۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۰۳

در مصاحبه با روزنامه مجارستانی؛

لاوروف: تنش ها در روابط روسیه-آمریکا به اندازه بحران ۱۹۶۲ نیست

لاوروف: تنش ها در روابط روسیه-آمریکا به اندازه بحران ۱۹۶۲ نیست

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه شرایط فعلی قابل قیاس با دوران اوج تنش های شوروی سابق و آمریکا نیست، گفت که به هر حال، روابط فعلی هم نیازمند تلاش بسیار در راستای کاهش تنش است.

به گزارش خبرگزاری مهر، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه مجارستانی «ماگیار نمزت» که امروز دوشنبه منتشر شد؛ گفت که تنش‌ها در روابط بین روسیه و آمریکا اصلاً شبیه آن چیزی که در جریان بحران موشکی کوبا بین دو کشور وجود داشت؛ نیست و آن زمانی بود که اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده در یک قدمی جنگ هسته‌ای بودند.

بحران موشکی کوبا که همچنین با عناوین بحران اکتبر ۱۹۶۲، بحران کارائیب یا هراس موشکی شناخته می‌شود یک تقابل ۱۳ روزه میان ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی بود که در پی استقرار موشک‌های بالستیک میان‌برد شوروی در خاک کوبا آغاز شد. از این بحران اغلب به عنوان واقعه‌ای یاد می‌شود که به طور بالقوه می‌توانست جنگ سرد را به یک جنگ هسته‌ای تمام عیار تبدیل کند.

لاوروف در این مصاحبه گفت: گمان نکنم که قیاس‌های تاریخی این چنینی مناسب باشند. شرایط فعلی نظامی و سیاسی در دنیا شبیه دوران جنگ سرد است اما تفاوت‌های اساسی و بزرگی نیز وجود دارند. روی هم رفته، ما اکنون بسیار دورتر از نقطه برخورد و رویارویی شوروی-آمریکا در قالب «بحران کارائیب» سال ۱۹۶۲ هستیم و آن زمانی بود که به معنای واقعی کلمه در آستانه جنگ هسته‌ای قرار گرفتیم.

وزیر خارجه روسیه گفت: با این وجود، تناقضات بین بازیگران اصلی جهانی نباید نادیده گرفته شوند. وی در ادامه افزود: متاسفانه این تناقضات شدیدتر می‌شوند.

وی توضیح داد: سیاست واشنگتن در جلوگیری از پیشرفت و توسعه روسیه و چین یکی از عوامل دخیل در این مسئله است. بخشی از این سیاست، برچیدن یک جانبه سیستم توافقات در حوزه کنترل تسلیحات و افزایش پتانسیل‌های نیروهای آمریکایی در عملیات‌های اروپا و اقیانوس آرام است.

لاوروف همچنین درباره همکاری مسکو-واشنگتن در قبال مسئله امنیت سایبری گفت: من همچنین جلسه آغازین در چارچوب گفتگوی روسیه و آمریکا در مورد ثبات راهبردی که با تصمیم رهبران در ژنو در ۲۸ جولای برگزار شد را از جمله عوامل دلگرم کننده می دانم. همچنین همکاری مشترک در حوزه امنیت سایبری با هدف ایجاد همکاری نظام مند در مقابله با چالش‌های مشترک، باید آغاز شود. رئیس جمهور روسیه به روشنی و به طور علنی مشخص کرد که نتیجه در تمام مسیرها امکان پذیر است اما مشروط به اینکه از طریق مذاکرات و ایجاد توازن منافع باشد.

لاوروف تاکید کرد: مسکو واقع بین و متوجه این مسئله است که کاهش تنش‌ها بسیار دشوار است. برخلاف دوران جنگ سرد، همه چیز، اگرچه کار زیادی در این مسیر باید انجام شود، به توافقنامه‌های روسیه و آمریکا بستگی دارد. امروز بازیگران و عوامل بسیار بیشتری وجود دارند که بر وضعیت امنیت جهانی تأثیرگذار هستند.

وزیر خارجه روسیه همچنین یادآوری کرد که روسیه به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به ایفای سهم قابل ملاحظه در حفظ ثبات جهانی، دنبال کردن سیاست خارجی مسئولانه، عملگرا و قابل پیش بینی با هدف خنثی سازی تهدیدها و چالش‌های امنیت جهانی و همچنین ایجاد شرایط مطلوب برای توسعه مسالمت آمیز همه ملت‌ها، ادامه خواهد داد.

پیشتر نیز «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه گفته بود در صورتی که مسایل گسترده‌ای مورد بحث قرار گیرد، مسکو مایل است به طور منظم با واشنگتن در زمینه امنیت سایبری گفتگو کند.

کد خبر 5287143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha