۲۴ مرداد ۱۳۸۶، ۱۱:۲۱

برای نخستین بار در جهان؛

تولید چند الکترون از یک فوتون نوری در سیلیکن ممکن شد

تولید چند الکترون از یک فوتون نوری در سیلیکن ممکن شد

دانشمندان برای نخستین بار در جهان توانستند به جای تولید تنها یک الکترون از فوتون نوری، چندین الکترون در سیلیکن صفحات خورشیدی به دست آورند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سلول های خورشیدی فعلی که در ساخت صفحات خورشیدی به کار گرفته می شوند تنها می توانند به ازای هر فوتون نوری دریافتی، یک الکترون تولید کنند. برخی مواد نامتعارف نیز وجود دارند که گفته می شود به ازای هر فوتون دریافتی چندین الکترون تولید می کنند. اما برای نخستین بار در جهان چنین فرآیند مشابهی نیز در سیلیکن دیده شد.

محققان آزمایشگاه ملی انرژی های تجدید پذیر در کولورادوی آمریکا نشان دادند که نانوکریستال های سیلیکنی می توانند دو یا سه الکترون به ازای هر فوتون دریافتی از نور سرشار از انرژی خورشید تولید کنند.

بر اساس گزارش تکنولوژی ریویو، به گفته این محققان این فرآیند می تواند به ساخت نسل جدیدی از سلول های خورشیدی منجر شود که در عین ارزان بودن از راندمان بالایی نیز (دو برابر) برخوردار است.

آرتور نوزیک از محققان برجسته آزمایشگاه ملی انرژی های تجدیدپذیر گفت: با تولید چندین الکترون به ازای هر فوتون نوری، سلول های خورشیدی ساخته شده از نانوکریستالها می توانند (از بعد نظری) بیش از 40 درصد از انرژی دریافتی را به الکتریسیته تبدیل کنند.

کد خبر 534891

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha