۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۲۰

پیگیری مصوبات سفر دولت به گیلان؛

«پلرود» ۱۱ ساله شد/ رستگاری به‌وقت مصوبات سفر دولت!

«پلرود» ۱۱ ساله شد/ رستگاری به‌وقت مصوبات سفر دولت!

رشت- سد پلرود در حالی ۱۱ ساله شده است که در جریان سفر اخیر دولت به این استان مصوباتی برای گره‌گشایی از وضعیت این پروژه نهایی شد و حالا استاندار از تخصیص اعتبارات خبر می‌دهد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: سد مخزنی پلرود یکی از طرح‌های بزرگ تأمین آب استان است که با هدف تنظیم آب رودخانه پلرود به عنوان دومین رودخانه بزرگ گیلان و استفاده از آن جهت تأمین نیاز آبی بالغ بر ۳۳ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی منطقه (پلرود و شلمان رود) اجرا می‌شود.

با اجرای طرح مخزنی پلرود، علاوه بر تأمین آب باغ‌های چای، نیاز آب شرب هشت شهر شرق گیلان از جمله لنگرود، رودسر، چابکسر، کلاچای، املش، کومله، واجارگاه و رحیم‌آباد به میزان ۴۰ میلیون متر مکعب در سال تأمین می‌شود.

عملیات اجرایی این پروژه از فروردین ماه سال ۱۳۸۹ آغاز شده و هنوز به پایان نرسیده است.

۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه اختصاص داده شد

اسدالله عباسی استاندار گیلان عصر پنجشنبه به همراه آیت الله فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستان رودسر، از روند عملیات اجرای سد مخزنی پلرود رحیم آباد این شهرستان بازدید کرد.

«پلرود» ۱۱ ساله شد/ رستگاری به‌وقت مصوبات سفر دولت!

استاندار گیلان در بازدید از این سد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به پیشنهاد آیت الله فلاحتی به سد پلرود آمده ایم تا پیشرفت این پروژه را شاهد باشیم، گفت: از محل اعتبارات سفر آیت الله رئیسی مبلغ یک صد میلیارد تومان اعتبار نقدی به این پروژه اختصاص داده شد که از این میزان ۲۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ و مابقی در سال ۱۴۰۱ پرداخت می‌شود.

ضرب الاجل یک هفته‌ای برای تعیین تکلیف روستای آزارکی در محدوده سد

اسدالله عباسی با بیان اینکه ضرب الاجل یک هفته‌ای به مسئولین مربوطه برای تعیین تکلیف وضعیت روستای آزارکی در محدوده سد داده ام، اظهار کرد: در زمینه تعیین وضعیت تملک زمین‌ها و خانه‌هایی که در محدوده سد قرار دارد باید به زودی تصمیمی اتخاذ و زمین‌ها خریداری و آزادسازی شده و این کار باید به صورت جهادی انجام شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه طبق نظر پیمانکار با اعتباری که اختصاص داده شده تا دو سال آینده سد آماده بهره برداری می‌شود، گفت: انتظار داریم جاده دسترسی سد قبل از بهره برداری پروژه آماده شود.

وی تصریح کرد: از همه عوامل دست اندرکار اجرایی این پروژه می‌خواهم به صورت جهادی کار کنند زیرا مردم ما بیشتر از این نمی‌توانند منتظر بمانند.

استاندار گیلان در پایان بازدید به فرماندار رودسر دستور داد با توجه به درخواست‌های مردمی، بلافاصله از جاده دسترسی بالادستی سد بازدید و بررسی به عمل آورد.

«پلرود» ۱۱ ساله شد/ رستگاری به‌وقت مصوبات سفر دولت!

درخواست اعتبار ۳۵۰ میلیارد تومانی برای تکمیل پروژه سد پلرود

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پیش از این نماینده رودسر و املش در مجلس با اشاره به درخواست اعتبار ۳۵۰ میلیارد تومانی برای تکمیل پروژه سد پلرود، گفته بود: در سفر رئیس جمهور به گیلان ۳۰۰ میلیارد تومان به این پروژه تخصیص یافت.

حجت الاسلام محمد صفری با بیان اینکه جهت بهره برداری از پروژه سد پلرود به اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومانی برای تکمیل جاده جایگزین این پروژه نیازمندیم، افزود: در حال پیگیری برای دریافت بودجه جهت تکمیل و بهره برداری پلرود هستیم.

وی با بیان اینکه شهرستان‌های رودسر و املش از شبکه آب شرب منقطع شده و در املش با مشکل دائمی تنش آبی مواجه هستیم، ادامه داد: بنا داشتیم که مخزن ۳ هزار متر مکعبی در املش و یکی در رانکوه تعبیه کنیم و در حال حاضر پروژه در املش با اعتبار ۶ میلیارد تومان آغاز شده است.

«پلرود» ۱۱ ساله شد/ رستگاری به‌وقت مصوبات سفر دولت!

پروژه‌های حوزه آب در بن بست کمبود اعتبار

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان هم پیش از این با اشاره به پروژه‌های حوزه آب، اظهار کرد: با توجه به تغییر اقلیم و خشکسالی چند سال اخیر، بسیاری از پروژه‌های حوزه آب گیلان نیمه تمام مانده است.

عباس صابر افزود: سد شفارود، پلرود و سدهای لاستیکی که ظرفیت خوبی برای نگهداری آب در زمان مورد نیاز برای کشاورزی هستند، به دلیل نبود اعتبارات کافی نیمه تمام مانده و مشکلات زیادی برای استان ایجاد شده است.

بنابراین گزارش، باید منتظر ماند و دید با تخصیص اعتبارات سفر رئیس جمهوری به گیلان، وعده دو ساله برای بهره برداری از این سد محقق می‌شود یا خیر.

کد خبر 5432965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha