۱۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۱۹

بسته به شروطی؛

آمریکا: از برقراری تماس میان «بایدن» و «پوتین» استقبال می کنیم

آمریکا: از برقراری تماس میان «بایدن» و «پوتین» استقبال می کنیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد چنانچه از مؤثر بودن تعامل دوباره بایدن و پوتین در پیشبرد دیپلماسی مطمئن باشیم، از انجام این ایده ابایی نخواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایتارتاس، واشنگتن مدعی آمادگی برای تدارک تماس های جدید میان رؤسای جمهور روسیه و آمریکا شد و در عین حال این مسئله را به نحوه پیشرفت تحولات پیرامون اوکرین منوط کرد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره مدعی شد: این قضیه کاملاً به این بستگی دارد که (در مسئله اوکراین) به کجا برسیم. رئیس جمهور بایدن و ما همچنان با ذهنی باز به ایده تعامل دوباره میان رؤسای جمهور دو کشور نگاه می کنیم.

وی افزود: آنها تماسی تلفنی داشته اند و طی چند هفته گذشته، دیداری مجازی انجام دادند. اکنون هم اگر تعامل دوباره آنها را در راستای پیشبرد دیپلماسی مؤثر ببینیم، قطعاً از آن استقبال می کنیم اما باید ببینیم که برداشتن این قدم، ما را به کجا می رساند.

این در حالی است که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین هم می گوید می توان تماس های جدیدی را میان رؤسای جمهور دو کشور برنامه ریزی کرد حال آنکه طرح های ملموسی برای اجرای این ایده در دست نیست.

ادعای پرایس در حالی مطرح می شود که به نقل از خبرگزاری «بلومبرگ»، آمریکا به مذاکره برای بازرسی روسیه از پایگاه های نظامی ناتو در لهستان و رومانی هم روی خوش نشان داده تا به زعم خود از نگرانی مسکو درباره استقرار موشک های کروز «تاماهاک» در اروپا بکاهد. البته، واشنگتن آغاز مذاکره در باب این موضوع را به انجام اقدام متقابل از سوی مسکو مشروط کرده است.

شاید ادعای آمادگی آمریکا برای برقرای تماس های بیشتر میان رؤسای جمهور دو کشور و البته پیشنهاد برای بازرسی روسیه از برخی پایگاه های اروپایی ناتو را که البته مثل همیشه با لحن طلبکارانه و چاشنی شرط و شروط بیان می شود، بتوان نوعی عقب نشینی واشنگتن از لفاظی های جنگ طلبانه علیه مسکو تلقی کرد.

کد خبر 5415038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha