۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۵۴

دبیر پایتختی نهج البلاغه در کاشان مطرح کرد؛

ضرورت توجه به فضاسازی شهری برای ترویج فرهنگ مطالعه نهج‌البلاغه

ضرورت توجه به فضاسازی شهری برای ترویج فرهنگ مطالعه نهج‌البلاغه

کاشان - دبیر پایتختی نهج البلاغه در کاشان گفت: توجه ویژه به المان‌ها و فضاسازی شهری برای ترویج و همگانی کردن فرهنگ مطالعه نهج‌البلاغه ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، میثم نمکی بعد از ظهر دوشنبه در دیدار با جمعی از فعالان فرهنگی کاشان با اشاره به اینکه نهج‌البلاغه چشمه معرفت و معنویت است، اظهار داشت: این کتاب ارزشمند منبع فضیلت، حکمت و اندرزهای حکومتی است.

وی با بیان اینکه منشور رستگاری در پرتو کلام حضرت علی (ع) متجلی است، ابراز داشت: می‌توان از بطن کتاب نهج‌البلاغه و مجموعه حکمت، بیان و نامه‌های موجود در این کتاب می‌توان شخصیت مولا علی (ع) را شناخت.

دبیر پایتختی نهج‌البلاغه در کاشان با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه تصریح کرد: این کتاب ارزشمند مولا علی (ع) بیدارکننده، هشداردهنده و چراغ راهی برای زندگی دنیوی است.

وی با بیان اینکه معرفی کاشان به عنوان نخستین پایتخت نهج‌البلاغه کشور ریشه در تلاش و مجاهدت‌های عالمان، مورخان و محققان این منطقه در پرداختن به این کتاب دانست و خاطرنشان کرد: کاشان ریل گذار پایتختی نهج‌البلاغه در سطح کشور است و امیدواریم طی سال‌های آینده سر منشأ خیر و برکت برای دیگر شهرهای ایران نیز شود.

اجرای ۱۰۰ برنامه در سطح شهرستان کاشان

نمکی همگانی کردن معارف دینی و اسلامی را یکی از دلایل انتخاب پایتختی نهج‌البلاغه دانست و گفت: برای این مهم که کاشان برای دو سال پایتخت نهج‌البلاغه ایران معرفی شده است حدود ۱۰۰ برنامه در سطح شهرستانی، استانی و ملی تعریف شده است.

وی با اشاره به اینکه این برنامه‌ها در حوزه‌های مختلف ادبی، فرهنگی، هنری و غیره تعریف شده است، با توجه به محدودیت‌های مالی و همچنین شیوع ویروس کرونا برخی از این برنامه‌ها به مرحله اجرا در نیامد که پیگیری و انجام این برنامه را دنبال می‌کنیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان با بیان اینکه حفظ و استمرار این حرکت افتخارآمیزتر از کسب عنوان پایتختی است، تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنیم برای استمرار این فعالیت‌ها فرهنگسرا و موزه دائمی نهج‌البلاغه در کاشان تأسیس شود.

تدوین بیش از ۱۲۰۰ جلد کتاب در ارتباط با نهج البلاغه در کاشان

وی توجه ویژه به المان‌های شهری و فضاسازی شهری را برای ترویج و همگانی کردن فرهنگ مطالعه نهج‌البلاغه ضروری دانست و گفت: در طول سالیان سال از گذشته‌های دور تاکنون بیش از یک هزار و ۲۰۰ جلد کتاب و بیش از یک هزار مقاله و بیش از ۳۰۰ پایان نامه توسط محققین، پژوهشگران و دانشمندان کاشانی درباره نهج‌البلاغه تهیه و تدوین و ارائه شده است که این مهم ناشی به اهمیت این موضوع در نزد اهالی دیار مؤمنان کاشان است.

کد خبر 5435844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha