۸ اسفند ۱۴۰۰، ۸:۱۹

رئیس اداره بهداشت دامپزشکی کرمانشاه:

۸۰ درصد دام‌های سنگین در کرمانشاه تا پایان سال واکسینه می‌شوند

۸۰ درصد دام‌های سنگین در کرمانشاه تا پایان سال واکسینه می‌شوند

کرمانشاه- رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی کرمانشاه گفت: ۸۰ درصد دام‌های سنگین در کرمانشاه تا پایان سال به صورت رایگان ضد بیماری تب برفکی واکسینه می‌شوند.

مجید همتی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تب برفکی به عنوان یک بیماری ویروسی از مهم‌ترین بیماری‌های موجود در صنعت دام‌پروری است که سرعت واگیر و انتشار بالایی در بین دام‌ها دارد که در صورت بروز معمولاً باعث خساراتی سنگین به صنعت دام‌پروری می‌شود.

وی افزود: علائم بیماری تب برفکی در دام‌ها به صورت تب و بی اشتهایی بروز پیدا می‌کند و به تدریج با ایجاد زخم‌های دهانی در دام‌های بالا باعث کاهش تولید و در دام‌های جوان و سن کمتر از یک سال به طور ناگهانی باعث مرگ و تلفات دام می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به راه‌های پیشگیری از بیماری تب برفکی در بین دام‌ها، تصریح کرد: در حال حاضر در استان کرمانشاه حدود سه میلیون رأس دام سبک شامل گوسفند و بز و ۱۵۰ هزار رأس دام سنگین شامل گاو و گوساله وجود دارد که یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از بیماری تب برفکی انجام واکسیناسیون است.

همتی بیان کرد: طرح مایه کوبی به منظور واکسیناسیون دام‌ها از اواسط دی ماه آغاز شده و تا ۲۰ اسفندماه ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود که در این طرح بیش از ۹۰ درصد دام‌های سبک و بین ۷۰ تا ۸۰ درصد دام‌های سنگین استان کرمانشاه به صورت رایگان واکسینه شوند.

وی ادامه داد: ۴۰ تا ۵۰ درصد از کل دام‌های سبک در استان کرمانشاه به عشایر کوچ‌رو تعلق دارد که در این فصل از سال نیمی در نوار مرزی استان و نیمی دیگر برای زمستان گذرانی به استان‌های ایلام، خوزستان و لرستان کوچ کرده‌اند که برای آنها نیز طرح مایه‌کوبی و واکسیناسیون در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامپزشکی استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: در نظر داریم که تا پایان سال جاری تعداد ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار رأس دام سبک و ۷۰ هزار رأس دام سنگین را مورد پوشش طرح مایه‌کوبی قرار دهیم.

همتی با اشاره به میزان حساسیت بیماری تب برفکی برای صنعت دام‌پروری، تاکید کرد: به تمام دامداران و دام‌پروران توصیه می‌شود برای سلامتی دام‌های خود همکاری لازم را با اکیپ‌های مایه‌کوبی اعزامی از سمت اداره دامپزشکی را داشته باشند.

وی ادامه داد: در صورت مشاهده دام‌های مشکوک به علائم تب برفکی حتماً به نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی مراجعه شود یا اینکه با سامانه تلفنی ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی تماس بگیرند.

کد خبر 5434392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha