۲۰ مرداد ۱۳۸۶، ۱۳:۲۹

آغاز نشست تروئیکای کوزوو در بلگراد

آغاز نشست تروئیکای کوزوو در بلگراد

نمایندگان آمریکا، اتحادیه اروپا و روسیه امروز در صربستان مذاکرات خود را برای متقاعد کردن مقامات آلبانیایی تبارهای کوزوو به توافق با بلگراد آغاز خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، دیپلمات های فوق موسوم به تروئیکا از امروز مذاکرات خود را پس از تهدید روسیه به وتوی اعطای استقلال به کوزوو از سوی شورای امنیت سازمان ملل درپایتخت صربستان از سر خواهند گرفت تا درباره سرنوشت این استان تصمیم گیری کنند، اما هر دو طرف تردید دارند که مذاکراتشان به انعقاد توافقنامه ای منتهی شود.

"فرانک ویسنر" نماینده آمریکا، "ولفگانگ ایشینگر" نماینده اتحادیه اروپا و "الکساندر بوتسان خارچنکو"، نماینده روسیه پیش از آغاز مذاکرات سه جانبه خود با رهبران آلبانیایی تبارهای کوزوو، با مقاماتی از ناتو و سازمان ملل دیدار خواهند کرد. قرار است درانتهای این مذاکرات که مهلت 120 روزه آن 10 دسامبر(19 آذر) به پایان می رسد، "بان کی مون"دبیرکل سازمان ملل گزارشی را به شورای امنیت ارائه کند.

اکثریت آلبانیایی تبارهای کوزوو خواستار استقلال از صربستان هستند اما بلگراد مایل به نگهداشتن این استان تحت کنترل خود است. استان کوزوو گرچه رسماً متعلق به صربستان است، اما از زمان جنگ سال 99 میان آلبانیایی تبارها و دولت صربستان، تحت نظارت ناتو و سازمان ملل قرار گرفته است.

نمایندگان کوزوو پیش از آغاز مذاکرات امروز تهدید کردند اگر خواسته آنها در مورد استقلال مورد تردید قرار گیرد، از مذاکرات خارج خواهند شد.

آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا در حال حاضر تلاش دارند در چارچوب گروه تماس متشکل از آمریکا، انگلیس، روسیه، آلمان، فرانسه و ایتالیا مذاکرات جدیدی را درباره کوزوو آغاز کنند. نمایندگان حاضر در گروه تماس روزپنجشنبه گذشته در لندن گردهم آمدند تا درباره نشست امروز تروئیکا رایزنی کنند.

این نگرانی در بین کشورهای غربی وجود دارد که رهبران کوزوو به دلیل بن بست موجود در مذاکرات بصورت یکجانبه اعلام استقلال کنند و آشوبی دیگر در منطقه بالکان به وجود آید.

کد خبر 532737

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha