۱۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۳:۵۶

مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها بیانیه داد

مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها بیانیه داد

مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها به مناسبت سالروز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها به مناسبت سالروز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه بیانیه ای صادر کرد.

متن بیانیه به شرح زیر است؛

از سال ۱۹۹۹ سازمان جهانی یونسکو، ۱۰ نوامبر هر سال را به‌عنوان روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه گرامی داشته تا زمینه‌ی هم‌افزائی صاحبان خِرد و اندیشه‌ورزی در ترویج، توسعه و فراگیرنمودن علم، در پاسداشت صلح جهانی و توسعه‌ی متوازن و پایدار، قرار داشته باشد.

این سالروز مسأله‌ی نقش صاحب نظران، سیاست‌گذاران اجتماعی، اصحاب رسانه و اندیشمندانی که در این مسیر گام عملی و اخلاقی برمی‌دارند را یادآور می‌گردد که هدف از این گرامی‌داشت، صرفاً یادآوری توسعه‌ی علمِ صلح‌محور بوده تا با تحقق توسعه‌ی فراگیر جهانی به‌ویژه در جوامع کمتر توسعه‌یافته و حذف کشاکش میان ملل و جوامع دست یازد. این مهم از منظر افزایش سطح آگاهی و اشتراک دانش موجب تقریب جوامع گردیده و نقش بی‌بدیل پژوهشگران، دانشمندان و اساتید دانشگاهی به‌عنوان پل ارتباطی میان مراکز تولید علم قابل تنویر می باشد.

در این میان، مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها از طریق:
۱. شناسائی ظرفیت‌ها و فعالیت¬های علمی و پژوهشی اساتید مسلمان در دانشگاه‌های جهان؛
۲. ایجاد بسترهای مناسب برای تعاملات علمی و پژوهشی اساتید مسلمان در جهت توسعه و تعمیق علمی دانشگاه‌ها در راستای ایجاد بستر لازم برای تمدن اسلامی؛
۳. بررسی و طراحی تشکیل نهادهای مورد نیاز جهان اسلام مانند سازمان تجارت بین‌الدول اسلامی و دانشگاه کیفری بین‌الدول اسلامی؛
۴. ایجاد کرسی‌های نظریه‌پردازی بین اساتید مسلمان؛
۵. گسترش مشارکت‌های علمی و پژوهشی غیردولتی در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی؛
۶. تعامل و هماهنگی دانشگاه‌ها و نهادهای مرتبط با پژوهش در بین دانشگاه‌های کشورهای اسلامی؛
۷. کم‌رنگ نمودن تعصّب و تحجّر و خشونت میان مذاهب اسلامی و تأکید بر نوگرائی، سماحت، عقلانیت، تقریب مذاهب، همگرائی و انسجام اسلامی؛ اهتمام ویژه ای نسبت به پیشبرد اهداف توسعه‌ی علوم صلح محور، برای نیل به توسعه‌ی فراگیر و جامع و ارتقاء کیفیت زندگی آحاد جوامع دارد.

کد خبر 5348555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha