۱۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۵۸

امام جمعه گناوه:

مسئولان کشوری برای حل مشکلات صیادان گناوه اقدام جدی انجام دهند

مسئولان کشوری برای حل مشکلات صیادان گناوه اقدام جدی انجام دهند

بوشهر- بوشهر- امام جمعه گناوه گفت: امرار معاش بخش قابل توجهی از ساحل نشینان استان بوشهر از طریق دریا صورت می‌گیرد و رسیدگی به رفع مسائل و مشکلات صیادان ضروری است.

حجت‌الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره مشکلات صیادان گناوه اظهار داشت: صید و صیادی در خلیج فارس از قابلیت‌های استان بوشهر است که امرار معاش بیشتر ساحل نشینان این استان از این طریق صورت می‌گیرد.

وی خواستار توجه جدی مسئولان به مشکلات این منطقه شد و از مسئولان استانی و کشوری خواست که برای حل این مشکلات برنامه ریزی جدی کنند و در ادامه تصریح کرد: در استان بوشهر دوازده هزار صیاد و دو هزار لنج و قایق در حوزه صیادی فعالیت دارند؛ مرز ساحلی استان بوشهر حدود نهصد کیلومتر است؛ این ظرفیت بسیار ارزشمند است و مسئولان باید در این زمینه برنامه ریزی جدی و اقدام مؤثری داشته باشند.

دغدغه صیادان از صید ترال

حجت الاسلام رکنی حسینی، یکی از دغدغه‌های صیادان در دهه‌های گذشته را صید ترال و غیر فصل عنوان کرد و گفت: این دغدغه‌های صیادان در تمام استان‌های مرز نشین از خوزستان تا چابهار است. بنابراین رسیدگی به رفع مسائل و مشکلات صیادان ضروری است.

امام جمعه گناوه تاکید کرد: صید مخرب غیرمجاز ترال یکی از معضلاتی است که صیادان این منطقه با آن روبرو هستند و باید متولیان امر برخورد جدی با فرصت طلبان کنند.

وی افزود: درحالی که رزق و روزی صیادان از دریا تأمین می‌شود و افرادی فرصت طلب وجود دارند که با صید غیر مجاز ترال قوانین را زیرپا می‌گذارند و علاوه بر اینکه معیشت این قشر را با مشکل مواجه کرده‌اند، آبزیان دریایی را نابود می‌کنند.

امام جمعه گناوه، صید ترال را باعث ورود خسارت به زیستگاه و ذخایر آبزیان و معیشت صیادان ارزیابی کرد و ابراز داشت: مجلس شورای اسلامی و هم شیلات کشور صید ترال را به مدت دو سال ممنوع کردند اما متأسفانه برخی افراد فرصت‌طلب این صید را انجام می‌دهند که امیدوار هستیم مسئولان با جدیت بیشتر از این کار جلوگیری کنند.

افزایش قدرت موتور قایق‌ها

وی با ابراز خرسندی از صدور مجوز افزایش قدرت موتور قایق‌های صیادی به وسیله وزیر کشور در سفر رئیس جمهور به منطقه اظهار داشت: پیش از این صیادان مجوز نداشتند که قدرت موتورهای صیادی را افزایش دهند؛ با توجه به کم شدن میزان صید، صیادان مجبور هستند مسافت بیشتری را به داخل دریا بروند و خطرات زیادی برایشان داشت.

حجت الاسلام رکنی حسینی خاطرنشان کرد: اکنون قایق‌های صیادی اجازه دارند که قدرت موتورهای خود را تا ۱۵۰ اسب بخار افزایش دهند که این کار باعث خوشحالی صیادان شده است.

امام جمعه گناوه ابراز امیدواری کرد: ممنوعیت صید ترال نیز با جدیت بیشتری پیگیری شود و برای مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کند.

وی به مشکل دیگری از صیادان اشاره کرد و گفت: «دریا بست» دستوری است که همه صیادان را از صید ممنوع می‌کند تا فصل تخم‌ریزی میگو و ماهی کسی صید انجام ندهد؛ اما در این مدت صیادان بیکار هستند؛ ما باید کاری برای جایگزین کار از دست رفته آن‌ها در نظر بگیریم تا امرار معاش داشته باشند و معیشت و زندگیشان دچار مشکل نشود.

کد خبر 5344927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha