۴ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۴۷

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجام غربی:

ضریب اشغال هتلهای آذربایجان غربی در ایام کرونا به ۱۰ درصد رسید

ضریب اشغال هتلهای آذربایجان غربی در ایام کرونا به ۱۰ درصد رسید

ارومیه - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذریایجان غربی گفت: ضریب اشغال هتلهای آذربایجان غربی در ایام کرونا به ۱۰ درصد رسید

به گزارش خبرنگار مهر، جلیل جباری پیش از ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته گردشگری برگزار شد، افزود: در ۶ ماهه نخست سال جاری، ۷۰ هزار نفر در مراکز اقامتی و هتل‌ها اقامت داشتند و در مقایسه با سال گذشته ۹۲ درصد رشد داشته است که نشان می‌دهد شاهد اقامت ۲ برابری در هتل‌ها و اماکن اقامتی بودیم.

وی با بیان اینکه غیر از ایام تعطیلی موزه‌ها، طی سال جاری ۷۷ هزار نفر از موزه‌های استان بازدید داشتند، گفت: مطالعه و اجرای ایجاد ۱۶ عنوان موزه در استان در حال انجام است.

با اشاره به ضرر وارد شده در ایام کرونا به اماکن اقامتی و هتل‌ها خاطر نشان کرد: در ایام کرونا ضریب اشغال هتل‌ها در استان به ۱۰ درصد رسید.

وی از اقدامات مهم گردشگری در استان طی ۴ سال گذشته گفت: راه اندازی ۵۶ واحد اقامتی و پذیرایی تفریحی ،۶۷ دفتر مسافرتی، صدور ۱۴ گواهینامه فعالیت در حوزه سلامت، برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های ملی و محلی از جمله اقدامات استان طی ۴ سال گذشته بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی با اشاره به لزوم تقویت یگان حفاظت میراث فرهنگی تاکید کرد: طی سال جاری ۸۰۰ مورد بازرسی از اماکن تاریخی استان انجام شده است.

جباری در ادامه گفت: امسال ۱۰ پروژه گردشگری با یک هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری و با اشتغال ۱۷۳ نفر آماده بهره برداری شده است که در هفته گردشگری افتتاح می‌شود.

وی افزود: این پروژه‌ها شامل ۲ هتل در ارومیه، زیر ساخت گردشگری قره کلیسا و تخت سلیمان، سه واحد بوم گردی، کارگاه صنایع دستی و مهمانپذیر در سلماس و حمام بیگ جواد قره ضیاالدین است که به بخش خصوصی واگذار شده است.

جباری بیان کرد: ۴۹ موافقت اصولی جدید برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری با ۶ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری صادر شده است که یک هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال برای طرح‌ها از صندوق توسعه ملی و یکهزار و ۲۵۰ میلیارد ریال (۱۲۵ میلیارد تومان) هم از محل اعتبارات جهش تولید مصوب و به بانک‌های عامل معرفی شدند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های مهم و زیر ساخت‌های اقامتی استان گفت: ۶۵ واحد پذیرایی، ۶۷ آژانس مسافرتی در چهار سال اخیر فعال شدند و برای پنج مورد مجتمع گردشگری تفریحی مجوز صادر شده است.

جباری با اشاره به اینکه ۱۴ گواهینامه برای شرکت‌های گردشگری سلامت صادر شده است، افزود: ۲ هزار و ۱۹۱ اتاق و پنج هزار و ۱۶۲ تخت در قالب هتل‌های آذربایجان غربی فعالند.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: احداث ساختمان جدید موزه شهرهای میاندوآب و چالدران، موزه قاجار، موزه مفاخر بوکان، موزه علم و فناوری دانشگاه ارومیه، سایت موزه جنگ چالدران از پروژه‌های پیشران استان در بخش میراث فرهنگی است.

وی اضافه کرد: در تهیه سند آمایش، استان به هفت پهنه تقسیم شده که میراث فرهنگی و گردشگری در هر هفت پهنه نیازمند حمایت تشخیص داده شده است و همه دستگاه‌ها مکلف شدند که این برنامه‌ها در بخش میراث فرهنگی و گردشگری را مورد توجه قرار دهند.

آذربایجان غربی دارای ۱۷۰۰ اثر، بنا، محوطه و تپه تاریخی است که در ردیف اثار ملی ثبت شده‌اند.

کد خبر 5313978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha