۱۰ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۵۷

تهیه‌کننده برنامه با مهر مطرح کرد؛

تغییرات «بی‌چارچوب» در فصل دوم/ حواشی زرد نباید محور برنامه باشد

تغییرات «بی‌چارچوب» در فصل دوم/ حواشی زرد نباید محور برنامه باشد

حامد مهربانی تهیه‌کننده و کارگردان برنامه تلویزیونی «بی‌چارچوب» که با اجرای جواد مولانیا از شبکه چهار سیما در حال پخش است،‌از تغییرات این برنامه برای فصل دوم خبر داد.

حامد مهربانی تهیه‌کننده و کارگردان برنامه تلویزیونی «بی‌چارچوب» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تجربه تولید و پخش این برنامه از شبکه چهارم سیما گفت: از آنجایی که شبکه چهار همواره مخاطبان دانشگاهی و فرهیخته را مدنظر دارد، عمدتاً اینگونه نبوده است که شکل و شمایل تولیداتش به‌گونه‌ای باشد که بخواهد مخاطب عام را هم با خود همراه کند. در معدود مواردی هم که با هدف‌گذاری مخاطب عام حرکت کرده، موفق بوده است مانند «زندگی پس از زندگی» در ایام ماه مبارک رمضان که پرمخاطب‌ترین برنامه سیما در آن مقطع بود.

وی ادامه داد: در برنامه‌سازی تلویزیونی یک اصل وجود دارد و آن اینکه درست است برنامه‌هایی که می‌سازید باید نخبه‌پسند باشد اما در عین‌حال باید عوام‌فهم هم باشد. کسی که تلویزیون را روشن می‌کند، الزاماً یک فرد دانشگاهی نیست، می‌تواند یک نوجوان سیزده یا چهارده ساله باشد. باید در برنامه‌ات به‌گونه‌ای حرف بزنی که او هم جذب شود. خود من زمانی که دانش‌آموز بودم، به صورت جدی برنامه کاملاً تخصصی «آسمان شب» را از شبکه چهار دنبال می‌کردم. من زمانی که مخاطب برنامه‌های زنده‌یاد اکبر عالمی در تلویزیون بودم، دانش‌آموز بودم. این‌ها همان مصادیق برنامه‌های نخبه‌پسند و در عین حال عوام‌فهم است.

حواشی زرد نباید محور یک برنامه باشد

این مجری و برنامه‌ساز تلویزیونی تأکید کرد: این دقیقاً همان نقطه‌ای است که می‌توان آن را رسالت تلویزیون دانست. تلویزیون نباید سطح محتوا را پایین بیاورد و باید حرف‌های نخبگانی خود را با زبان قابل‌فهم برای عوام مطرح کند.

وی افزود: در برنامه «بی‌چارچوب» از ابتدا به دنبال مطالبه‌گری و مسئله‌محوری بودیم اما همزمان نمی‌خواستیم تنه به تنه برنامه‌های زرد بزنیم و سراغ حواشی و زندگی شخصی هنرمندان برویم. البته به عنوان چاشنی با این مباحث مشکلی ندارم اما نباید این موارد تبدیل به اصل و محور یک برنامه شود. در گفتگوها، گزارش‌ها، آیتم‌ها و گاهی پلاتوهای مجری سراغ این موارد رفته‌ایم اما همچنان محور اصلی برنامه «مسئله» است.

برای فصل دوم تغییراتی داریم

مهربانی با اشاره به اجرای متفاوت جواد مولانیا در این برنامه ادامه داد: شکر خدا آنچه به دنبالش بودیم اتفاق افتاد و این برنامه در حالی که تنها یک شب در هفته پخش می‌شود و هنوز فصل نخست آن هم به پایان نرسیده است، مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده است. از طریق صفحات‌مان در فضای مجازی در جریان بازخورد مخاطبان قرار می‌گیریم که در مجموع بازخوردهای امیدوارکننده‌ای است. مخاطبان مختلف از اقشار و سنین مختلف را با خود همراه کرده‌ایم. از طرف دیگر هم خیلی از مسائل مهم فرهنگی را توانسته‌ایم به گوش مسئولان برسانیم.

وی ادامه داد: ما در برنامه‌مان بخشی به نام «پیگیری هفته» داریم که در قالب آن یکی از مسائلی که پیش‌تر در برنامه مطرح شده است را پیگیری می‌کنیم. بخشی از این پیگیری‌ها به نتیجه رسیده و منجر به واکنش رسمی مسئولان مربوطه هم شده است. بارها هم شنیده‌ایم برخی که حاضر به اظهارنظر رسمی نمی‌شوند، در پشت صحنه کارهایی را انجام می‌دهند و این موارد حال ما را خوب می‌کند.

تهیه‌کننده «بی‌چارچوب» درباره ادامه این برنامه در فصل‌های آتی هم گفت: حتماً تغییراتی برای فصل دوم خواهیم داشت. براساس تجربه فصل اول و تأمل و تحقیق بیشتر خودمان، می‌خواهیم کارهای متفاوتی را برای فصل بعد داشته باشیم. فصل اول تا پایان امسال ادامه خواهد داشت.

کد خبر 5435826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha