۸ مرداد ۱۳۸۶، ۲۱:۱۹

عمر موسی بر رفع اشغالگری اسرائیل تاکید کرد

عمر موسی بر رفع اشغالگری اسرائیل تاکید کرد

نشست اضطراری وزیران امور خارجه عرب دوشنبه شب با بررسی تلاش ها به منظور فعال سازی طرح صلح عربی و اجلاس بین المللی صلح درباره خاورمیانه در شهر قاهره به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه، وزیران امور خارجه کشورهای عربی در این نشست به گزارش کمیته ویژه اتحادیه عرب درباره فعال سازی طرح صلح عربی گوش فرا دادند.

عبدالاله الخطیب و احمد ابوالغیط وزیران امور خارجه اردن و مصر هفته گذشته به ماموریت از اتحادیه عرب برای بحث و گفتگو درباره طرح صلح عربی با مقامات رژیم صهیونیستی به تل آویو رفتند.

در این نشست همچنین درخواست جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا برای برگزاری اجلاس بین المللی صلح درباره خاورمیانه مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

عمرو موسی دبیرکل اتحادیه عرب در پایان این نشست به خبرنگاران گفت که وزیران امور خارجه عرب به طور مفصل درباره نتایج گزارش کمیته ویژه اتحادیه عرب و طرح صلح عربی و اساس این طرح بحث و تبادل نظر کردند.

وی درباره درخواست بوش برای برگزاری اجلاس بین المللی صلح درباره خاورمیانه گفت که وزیران خارجه عرب از عناصر مثبت این ایده استقبال می کنند و باید چارچوب درستی برای این موضوع وجود داشته باشد.

موسی درعین حال تاکید کرد: این اجلاس باید با حضور همه طرف های ذیربط در روند صلح از جمله سوریه برگزار شود. وی گفت: سوریه یک طرف به شمار می رود و سرزمین آن کشور در اشغال است و برقراری صلح بدون عقب نشینی اسرائیل از همه اراضی اشغالی عربی  فلسطین، سوریه و لبنان امکان پذیر نیست.

وی افزود: اگر اجلاس خواسته باشد واقعی و فعال باشد باید همه طرف ها در آن شرکت داشته باشند و باید هدف از آن حل مشکل یا دستکم از سرگیری روند صلح در همه مسیرها باشد.

دبیرکل اتحادیه عرب تاکید کرد: لازم است که اسرائیل گام های جدی بویژه در مورد موضوع شهرک ها بردارد زیرا این مسئله، یک مشکل اساسی به شمار می رود. وی همچنبن بر ضرورت گفتگوی داخلی فلسطینی ها تاکید کرد.

نشست وزیران امور خارجه عرب درحالی برگزار شد که یوسف احمد نماینده دائم سوریه در اتحادیه عرب پیش از پایان این نشست، برای بیان مخالفت خود با استقبال اعراب از طرح بوش برای برگزاری اجلاس بین المللی صلح در خاورمیانه از نشست خارج شد.

وی به خبرنگاران گفت: به اعتقاد سوریه بحث و بررسی وضعیت فلسطین با توجه به شکاف داخلی فلسطینی ها در اجلاسی که بوش خواهان برگزاری آن شده است،  به بررسی و حل و فصل این وضعیت منجر نخواهد شد بلکه باعث از بین رفتن مسئله فلسطین خواهد  شد.

کد خبر 526644

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha