۱۵ تیر ۱۴۰۰، ۱۵:۳۱

همزمان با فرانسه،

بحران جنگنده های های رافائل به هند رسید

بحران جنگنده های های رافائل به هند رسید

موضوع پرداخت رشوه برای امضای قرارداد فروش جنگنده رافائل بین فرانسه و هند موجب شده تا احزاب مخالف «مودی» خواستار انجام تحقیقات در این رابطه شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یورو نیوز، موضوع فروش ۳۶ فروند جنگنده رافائل توسط فرانسه به هند بار دیگر جنجالی شده و همزمان با آغاز رسیدگی قضایی به این پرونده در پاریس، احزاب مخالف «نارندرا مودی» خواستار انجام تحقیقات در این رابطه شدند.

این قرارداد که ارزش آن هفت میلیارد و ۸۰۰ هزار یورو است از زمان انعقاد با تنش های زیادی همراه بوده است.

بر اساس این گزارش، درخواست اپوزیسیون هند برای انجام تحقیق در این خصوص بار دیگر جنجال به راه افتاده هنگام امضای این توافق در سال ۲۰۱۶ را در میان گروه‌های منتقد دولت زنده کرد.

این در حالیست که رسیدگی قضایی به این پرونده در فرانسه سبب شده تا نزاع سیاسی در هند بر سر فروش هواپیماهای رافائل میان حزب کنگره، مهم‌ترین جریان سیاسی اپوزیسیون و حزب حاکم تشدید شود.

دفتر دادستانی مالی فرانسه به تازگی ضمن تایید گزارش و تحقیق منتشر شده در یک وب‌سایت خبری مستقل این کشور که از تلاش‌ها برای مخفی‌کاری و پنهان کردن تردیدهای مرتبط با توافق تجاری میان دولت هند و شرکت هواپیماسازی «داسو اویاسیون» حکایت داشت یک قاضی ویژه را مامور رسیدگی قضایی به این پرونده کرد.

وب‌سایت خبری «مدیاپار» با انتشار گزارشی ادعا کرد که در توافق فروش هواپیماهای رافائل به هند رشوه‌هایی دست به دست شده است.

به گزارش مدیاپار تحقیقات قضایی پس از روشن شدن سرنخ‌های اولیه از روز چهاردهم ژوئن کلید خورده است.

شرکت داسو که سال ۲۰۱۲ در مناقصه دولت هند برای تامین ۱۲۶ فروند هواپیمای جنگی پیروز شد و سپس در مذاکرات بعدی برای فروش ۳۶ فروند رافائل با طرف هندی به توافق رسید ادعاهای مطرح در خصوص تخلف در این قرارداد را رد می‌کند.

جدا از گزارش وب‌سایت مدیاپار در خصوص فساد و رشوه دست به دست شده در جریان عقد این توافق تجاری، یک سازمان مردم نهاد فرانسوی به نام «شرپا» نیز اواخر سال ۲۰۱۸ با طرح شکایتی خواستار ورود دادستانی مالی این کشور به ماجرای پرونده فروش هفت میلیارد و ۸۰۰ هزار یورویی رافائل به هند شده بود.

در این شکایت به خصوص انتخاب شرکت ریلیانس به عنوان شریک هندی داسو در این قرارداد مورد سوال قرار گرفته بود. رسانه‌های فرانسوی سپس نوشتند که ریلیانس متعلق به یک تاجر و بازرگان نزدیک به نارندرا مودی، نخست وزیر هند است.

طرف هندی شرکت هواپیماسازی داسو در سال ۲۰۱۲ زمانی که توافق بر سر فروش هواپیمای رافائل حاصل شده بود «هندوستان آیروناتیکس» شرکت هوا فضا و دفاعی دولتی هند بود.

مذاکرات داسو با این شرکت ماه مارس سال ۲۰۱۵ تا ۹۵ درصد قطعی شده بود اما یک ماه بعد در پی سفر رسمی مودی به فرانسه ناگهان گفتگوها بر سر این معامله در کمال شگفتی همگان متوقف شد.

کد خبر 5251972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha