۸ آبان ۱۴۰۰، ۱۵:۱۹

توسط انتشارات مرسل؛

کتاب «کووید ۱۹ و بیماری‌های خود ایمنی»‌ منتشر شد

کتاب «کووید ۱۹ و بیماری‌های خود ایمنی»‌ منتشر شد

کتاب «کووید ۱۹ و بیماری‌های خود ایمنی»‌ اثر عباس ارج، کمال اصالت‌منش، بتول زمانی، محمد شایسته‌پور، حسین متدین و ندا میرباقر توسط انتشارات مرسل در کاشان منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «کووید ۱۹ و بیماری‌های خود ایمنی»‌ اثر عباس ارج، کمال اصالت‌منش، بتول زمانی، محمد شایسته‌پور، حسین متدین و ندا میرباقر به‌تازگی توسط انتشارات مرسل در کاشان منتشر و راهی بازار نشر شده است.

در دسامبر سال ۲۰۱۹ جهان وقوع یک بیماری ویروسی جدید را که توسط یک کروناویروس ایجاد می‌شد تجربه کرد. این‌ویروس، کروناویروس سندرم حاد تنفسی نوع (SARS-CO۲) نام
گرفت و بیماری ناشی از آن کووید- (COVID-۱۹) نام‌گذاری شد. این‌ویروس به‌طور اولیه در شهر ووهان چین شناسایی شد، ولی به‌سرعت به‌عنوان یک پاندومی به سراسر دنیا انتشار
پیدا کرد. این‌عامل ویروسی از زیرخانواده بزرگ Coronaviridae دارای یک پوشش پا Envelope و RNA تک‌رشته‌ای به‌طول ۲۶تا ۳۲کیلو باز است. این ویروس توانایی بیماری‌زایی در انسان و پرندگان را دارد که سبب عفونت مجاری تنفسی فوقانی و پنومونی در دستگاه تنفسی تحتانی و درنهایت سندرم دیسترس تنفسی حاد می‌شود. علائم بالینی این‌عفونت شامل تب، خستگی، تنگی نفس، صرفه، گلودرد، از دست رفتن حس چشایی و بویایی و درد عضلانی است.

بیماری کووید- ۱۹که در اثر ویروس SARS-CoV-۲ به وجود می‌آید برای اولین‌بار اوایل سال ۲۰۲۰در شهر ووهان کشور چین مشاهده شد و بهسرعت به سایر نقاط جهان گسترش پیدا کرد و به‌صورت پاندمی درآمد. طوری‌که تاکنون میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان به آن مبتلا شده یا به‌خاطر آن جان خود را از دست داده‌اند. در جریان این‌پاندمی که از ابتدای اسفند ۱۳۹۸ در ایران نیز مشاهده شد، بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری‌های اتوایمیون یا به این عفونت مبتلا شدند، یا به‌خاطر فعال‌شدن بیماری خودشان، مظنون به ابتلاء به عفونت کووید- ۱۹بودند. برخورد با بیماری اتوایمیون و درمان آن در جریان این‌پاندمی، نوع درمان عفونت در بیماران اتوایمیون مبتلا به کووید- ۱۹ و تصمیم به ادامه داروهای بیماری اتوایمیون در زمان ابتلا به کووید- ،۱۹چالش‌هایی است که تا حدودی در این کتاب به آن پرداخته شده و در حد امکان به آن پاسخ داده شده است.

هدف اصلی از نگارش این‌کتاب بررسی وضعیت ایمونولوژیک بیماران مبتلا به بیماری کووید- ۱۹و راهکارهای مناسب برای کنترل وضعیت بیماری و تشخیص هرچه سریع‌تر بیماری در مبتلایان به این بیماری است. کتاب پیش رو باعنوان «کووید- ۱۹و بیماریهای خودایمنی» به‌عنوان اولین تألیف مرکز تحقیقات بیماریهای اتوایمیون دانشگاه علومپزشکی کاشان محسوب می‌شود.

مبحث بیماری‌های اتوایمیون از مباحث جالب طب داخلی و از مطالب اصلی روماتولوژی به‌شمار رفته و شامل بیماری‌های است که دارای علائم مولتی سیستم بوده و ارگان‌های متعدد بدن را درگیر می‌کند و به‌خاطر تشابه آن با بیماری‌های سیستمیک دیگر ازجمله بیماری‌های عفونی و بدخیمی در تشخیص افتراقی اختلالات مذکور قرار گرفته و بر اهمیت آن می‌افزاید. شیوع این بیماری‌ها از موارد شایعی مثل بیماری آرتریت روماتوئید، لوپوس اریتماتوی سیستمیک، اسکلروز سیستمیک و گیلن باره گرفته تا بیماری‌های نادری مثل میوزیتها و شوگرن اولیه متفاوت است.

این‌کتاب با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۶۰ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 5339429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha