خبرگزاری مهر -گروه دین و آئین-فاطمه کهربایی: هم جنس گرایی از جمله انحرافاتی اخلاقی بوده است که در ادوار مختلف تاریخ مبتلابه جوامع متعددی بوده است. از رخدادهایی که برای قوم لوط اتفاق افتاده گرفته تا قانونی شدن ازدواج با هم جنس در برخی کشورهای غربی و آسیایی و آفریقایی همه نشان از آن دارد که بشر هنوز در جهالتی مدرن به سر میبرد و نمیخواهد آسیبهای ناشی از رفتار خلاف طبیعت را بپذیرد. همجنس گرایی در اسلام و همه ادیان الهی حرام است و علاوه بر عقوبت شدید دنیوی و اخروی اثرات و پیامدهای شدید و غیر قابل جبران در پی دارد. چون همجنس گرایی نوعی انحراف جنسی به حساب میآید و مانند هر انحرافی پیامد خاص خود را به دنبال دارد مانند اینکه موجب تنفر از جنس مخالف و علاقه به جنس موافق میشود. همجنس گرایی علاوه بر مضرات بهداشتی و روانی که دارد با فطرت انسانی مغایرت دارد و این امر باعث تعطیل شدن توالد و تناسل و گرایش افراد به جنس موافق و در نتیجه موجب تعطیلی توالد و تناسل خواهد شد.
به همین بهانه برای بررسی فلسفه تحریم همجنس گرایی از منظر روایات گفتگویی با حجت الاسلام عبدالله بهارلویی استاد سطح عالی حوزه علمیه قم و فقه و حقوق جامعه المصطفی گفتگویی داشتهایم که در ادامه میخوانید:
حجت الاسلام عبدالله بهارلویی در خصوص نگاهی که قرآن به تحریم هم جنس گرایی داشته است بیان داشت: در آیه هفت سوره مومنون میفرماید اگر کسی برای ارضاء غریزه جنسی خودش راهی غیر از ازدواج طلب کند این جز متجاوزین به حدود الهی است و تجاوزگر است و مسیر اقناع غریزه جنسی باید فقط از راه ازدواج غیر هم جنس باشد و نه هر نوع دیگری. مثلاً درباره قوم لوط حضرت لوط تلاش زیادی کرد که مردها رابطه نامشروعشان با هم را تعطیل کنند که نشد و بعد عذاب الهی نازل شد. در آیه ۸۰ تا ۸۲ سوره اعراف آمده است آیا در میان جهانیان شما به سراغ جنس مرد میروید و همسرانی که خدا برای شما آفریده است را رها میکنید؟ بعد میفرماید شما قوم تجاوزگری هستید! انتم قوم مسرفون. پس این نشان میدهد که قرآن، ازدواج با هم جنس را نمیپذیرد.
وی افزود: همین طور روایات متعددی در این زمینه داریم. در یک حدیث شریفی از امام رضا علیه السلام در وسایل الشیعه نقل شده است که درباره حرمت ازدواج با هم جنس سوال کردند و حضرت فرمودند این برخلاف طبیعتی است که خدا برای زن و مرد قرار داده است. یعنی طبیعتی که خدا برای زن و مرد قرار داده است این نیست. به خاطر اینکه حتی تمامی حیوانات هم طبیعتشان همین است چه برسد به انسانها. اینها مکمل یک دیگر هستند و عالم در آفرینش منقسم به دو قسم نر و ماده شده است. اگر قرار بود هم جنسها بتوانند با هم ازدواج کنند نر و ماده بودن در خلقت معنا نداشت. اینکه حضرت میفرماید بر خلاف طبیعت است یعنی بر خلاف طبیعت انسانها و حیوانات و گیاهان است. عالم این گونه آفریده شده است. لذا انقسام به دو قسم نر و ماده از لوازم طبیعی موجودات عالم است و آن جهازات و ادواتی که هر یک از این دو صنف مجهز به آن هستند آنها هم متفاوت است یعنی مردان یک سری در جسم و روح شأن ابزار و ویژگیهایی دارند و زنها یک سری دیگر. لذا زنان تفاوتهای تکوینی روحی و جسمی در نسبت با مردان دارند. مثلاً جسمشان به گونهای آفریده شدهاند که دارای رحم هستند و بچه در وجود آنها شکل میگیرد و سیستم آفرینش شأن به این گونه است و سینههایی دارند که پر از شیر میشود یعنی ادوات تولید مثل را کاملاً آنها دارند و مردها ندارند. اینها در کنار هم مکملاند. نقصان هم دیگر را جبران میکنند. حتی آناتومی اندام جنسی زن و مرد به نحوی آفریده شده است اینها مکمل هم دیگر هستند و در طبیعت هم وجود دارد.
در حقوق طبیعی هم ازدواج همجنس ممنوع است. چون مکتب حقوق طبیعی میگوید هر قاعدهای که شما میخواهید ایجاد کنید باید با طبیعت سازگار باشد. حالا یا طبیعت حیوانات، طبیعت عالم، طبیعت انسانها و ازدواج همجنس را طبیعت نمیپذیرد
بهارلویی اضافه کرد: در حقوق طبیعی هم ازدواج همجنس ممنوع است. چون مکتب حقوق طبیعی میگوید هر قاعدهای که شما میخواهید ایجاد کنید باید با طبیعت سازگار باشد. حالا یا طبیعت حیوانات، طبیعت عالم، طبیعت انسانها و ازدواج همجنس را طبیعت نمیپذیرد. هیچ حیوان هم جنسی با هم جفتگیری نمیکنند و حتی غریزه آن را نفی میکند. طبیعت را نفی میکند. لذا امام رضا علیه السلام در این روایت فرموده است ازدواج با هم جنس بر خلاف طبیعتی است که خدا برای زن و مرد قرار داده است چرا که با جنبههای مختلفی در تعارض است از جمله با تفاوتهای جسمی و روحی که دارند در تعارض است. خب زن حس عطوفتش بالا است در حالی که مرد خشونت و صلابتش بالا است. مرد حامی پذیر نیست زن حامی پذیر است. میخواهد حمایت بشود. مرد میخواهد حمایت بکند. در ازدواج با جنس مخالف این کم و کاست های روحی با هم جبران میشود و زندگی پیش میرود.
وی خاطر نشان کرد: یک مساله مهم دیگری که هست این است که در مساله رفع نیازهای جنسی فعل و انفعال باید کنار هم باشد. کنش و واکنش باید در کنار هم باشد. زن حالت انفعالی دارد در پذیرش جنسی. مرد حالت فعلی دارد. اگر هر دو حالت انفعالی داشته باشند یا هر دو حالت فعلی داشته باشند با طبیعتشان سازگار نیست و لذا اگر دو تا هم جنس باشند یا حالت انفعالی دارند و نمیتوانند لذت جنسی حقیقی ببرند یا هر دو حالت فعلی دارند و باز هم در این صورت نمیتوانند.
این پژوهشگر حقوق اسلامی در ادامه با اشاره به تکثیر نسل به عنوان یکی از نتایج ازدواج با غیر هم جنس گفت: امام رضا در ادامه این حدیث میفرماید در صورت ازدواج با هم جنس، نسل بشر هم قطع میشود. چون تناسل و تکثیر و ادامه نسل را خداوند طوری قرار داده که با ازدواج با غیر هم جنس صورت میپذیرد. و حتماً زن و مرد باید با هم ازدواج کنند که یک خانم بچه دار شود. در حیوانات هم به همین شکل است. اگر کسی بگوید ما میخواهیم ازدواج هم جنس داشته باشیم یعنی میخواهد بر خلاف طبیعت و بر خلاف سنتی که خدا قرار داده است حرکت کند و باعث قطع شدن نسل بشر میشود.
