۱۹ مرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۵۱

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

انتخاب روستاهای قرآنی فرصتی برای تعامل و الگوسازی بیشتر است

انتخاب روستاهای قرآنی فرصتی برای تعامل و الگوسازی بیشتر است

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین معارفه روستاهای قرآنی که صبح امروز سه شنبه در وزارت ارشاد برگزار شد، گفت:انتخاب روستاهای قرآنی فرصتی برای تعامل و الگوسازی بیشتراست.

به گزارش خبرنگار مهر، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز سه شنبه ۱۹ مرداد ماه در مراسم آئینی معارفه روستاهای قرآنی کشور که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، گفت: توجه به روستاها به عنوان یکی از مساله‌های اجتماعی در فضای چهل ساله بعد از انقلاب در ابعادی خودش را نشان داده که انکار نکردنی است. همه خدماتی که به روستاییان ارائه می‌شود وقتی به نتیجه می‌رسد که زندگی سالم مفید و مؤثری داشته باشند.

وی با اعلام اینکه باید به خدمات زیر ساختی روستاها دو رکن اساسی اضافه شود، ادامه داد: اول باید به اقتصاد و جنبه‌های فعالیت‌های مالی روستاها توجه کرد و همچنین فرصت‌های بروز خلاقیت‌ها و دیده شدن آنها را فراهم کرد. باید جوانان روستایی و نیروهای خلاق هم به گونه‌ای دیده شوند.

ایجاد هشت هزار باشگاه کتابخوانی در روستاها

وی با اشاره به فعالیت‌هایی که در چهار ساله مدت خود در سمت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: در فضایی که ما در پایان دولت قرار داریم به عنوان یک روایت گزارشی را خواهم داد. در این مدت این اهتمام وجود داشت که خلاقیت‌های فرهنگی، هنری روستاها را ببینیم و زمینه برای بروز و ظهور آن فراهم کنیم. در حوزه کتاب و کتابخوانی، طرح باشگاه کتابخوانی که مجموعه‌های مختلف شهری و روستایی در آن حضور دارند انجام شد. در این طرح هشت هزار باشگاه کتابخوانی به وجود آمد که فرصت ظهور و بروز پیدا کردند مشابه چنین طرحی روستاهای کتاب است که در آن نیز ششصد روستا شرکت داشتند که در آنجا نیز انتخابی صورت گرفته و فرصتی برای دیده شدن روستاها در حوزه رویدادها و فعالیت‌های مختلف پدید می‌آید.

سید عباس صالحی با اشاره به فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در بیش از سیزده هزار مسجد با نگاهی که در طرح فهما وجود دارد فرصتی را فراهم می‌کند تا کانون‌های روستایی که خلاقیت بیشتری دارند و فعال‌تر هستند، مطرح شده و دیده شوند. همچنین برخی از آنها رابط و الگوساز برای مساجد دیگر هستند و ویژگی‌های دیگری که در قالب طرح فهما اتفاق افتاده است از جمله فعالیت‌های بزرگی است که در این مدت باعث دیده شدن فعالان فرهنگی هنری روستاها شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در این چند ساله جشنواره‌های مختلف استانی را داشتیم که در آنها فعالان فرهنگی و هنری خلاقیت‌هایشان شناخته شده است. نمایشگاه مجازی کتاب باعث رونق فضای مصرف کتاب در روستاها شد. در نمایشگاه مجازی کتاب سه هزار نقطه روستایی با بیش از هفده هزار بسته پستی خرید کرده به آنها رسیده بود. همچنین در نمایشگاه مجازی قرآن و جشنواره‌های دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سعی در بهتر کردن ارتباط فضای فرهنگی با فضای روستایی داشته است. امروز خوشحالیم دریچه‌ای بیشتر به این رویکرد باز شده و شاهد به ثمر نشستن این طرح‌ها و جشنواره‌ها هستیم و جامعه روستایی با ویژگی خاصی دیده می‌شوند.
یکی از ویژگی‌های جامعه روستایی جامعه مولد است و به شکل فراگیر دارد.

قرآن کانون هویت دینی در جامعه روستایی است

وی تاکید کرد: جامعه روستایی جامعه‌ای دین مدار و دین محور است و تدین در جامعه روستایی عمق دارد و این ویژگی خاص اقتضا می‌کند به مباحثی مرتبط با هویت روستایی توجه خاص شود و استمرار پیدا کند. قرآن به عنوان کانون هویت دینی مورد توجه جامعه روستایی بوده است و تجربه‌ای که از طرح‌های قبلی داشتیم این بود که این طرح‌ها چندین فرصت را ایجاد می‌کند.
صالحی ادامه داد: اولین فرصت آمایش و پایش سرزمینی خودمان در آن منطقه جغرافیایی است. یکی از مشکلاتی که داریم آمایش سرزمینی دقیق نداریم طرح‌هایی از این قبیل فرصتی برای پایش و ارزیابی صحیح از سطح شهرها و روستاها در اختیارمان قرار می‌دهند. فرصت بعدی الگوسازی است. ایده‌هایی به صورت پراکنده وجود دارد اما چنین جشنواره‌هایی الگوسازی و گسترش الگوها را فراهم می‌کند. فرصت سوم شبکه سازی است. در طرح‌های قبلی پس از اینکه شهرهایی به عنوان خلاق انتخاب می‌شدند در کنار هم قرار می‌گرفتند این شبکه شدن فرصت‌های تعامل و تبادل و هم افزایی را ایجاد می‌کند که بسیار مفید بوده و حائز اهمیت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این اتفاق و برآیند معرفی روستاهای قرآنی کشور از سال قبل آغاز شده و امسال در حوزه مسائل قرآنی که کانون هویت دینی ماست، به ثمر نشست. امیدواریم این جشنواره مبنایی برای فعالیت‌های تکامل بخش در دولت سیزدهم باشد، تا در هر شهری چند روستا با تابلوی «روستای قرآنی» شاهد باشیم.

کد خبر 5278219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha