۱۹ دی ۱۴۰۰، ۸:۲۱

امام جمعه لامرد:

سرازیر شدن جریان آب از کوه های اطراف لامرد باعث ایجاد سیل می شود

سرازیر شدن جریان آب از کوه های اطراف لامرد باعث ایجاد سیل می شود

لامرد - امام جمعه لامرد گفت: لامرد بین دو کوه قرار دارد و سرازیر شدن آب و وارد شدن آن به شهر باعث ایجاد سیل می شود و برای این موضوع تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی حسین زاده شنبه شب در جمع خبرنگاران با اشاره به سیل اخیر در این شهرستان، و غیرقابل سکونت در برخی منازل، اظهار داشت: موقعیت شهرستان لامرد به گونه‌ای است که دو جریان شمالی جنوبی و جنوبی شمالی به دلیل وجود دو کوه هوا و سادول وجود دارد و آب دره‌های منتهی به این دو کوه، از وسط شهر عبور می‌کند.

وی گفت: دو جریان آبی شرقی غربی و غربی شرقی نیز داریم که این چهار جریان آب وقتی بهم می رسند باعث می‌شود آب فوران کرده و بالا بیاید.

وی گفت: به صورت اصولی در بارش‌های صد میلی متری نباید چنین اتفاقی رخ دهد اما شهر لامرد درست است که جمعیت زیادی ندارد اما این فضای زیادی که اشغال کرده باعث می‌شود سیلاب‌ها جاری شود.

حسین زاده گفت: اگر می‌خواهیم جلوی فاجعه یا بحرانی بگیریم باید جریان‌های شمالی و جنوبی را مهار کنیم.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از سدها و آبگیرهایی وجود دارد یا شکسته شده و یا سرریز شده است و به سمت شهر آمده است.

امام جمعه لامرد با اشاره به اینکه لامرد بهترین نقطه پدافند غیرعامل است، اظهار داشت: لامرد میان دو کوه واقع شده است اما در برابر سیل آسیب پذیر است لذا باید جریان‌های ورودی سیلاب را مهار کرد.

وی افزود: دوسال قبل کمتر از این بارندگی بود اما کماکان همین سیلاب را داشته‌ایم مضاف بر اینکه دهانه‌های پل‌هایی که زده شده چه در شهر و چه درخارج از شهر هیچ‌گونه انطباق و تطبیقی با جریان ورودی آب دره‌ها ندارد.

امام جمعه لامرد به سیل روستای کندر عبدالرضا در دوسال قبل اشاره کرد و گفت: در روستای کندر عبدالرضا نیز چنین بود که آقایان آن را اصلاح کردند.

وی با ذکر این مطلب که باید کارهای اساسی همانند تأمین هزینه‌ها و تجهیز امکانات صورت بگیرد، تصریح کرد: دستگاه‌های اداره راه و شهرسازی فرسوده شده است و استان فارس از جمله استان‌های محروم کشور است، که طرح‌های موجود با تأخیر بسیار به فارس می‌رسد.

او گفت: باید فکری به حال مردم منطقه جنوب فارس شود، مردم گندم‌های خود را کاشته بودند و هم اکنون نه از گندم خبری است و نه زمینی که آن را شخم زده‌اند.

وی افزود: اگر مناطقی مثل لامرد زیر آب برود بخاطر وجود صنایعی چون بزرگترین کارخانه آلومینیوم کشور، و با حجم صادرات و تولیدات، این برای کشور یک تهدید است.

وی گفت: ستاد مدیریت بحران شهرستان لامرد نیازمند بودجه و امکانات است، امکانات فرسوده ستاد بحران لامرد در ساعاتی اندک از کار می‌افتد.

امام جمعه لامرد با اشاره به اینکه ما برای کارهای ابتدایی برای تأمین گازوئیل لودرهایمان دچار مشکل هستیم، افزود: مطالعات دقیقی در خصوص وضعیت طرح‌های آبخیزی در شهرستان لامرد نیاز است، پل‌های موجود در شهرستان که قدیمی و بدون مطالعه و صرفاً برای ایجاد راه روستایی احداث شده است فاقد استاندارد جاده‌ای، و کنترل بحران سیل است.

وی تاکید کرد: برخی از آقایان اینجا را گل و بلبل نمایش می‌دهند که واقعاً چنین نیست، در بازدیدهای میدانی ما تا زانو در گِل بوده‌ایم، چه کسی می‌گوید مشکلی وجود ندارد؟

وی در همین زمینه افزود: چاهورز شهرستان لامرد فاقد امکانات است و سیل به تأسیسات آنان خسارت هنگفتی وارد کرده است، مردم از نظر معیشتی بسیار ضعیف هستند و روحیه خود را از دست داده‌اند و حداقل ۵۰ خانه آسیب جدی دیده است.

کد خبر 5395257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • رقیه صفری IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      0 0
      فقط مسئولین می تونند کاری کنند ان هم با بودجه دولت البته مردم هم همکاری می کنند ووظیفه خودشان می دانند که با دولت همکاری کنند.دولت وملت در کنار هم می توانند پله های ترقی را طی کنند وبالا بروند.ممنون وسپاس از خب گزاری مهر که خبرها را دقیق وکامل وواضح در اختیار مردم قرار می دهد