وی در خصوص فساد اجتماعی ناشی از هم جنس گرایی تصریح کرد: در ادامه این حدیث امام رضا علیه السلام میفرماید: تدبیر زندگی اجتماعی به فساد میگراید و دنیا به ویرانی میکشد. خب وقتی در زندگی اجتماعی هم جنس با هم رفتند سر کار تعارضات در خانه زیاد میشود. چون اینها کم و کاستیها هم را نمیتوانند جبران کنند. هر دو میخواهند بیرون کار کنند. یا هر دو میخواهند در خانه باشند. یا هر دو میخواهند ریاست کنند. یا هر دو اگر زن باشند میخواهند مرئوس باشند. یعنی کم و کاستیها با هم جبران نمیشود. لذا دنیا به ویرانی کشیده میشود.
بهارلویی اضافه کرد: امام رضا علیه السلام در روایت دیگری میفرماید: حرمت لواط از حرمت زنا بیشتر است. زیرا خداوند قومی را به خاطر لواط هلاک کرده است ولیکن قومی را به خاطر زنا هلاک نکرد. یک عذاب دسته جمعی برای لواط داریم و آن قوم لوط است که به خاطر گناه لواط عذاب نازل شد و دسته جمعی از بین رفتند. ولی در طول تاریخ از بین عذابهایی که سنت الهی بوده است برای زنا عذاب گروهی نداریم. عذاب فردی ممکن است باشد هم چنان که در روایت آمده است: إِذَا کَثُرَ اَلزِّنَا بَعْدِی کَثُرَ مَوْتُ اَلْفَجْأَةِ زمانی که زنا زیاد شود مرگهای ناگهانی زیاد میشود. اما اینها دسته جمعی نیست؛ فردی است. اما طبق این روایت امام رضا علیه السلام برای لواط عذاب جمعی داریم برای همین لواط اشد از زنا است چون بالاخره زنا بر خلاف طبیعت نیست به هر حال زن و مردی بودهاند اگرچه حرام است چون ازدواج نیست ولی به هر حال از طریق طبیعت است اما لواط این طور نیست یا در روایت دیگری امام صادق (ع) فرمودهاند لواط باعث قطع نسل میشود و برخلاف آمیزش طبیعی است و باعث مفاسد اجتماعی و اخلاقی زیاد میشود.
این کارشناس خاطر نشان کرد: درباره افلاطون حکیم بعضیها میگویند از انبیا بوده یا از شاگردان انبیا بوده است. افلاطون در کتاب قوانینش درباره محدودیتهای رفتارهای جنسی و عدم پذیرش ازدواج هم جنس میگوید که مردم شهر ما حق ندارند که از مرغان و دیگر جانوران بدتر باشند. بعد میگوید اگر هم جنس باشند اینها توانایی تولید مثل ندارند لذا باید از آن احتراز کنند و نر و ماده باید در کنار هم با کمال و وفاداری زندگی کنند. این منظورش این است که اگر کسی با هم جنس ازدواج کند حتی انسان از مرغها و حیوانات دیگر پایینتر است چون آنها هیچکدام ازدواج هم جنس را ندارند.
وی در پایان گفت: ازدواج با جنس مخالف در تکامل زن و مرد هم مؤثر است چون انسان از فردیت خارج میشود و شخصیتش توسعه پیدا میکند. پختگی پیدا میکند و باعث رشد و کمال ش میشود و دو جنس در کنار هم کامل میشود ضمن اینکه از نتایجی همچنین ازدواجی رسیدن به تسکین هم هست. قرآن میفرماید ما از نسل شما یک زوجی برایتان قرار دادیم لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا برای اینکه شما با او آرام بگیرید برای اینکه سکونت و آرامش را در ازدواج غیر هم جنس میداند نه هم جنس. و مسألهی دیگر تولید مثل است که از مهمترین نتایج ازدواج است که در روایات هم به آن اشاره شده بود. لذا اساساً ازدواج هم جنس مطابق طبیعت نیست. فلسفه خلقت انسان در آن راستا نیست و تکثیر نسل هم در ازدواج با هم جنس وجود ندارد. حالا بماند که باعث بیماریهای مقاربتی و ویروسی و هم چنین آزار و اذیت جنسی قرار میگیرند مخصوصاً اگر هر دو مذکر باشند. چون مجرای این کار مجرایی نیست که به صورت طبیعی برای این کار قرار داده شده باشد.
نظر شما