۲۹ مهر ۱۴۰۰، ۸:۰۰

رئیس تبلیغات اسلامی گرمی:

معنویت و اخلاق نبوی نیاز اصلی جامعه/فرهنگ رفق و سازش نهادینه شود

معنویت و اخلاق نبوی نیاز اصلی جامعه/فرهنگ رفق و سازش نهادینه شود

گرمی-رئیس اداره تبلیغات اسلامی گرمی گفت: معنویت و اخلاق نبوی مهمترین نیاز جامعه بوده و در راستای ساماندهی برخی آسیب‌های جامعه باید ارزش سازش و رفق را در بین مردم به یک فرهنگ تبدیل کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حمید بهاری صبح پنجشنبه در نشست هم اندیشی ۱۷ ربیع الاول سالروز میلاد حضرت رسول اکرم (ص) و امام صادق (ع) اظهار کرد: جامعه امروز ما پیش از آنکه نیازمند شنیدن معجزات و کرامت و دلایل نبوت حضرت محمد (ص) باشد، نیازمند آن است که رفتار حضرت را الگو و اسوه عملی خود قرار دهد.

وی با اشاره به ویژگی‌های پیامبر (ص) بیان کرد: پیامبر (ص) در اخلاق اسلامی الگویی بزرگ بود به طوری که یکی از ویژگی‌های پیغمبر (ص) این بود که در سلام کردن پیشتاز بودند. همواره همنشین فقرا بود و با آنان ارتباط صمیمی داشت و هیچگاه کسی را تحقیر نمی‌کرد و بدی‌ها را با نیکی جواب می‌داد ولی در برابر دشمن شدید و سرسخت بود.

رئیس تبلیغات اسلامی گرمی افزود: پیامبر اعظم (ص) همواره در مقابل نامهربانی‌ها و ستم‌های بسیاری از مشرکان مکه به فکر تلافی و انتقام نیفتاد بلکه با رفتار نیکو و رفق و مدارا با دشمنان برخورد می‌کرد و به همین دلیل خدا در قرآن کریم از اخلاق آن حضرت به «خلق عظیم» یاد کرده است. رسول خدا (ص) در مقابل دشنام، آزار و اذیت دشمنان، همیشه در پیشگاه خدا در حق آنان دعا می‌کرد و هدایت و سعادت آنان را از خدا درخواست می‌کرد.

حجت الاسلام بهاری با اشاره به اینکه بهترین خلق کسی است که دارای اخلاق نیکو باشد، تصریح کرد: یکی از ابعاد زندگی رسول خدا (ص) این است که در ارتباط با مردم بی‌نظیر بودند و نسبت به دیگران احساس مسئولیت می‌کردند و در واقع در کنار درد مردم بودند. چون کسی که از جانب خداست، باید صفات الهی را در وجود خود داشته باشد و همانگونه که خدا از مظلومان و مردم دستگیری می‌کند، پیامبرش نیز باید اینگونه باشد.

وی از ضرورت سه ویژگی برای الگو گرفتن از پیامبر (ص) سخن گفت و تصریح کرد: قرآن کریم از پیامبر اکرم به عنوان بهترین الگو یاد می‌کند و اگر واقعاً رفتار، منطق و حرکات آن حضرت در جامعه قابل پیاده شدن و الگوگیری نبود قرآن بر روی این مساله تاکید نمی‌کرد. به عبارت دیگر وقتی شما کسی را به عنوان الگو معرفی می‌کنید، یعنی می‌توان شبیه به او رفتار کرد.

این مقام مسئول اضافه کرد: راه نجات در ابعاد آموزشی، تربیتی، خانوادگی و دولتی بازگشت به رفتار پیامبر است و اگر این اتفاق افتاد می‌توان امیدی به بازگشت جامعه به سمت اخلاق و معنویت داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه تنها در سایه اخلاق نبوی جامعه زیبا می‌شود، ابراز کرد: متأسفانه نازیبایی‌های زیادی در جامعه وجود دارد که برازنده نظام اسلامی نیست؛ باید بکوشیم با حرکت در مسیر سیره و رفتار نبوی نازیبایی‌های جامعه را به زیبایی تبدیل کنیم.

عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان گرمی در ادامه تاکید کرد: میلاد پیامبر اکرم (ص) و هفته وحدت فرصتی مغتنم برای نمایش وحدت بیش از پیش مسلمانان و برافراشتن پرچم اسلام در جهان است.

حجت‌الاسلام بهاری وحدت و همبستگی امت اسلامی از جمله تعالیم مهم اسلامی و اصول فرهنگ قرآنی دانست و عنوان کرد: تسخیر قلوب، تفاهم و دوستی به جای خصومت از جمله تعالیم مهم اسلامی و اهداف نبی مکرم اسلام است.

وی با بیان اینکه اختلاف و تفرقه، راهبرد دشمنان علیه امت اسلامی است، خاطرنشان کرد: تنها راه عبور از مشکلات و بحران‌های امروز جامعه اسلامی، وحدت و انسجام میان مسلمانان است. کشورهایی که امروز طرح دوستی با رژیم غاصب صهیونیستی را در منطقه دنبال می‌کنند به طور حتم در خلاف مسیر نبی گرامی اسلام حرکت می‌کنند.

رئیس تبلیغات اسلامی گرمی در پایان با اشاره به اینکه مبلغان و امامان محله با محور قرار دادن تبلیغ خود بر روی گفتار، رفتار و به طور کلی سیره پیامبر گرامی اسلام (ص) باید اخلاق محمدی (ص) را در جامعه ترویج دهند خاطر نشان کرد: با تبلیغ، ترویج و نهادینه کردن سیره حضرت رسول (ص) و ویژگی‌های اخلاقی امام صادق (ع)، می‌توان کمال و سعادت را برای بشریت رقم زد.

کد خبر 5332815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha