۲۸ آبان ۱۴۰۰، ۱۸:۱۳

معاون علوم پزشکی گلستان خبرداد

کمبود فضای فیزیکی برای توسعه بهداشت و سلامت در گلستان

کمبود فضای فیزیکی برای توسعه بهداشت و سلامت در گلستان

گرگان- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: گلستان درخصوص زیرساخت‌های لازم جهت توسعه بهداشت و سلامت استان با کمبود مواجه است.

ناهید جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر درخصوص زیرساخت‌های لازم برای توسعه بهداشت و سلامت استان اظهار کرد: علی‌رغم اقدامات ارزشمند در حوزه ساخت و تجهیز واحدهای بهداشتی، بخش بهداشت همچنان در فضاهای فیزیکی واحدهای تابعه خود با کمبوداتی مواجه است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: در حال حاضر از نظر مالکیت ساختمانی، ۵۷ مرکز جامع خدمات سلامت شهری و روستایی، خانه بهداشت و پایگاه سلامت در سطح استان استیجاری هستند که به منظور ارتقای کیفیت خدمات سلامت نیاز به تامین فضای فیزیکی دارند.

طبق گفته رئیس مرکز بهداشت استان گلستان راه‌اندازی سامانه پرونده سلامت الکترونیک در استان از سال ۱۳۹۵، در راستای مواجهه با نیازهای جدید و کاهش هزینه‌های سلامت با پیاده کردن نظام ارجاع، نسخه الکترونیک و ثبت کلیه خدمات بهداشتی و.. سامانه‌ای موثر و منطبق بر استانداردهای وزارت بهداشت است.

جعفری در خصوص استفاده از این ظرفیت اظهار کرد: در کلیه واحدهای تابعه حوزه‌ بهداشت دسترسی به اینترنت و رایانه اهمیت بسیار دارد که خوشبختانه طی سال‌های اخیر در اکثر واحدها این ظرفیت فراهم شده است.

وی افزود: اما در ۱۴ نقطه استان، مخابرات به دلیل موقعیت مکانی نامناسب توانایی ایجاد این ظرفیت را ندارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: اگرچه این امر تاکنون خللی در ارائه خدمات سلامت ایجاد نکرده، اما کارکنان بهداشت این مناطق با مشکلات متعددی مواجه شده‌اند که امیدواریم دستگاه‌های متولی نسبت به رفع این مشکل اقدام نمایند.

جعفری همچنین در خصوص اقدامات دولت جدید در راستای ارتقاء بهداشت استان گفت: با توجه به رویکرد عملگرای دولت جدید انتظار می‌رود با تقویت برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع در مناطق روستایی و شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر و همچنین توسعه‌ی این برنامه به مناطق شهری بالای ۲۰ هزار نفر، تحولاتی جدی و اساسی در حوزه‌ بهداشت گلستان صورت گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت استان گلستان در خصوص دسترسی مردم استان به خدمات بهداشتی گفت: ۱۰۰ درصد جمعیت استان در مناطق شهری و روستایی به خدمات بهداشتی دسترسی دارند.

وی اظهار کرد: برنامه پزشکی خانواده در مناطق روستایی و عشایری و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر توسط مرکز بهداشت استان گلستان اجرا می‌شود.

جعفری افزود: همچنین برنامه گسترش مراقبت‌های اولیه در مناطق شهری بالای ۲۰ هزار نفر در بستر نظام شبکه بهداشتی درمانی نیز به مردم استان ارائه می‌گردد.

جعفری ادامه داد: با توجه به توسعه برنامه سلامت روان در طی سال‌های اخیر در سیستم بهداشتی، شاهد شناسایی و غربالگری جمعیت تحت پوشش و ارتقای شاخص‌های سلامت روان در استان بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: این مداخلات شامل آموزش روانشناختی انفرادی به بیماران افسرده و مضطرب، آموزش مهارت‌های فرزندپروری و زندگی به صورت گروهی و فردی است که باعث بهبود شاخص‌های سلامت روان در استان گردیده است.

گفتنی است تا کنون ۹۴ مرکز خدمات جامع سلامت و ۲۰ پایگاه سلامت روستایی، ۵۷۴ خانه بهداشت، ۵۶ مرکز خدمات جامع سلامت و ۱۰۷ پایگاه سلامت شهری در سطح استان فعال است.

کد خبر 5355688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha