۱۷ مهر ۱۴۰۰، ۱۵:۳۰

سیستم اعلام و اطفای حریق چیست؟

سیستم اعلام و اطفای حریق چیست؟

سیستم اعلام و اطفای حریق یک مرکز کنترل (پنل مرکزی اعلام حریق) دارد که در واقع مغز سیستم محسوب می شود و توسط اجزای زیر اطلاعات را دریافت می کند.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، با شروع و توسعه ساخت و ساز در شهرهای بزرگ کشور، کارشناسان سازمان ایمنی و آتش‏نشانی و شهرداری، با رویکرد ایمن‏ سازی در مقابل حریق اقدام به ایجاد الزام قانونی برای بکارگیری تجهیزات اعلام و اطفای حریق و سیستم اعلام و اطفاء حریق کرده‏ اند که گامی مثبت و ارزنده در جهت گسترش فرهنگ ایمنی و رسیدن به جامعه‏ ای ایمن است.

اجزاء تشکیل دهنده سیستم اعلام و اطفاء حریق و سیستم اعلام و اطفاء حریق آدرس پذیر چیست؟

سیستم اعلام و اطفاء حریق یک مرکز کنترل (پنل مرکزی اعلام حریق) دارد که در واقع مغز سیستم محسوب می‌شود و توسط اجزای زیر اطلاعات را دریافت می‌کند.

تجهیزات اعلام حریق شامل آژیر و فلاشرها

تجهیزات ورودی‌های سیستم که شامل انواع دتکتورها و شستی‌ها هستند.

سیستم اعلام و اطفاء حریق چگونه کار می‌کند؟

سیستم اعلام و اطفاء حریق گروه مهندسی شده ای از واحدها است که برای اطفاء حریق با استفاده از یک ماده ساخته شده است. به طور معمول یک سیستم اعلام و اطفاء حریق دارای اجزای داخلی است که آتش را در مراحل اولیه از طریق گرما، دود و سایر علائم هشدار دهنده تشخیص می‌دهد.

اینها به یک سیستم اعلام حریق متصل هستند که هنگام تشخیص آتش به شما هشدار می‌دهد و اقدامات لازم برای اعلام و اطفاء حریق را آغاز می‌کند

سیستم اعلام و اطفاء حریق fm۲۰۰

سیستم اعلام و اطفاء حریق Clean Agent از مواد شیمیایی سازگار با محیط زیست برای اعلام و اطفاء حریق در فضاهای حساس مانند مراکز داده استفاده می‌کنند.

سیستم اعلام و اطفای حریق چیست؟

طراحی سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور

بهترین روش برای اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور، استفاده از سیستم fm۲۰۰ است؛ زیرا در کمتر از ۱۰ ثانیه اطفاء حریق را انجام داده و اثری بر روی دستگاه‌های الکترونیکی و تجهیزات سرور باقی نمی‌گذارد.

سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور

عصر حاضر دوره کامپیوتر و شبکه و اینترنت است. در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ تقریباً در کنار هر کارمند و مدیر رایانه وجود دارد و این کاربران از انواع سرویس‌ها و نرم افزارهای تحت شبکه استفاده می‌کنند و حفظ امنیت داده‌ها از خطر حریق توسط سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور ضروری است.

اتاق سرور و سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور چیست؟

آتش سوزی برای کل مشاغل خطرناک است، اما به منظور محافظت از فناوری حرفه ای موجود در اتاق سرور و سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور و اطمینان از این که در صورت آتش سوزی، ضربه جدی به سرورهای آسیب دیده وارد نمی‌شود، باید ملاحظات خاصی در سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور در نظر گرفت.

بهترین راه حل برای مشاغلی که از سرورها و اتاق پایگاه داده استفاده می‌کنند استفاده از سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور می‌باشد.

به همین دلیل سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور معمولاً از سیستم اطفاء حریق مبتنی بر گازهای تمیز مانند گاز fm۲۰۰ استفاده می‌کنند.

سیستم اعلام و اطفاء حریق آدرس پذیر

سیستم اعلام و اطفاء حریق آدرس پذیر به سیستمی گفته می‌شود که دقیقاً نقطه‌ی حریق را مشخص می‌نماید و بر حسب لوپ تعریف می‌شود و هر لوپ ۲۶۲ یا ۱۲۶ المان با توجه به کمپانی سازنده تعریف می‌شود که قابلیت شناسایی تمام اجزای میدانی را دارد. به عبارت دیگر در سیستم اعلام و اطفاء حریق آدرس پذیرهر کدام از اجزای میدانی مانند دتکتور های دود، حرارت و شعله، دتکتورهای بیم و شستی‌های اعلام حریق، ورودی‌ها و خروجی‌ها، دارای آدرسی منحصر به فرد بوده و توسط کنترل پنل اعلام حریق قابل شناسایی هستند.

بدین ترتیب در هنگام بروز حریق و درصورت فعال شدن هر کدام از اجزای میدانی پنل مرکزی سیستم اعلام و اطفاء حریق آدرس پذیر تغییر وضعیت بوجود آمده را با آدرس محل مورد نظر اعلام خواهد کرد. کنترل پنل سیستم اعلام و اطفاء حریق آدرس پذیر دارای مدارات میکروپروسسوری بوده و از تکنولوژی دیجیتال بهره می‌برد.

بدین شکل امکان تصمیم گیری های منطقی و صدور فرامین در خروجی‌ها متناسب با وضعیت موجود در سیستم اعلام و اطفاء حریق آدرس پذیر وجود دارد.

مزایای سیستم اعلام و اطفاء حریق آدرس پذیر

شناسایی تمامی اجزای میدانی و سهولت راهبری و هدایت نفرات مسئول با استفاده از سیستم اعلام و اطفاء حریق آدرس پذیر

پایش وضعیت اجزای میدان سیستم اعلام و اطفاء حریق آدرس پذیر شامل وضعیت‌های پیش آلارم (Pre-Alarm) ، آلارم ، خرابی (Fault)

امکان غیر فعال نمودن اجزای میدانی سیستم اعلام و اطفاء حریق آدرس پذیر در مواقعی همچون تعمیرات

امکان تنظیم حساسیت دتکتورها در سیستم اعلام و اطفاء حریق آدرس پذیر و جبران سازی آلودگی‌های محیطی که عملکرد دتکتورها را مختل می‌کنند

امکان برنامه ریزی منطقی در خروجی‌های سیستم اعلام و اطفاء حریق آدرس پذیر و امکان تغییر آن در آینده بدون تغییر در سخت افزار

امکان ناحیه بندی (زون بندی) محل‌های مجهز به سیستم اعلام و اطفاء حریق آدرس پذیر و تغییر آن به سادگی

امکان صورت برداری و ذخیره وقایع جهت پایش عملکرد سیستم اعلام و اطفاء حریق آدرس پذیر و کارکنان

امکان پایش خودکار و هوشمند اجزای سیستم در سیستم اعلام و اطفاء حریق آدرس پذیر

منبع: https://fsc-co.com

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5323206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha