۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۹:۴۱

مداح پیشکسوت خراسان‌جنوبی مطرح کرد؛

اخلاق پیش شرط مداحی/تأکید بر رعایت پروتکل بهداشتی

اخلاق پیش شرط مداحی/تأکید بر رعایت پروتکل بهداشتی

بیرجند- مداح پیشکسوت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بهره‌مندی از محضر استاد و اخلاص پیش شرط مداحی است، گفت: در هیئت تأکید بر رعایت مسائل بهداشتی در ایام کرونایی دارم.

عبدالله گرجی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مداحی را از کودکی و سنین هشت – ۹ سالگی آغاز کردم و از آنجا که پدرم مداح و چاووشی خوان بودند در محضر ایشان شاگردی کردم.

این پیشکسوت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سال‌های قبل از انقلاب در هیئت ابوالفضلی، فاطمی، و حسینی بیرجند مداحی می‌کرده است، بیان کرد: خاطرم هست بعد از فوت مرحوم حجت‌الاسلام کافی که می‌گفتند رژیم ایشان را به شهادت رسانده در دعای ندبه و حین مداحی سخنانی علیه رژیم پهلوی گفتم.

خاطره از مداحی در دوران قبل از انقلاب

گرجی ادامه‌داد: بعد از این اتفاق دستگاه حکومتی به دنبال من افتاد و من مجبور شدم از بیرجند به زاهدان بروم و در آنجا تا سن ۱۹ سالگی در هیئت حسینی بیرجندی‌های مقیم زاهدان برنامه مداحی داشتم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اشعار مداحی سروده خودتان هست و یا از اشعار دیگران استفاده می‌کنید، گفت: هر دو مورد هست چرا که در برخی مواقع خودم شعر می‌سرایم و از آن در مداحی‌ها استفاده می‌کنم و در مواقعی نیز از اشعار دیگران را استفاده می‌کنم.

گرجی اظهار کرد: من اولین شعر آئینی‌ام را در ایام فوت مرحوم آیت الله حکیم بزرگ سرودم که هنوز آن را در خاطرم دارم.

این مداح پیشکسوت خراسان‌جنوبی در زمینه توصیه به مداحان و هیئتی‌های جوان نیز گفت: توصیه من به آنان این است که در مجالس و محافل اهل بیت (ع) هیچ چیز جای صداق و اخلاص را نمی‌گیرد و همین صداقت و اخلاص زمینه رشد معنوی آنان را فراهم می‌کند.

توصیه به مداحان جوان

گرجی با بیان اینکه همواره به مداحان و جوانان هیئتی توصیه کرده‌ام که هیچگاه بدون وضو وارد مجالس اهل بیت (ع) نشوند، بیان‌کرد: توصیه دیگر من به مداحان جوان این بوده است که حتماً از محضر یک استاد برجسته استفاده کنند چرا که از طریق سی و دی و موبایل و …به تنهایی نمی‌توان در امر مداحی موفق شد.

وی با تأکید بر اینکه «شعر» در موضوع مداحی محوریت دارد، ادامه‌داد: شعر مداحی باید درست، دقیق و منطبق با بزرگی و عظمت اهل بیت (ع) باشد و باید از مداحی‌های سخیف و نامتناسب با شأن ائمه معصومین (ع) پرهیز کرد.

این مداح پیشکسوت خراسان‌جنوبی یادآور شد: باید مداحی و شعری در مجلس اهل بیت (ع) بخوانیم که اگر امام زمان (ع) در مجلس ما حضور داشته باشد، شرمنده نشویم.

گرجی در زمینه شیوه احیای عزای سید الشهدا (ع) در ایام شیوع کرونا گفت: یک مسئله به نام بهداشت و سلامت جسمی مردم و یک موضوع دیگر نیز بهداشت روحی و روانی افراد است که هر دو را به صورت توأمان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ما بر استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از حضور افراد بیمار در مجالس تأکید داریم، اظهار کرد: در طول سال‌های مداحی هر گاه اشتباه و خطایی را در هیئت‌ها دیده‌ام، برادرانه و براساس انجام وظیفه امر به معروف تذکر داده‌ام که معمولاً هم به واسطه پیشکسوت بودن من می‌پذیرند.

کد خبر 5278668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha