۱۸ مرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۰۲

امسال؛

۳۸ هزار تن تخم آفتابگردان آجیلی در کشور تولید می شود

۳۸ هزار تن تخم آفتابگردان آجیلی در کشور تولید می شود

ارومیه – رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۸ هزار تن تخم آفتابگردان آجیلی در استان برداشت و روانه بازار شود.

اکبر کرامتی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه امسال ۳۸ هزار تن تخم آفتابگردان آجیلی از سطح ۲۴ هزار هکتار از اراضی زیر کشت این محصول و ۲۰ هزار تن تخم کدو آجیلی از سطح ۲۳ هزار و ۵۰۰ هزار هکتار از مزارع استان برداشت شود، افزود: این استان، سالانه با اشتغال بیش از ۱۵ هزار خانوار روستایی و شهری به صورت مستقیم در امر کشت و فروش کدو و آفتابگردان آجیلی، رکوردار تولید این محصولات در کشور است.

وی ادامه داد: متوسط عملکرد تولید این محصول در مزارع آفتابگردان آجیلی ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ کیلوگرم در هر هکتار و در کدو آجیلی ۸۰۰ تا ۹۰۰ کیلوگرم در هر هکتار برآورد شده است.

کرامتی افزود: وجود بزرگترین میدان تخمه و خشکبار خاورمیانه در خوی نشان از اهمیت این شهرستان در تولید و صادرات تخمه‌های آفتابگردان و کدو در استان را دارد و بیش از ۸۵ درصد سطح زیر کشت و تولید این محصولات به ترتیب در شهرستان‌های خوی، چایپاره، نقده، سلماس، ارومیه و شوط است.

وی با بیان اینکه از اواخر مرداد ماه برداشت این محصول از مزارع استان آغازمی شود و تا اواسط مهرماه ادامه می‌یابد، اضافه کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود ۵۸ هزار تن تخم کدوی آجیلی و آفتابگردان از مزارع استان برداشت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ارقام دانه‌های آفتابگردان کشت شده در استان قلمی، دورسفید، شمشیری و پسته ای و اقلام کدو مشهدی، گوشتی، همدانی و قلمی و سایر ارقام محلی است.

کرامتی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین بازار بورس دانه‌های آجیلی آفتابگردان و کدو کشور در حال حاضر در آذربایجان غربی و شهرستان خوی قرار گرفته است.

وی گفت: ۱۲ هزار و ۹۰۰ تن آفتابگردان آجیلی و ۴ هزار و ۲۰۰ تن کدو آجیلی به طور متوسط مصرف استانی بوده و مازاد تولید آن به صورت محدود به بسیاری از استان‌های کشور و برخی کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

کرامتی به مشکلات کشاورزان منطقه در کشت این محصول اشاره کرد و گفت: از جمله مشکلات کشاورزان استان برای کشت تخمه آفتابگردان و کدو آجیلی، نبود ارقام اصلاح شده و کشت ارقام بومی و محلی، نبود برنامه برای صادرات مازاد بر نیاز محصولات، نبود کارگاه و کارخانجات نوین بسته‌بندی و مقاومت کم به آفات و امراض است.

کد خبر 5277302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha