسان‌جنوبی استمرار یابد

نماینده مردم نهبندان و سربیشه گفت: پروژه دیگری که به نظر من دولت جدید باید مد نظر قرار دهند استمرار و ادامه نهضت گلخانه‌ای است چرا که در ایجاد فرصت‌های اشتغال‌زایی در استان بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

نخعی اظهار کرد: استفاده مناسب از گذرگاه‌های مرزی فعال در خراسان‌جنوبی نیز از دیگر خواست‌های مردم خراسان جنوبی و به ویژه فعالان اقتصادی از دولت جدید است.

مردم خراسان‌جنوبی امروز از طریق رسانه درخواست‌های خود را به گوش دولت جدید می‌رسانند و می‌دانند که در مسیر حرکت و پیشرفت سختی‌های فراوانی وجود دارد. ولی همین قدر که از مسئولان و دولت جدید تلاش مستمر و مجاهدانه مشاهده کنند لبخند رضایت بر لبشان خواهد نشست.

کد خبر 5244063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha