۷ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۲۰

معاون وزیر راه:

طولانی‌ترین تونل خاورمیانه در البرز به بهره‌برداری رسید

طولانی‌ترین تونل خاورمیانه در البرز به بهره‌برداری رسید

کرج - معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طولانی‌ترین تونل خاورمیانه در جاده چالوس واقع در محدوده استان البرز به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، خیرالله خادمی ظهر پنجشنبه در مراسم بهره‌برداری از طولانی‌ترین تونل کشور و خاورمیانه در منطقه ٢ آزادراه تهران - شمال اظهار کرد: طویل‌ترین تونل جاده‌ای کشور واقع در جاده زیبای چالوس در ضلع جنوبی گردنه کندوان در استان البرز به بهره‌برداری رسید.

وی بیان کرد: قطعاً امروز به عنوان یک روز ماندگار در صنعت راه‌سازی کشور ثبت خواهد شد و نقطه عطفی در مهندسی کشور خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما در قالب پروژه‌های جهش تولید و اقتصاد مقاومتی در سال گذشته ۹ پروژه آزادراهی را در اولویت قرار دادیم، تصریح کرد: این ۹ پروژه ۶۱۲ کیلومتر عملیات اجرایی داشت که باید به اتمام می‌رسید.

وی با بیان اینکه دو پروژه در سال گذشته به طول ۲۲۱ کیلومتر به بهره‌برداری رسید، خاطرنشان کرد: امروز هم یک پروژه آماده عبور است و پروژه خرم‌آباد به بروجرد به سمت اراک طی چندین روز آینده زیر بار ترافیک می‌رود.

۵ پروژه آزادراهی در کشور به بهره‌برداری می‌رسد

خادمی با بیان اینکه پیش بینی ما این است که ۵ پروژه باقی مانده با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد به طور متوسط با طول ۳۱۵ کیلومتر به بهره‌برداری برسند، گفت: به این ترتیب عملکرد بسیار بزرگی از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در تدبیر شبکه آزادراهی کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه یکی از پروژه‌های اولویت‌دار ما پروژه آزادراه تهران - شمال بود که منطقه یک به بهره‌برداری رسید، اظهار کرد: بلافاصله عملیات اجرایی منطقه ۲ از سه‌راهی شهرستانک به طول ۲۲ کیلومتر به صورت جدی از دو سال پیش آغاز شد و پس از عبور از استان البرز و بلندترین تونل جاده‌ای کشور به استان مازندران در محل پل زنگوله به جاده فعلی چالوس اتصال پیدا می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در این مسیر آزادراهی ۵۹ دستگاه تونل و ۳۰ دستگاه پل به طول مجموعاً ۴۱ کیلومتر وجود دارد که به این ترتیب منطقه ۲ پرتراکم‌ترین منطقه آزادراه تهران - شمال از نظر ابنیه بزرگ و تونل‌های سنگین است.

وی با بیان اینکه تونل بزرگ البرز به عنوان شاخص‌ترین بخش آزاده راه تهران - شمال در انتهای منطقه ۲ واقع شده است، تصریح کرد: عملیات اجرایی منطقه ۲ در ۳ فاز برنامه‌ریزی شده بود، فاز اول اتمام تونل و جاده‌های دسترسی، تونل البرز و جاده‌های دسترسی که به تونل ۹ کیلومتر آماده است.

خادمی خاطرنشان کرد: در برنامه دوم اتمام باند غربی تونل منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال مد نظر قرار دارد و عبور از تونل شرقی که با پیشرفت فیزیکی نزدیک به ۷۰ درصد در حال عملیات اجرایی است.

مرحله سوم عملیات در حال انجام است

وی گفت: در مرحله سوم اتمام منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال را در برنامه داریم که هم‌اکنون در حال عملیات اجرایی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در این پروژه در حال حاضر ۲ هزار و ۶۵۰ نفر، یک هزار و ۱۰۰ دستگاه ماشین‌آلات با روند بسیار خوبی با همکاری مداوم بنیاد مستضعفان و وزارت راه در حال عملیات اجرایی هستند.

وی بیان کرد: هم‌اکنون تونل بزرگ در انتهای منطقه ۲ در سخت‌ترین شرایط کوهستانی و در سازند پیچیده زمین‌شناسی البرز با آخرین استانداردهای روز دنیا به دست توانمند متخصصین داخلی کشور و با ایمنی کامل با سربلندی به اتمام رسیده است.

خادمی تصریح کرد: بر این اساس شعار «ما می‌توانیم» را یک بار دیگر در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با اتکا به توان داخلی برای توسعه و عمران کشور به اثبات رسیده است.

ساخت تونل البرز با ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار

وی با بیان اینکه این ابرپروژه تونلی کشور ۲ هزار و ۴۵۸ متر و با جاده‌های دسترسی طرفین حدود ۹ کیلومتر با مبلغ اعتباری حدود ۴ هزار میلیارد تومان به روز اجرایی شد، خاطرنشان کرد: و از محل پیچ سرهنگ در جبهه ورودی البرز شروع می‌شود و سر پر زنگوله در استان مازندران این بخش پایان می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی متذکر شد: با بهره‌برداری از این تونل ۵ کیلومتر مسیر کوتاه می‌شود و ۲۰ دقیقه در حالت عادی زمان کوتاه می‌شود.

کد خبر 5268372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • AE ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
      0 0
      کی میگه بهره برداری شده