۱۳ آذر ۱۴۰۲، ۹:۵۸

مسئول میز خانواده معاونت تهذیب حوزه در گفت‌وگو با مهر:

روابط نامشروع برای فرد،خانواده و جامعه پیامدهای ناگواری دارد

روابط نامشروع برای فرد،خانواده و جامعه پیامدهای ناگواری دارد

ترکاشوند گفت: سخت‌گیری در امر ازدواج و یا ترک آن از سوی مجردان به دلایل مختلف و در نتیجه فراهم نبودن مقدمات و امکانات ارضای غریزه جنسی از راه مشروع،همگی از عوامل«قرب به زنا»به شمار می‌آیند.

خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه-نگار احدپور اقبلاغ: غریزه جنسی یکی از نیازها و گرایشات فطری و طبیعی انسان است که آرامش جسمی و روحی و سعادت مادی و معنوی انسان منوط به ارضای درست و مشروع آن است و انحراف در برآورده کردن این نیاز، پیامدها و آثار زیان بار دنیوی و اخروی برای فرد، خانواده و جامعه در پی دارد. انحرافات جنسی اگرچه به درازای تاریخ چالش برانگیز بوده‌اند، اما با توجه به گسترش و تنوع وسایل ارتباطی در عصر حاضر، خطرات و آسیب‌های آنها به لحاظ کمی و کیفی رو به فزونی است و کشورهای استعمارگر و سلطه طلب به منظور نفوذ همه جانبه، براندازی نرم و تأثیرگذاری بر سرنوشت ملت‌ها به ترویج و اشاعه انواع انحرافات در میان جوامع مختلف و بویژه در بین جوانان می‌پردازند. قرآن کریم به عنوان جامع‌ترین دستورالعمل زندگانی بشر در کنار ارائه راهکارهای فردی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و… دستوراتی نیز در خصوص کنترل و بهره‌مندی صحیح و مشروع از این نیاز و همچنین راهکارهای رهایی از انحراف در این زمینه مطرح نموده است در همین راستا با حجت الاسلام جواد ترکاشوند؛ خانواده درمانگر و مسئول میز خانواده معاونت تهذیب حوزه به گفت و گو پرداختیم که در ادامه مشروح آن تقدیم می‌شود:

حجت الاسلام ترکاشوند، در گفت و گو با خبرگزاری مهر، عنوان کرد: نیروی طبیعی غریزه جنسی به منظور بقای نسل انسانی و ایجاد یک سلسله هیجانات روحی و عاطفی در انسان است که باید از طریق قانونی و مشروع اشباع گردد. انواع خیانت‌ها و زنا، نه تنها اجتماع را به مقصد فوق نزدیک نمی‌کند، بلکه انسان‌ها را در صدها دره مخوف و هولناک می‌اندازد که امراض مقاربتی گوناگون و ثروت‌های هنگفتی که برای معالجه آنها مصرف می‌شود و هزاران کودک بی سرپرست تنها گوشه‌ای از این پرتگاه‌ها را نشان می‌دهد.

وی افزود: قرآن کریم هم به لحاظ اینکه به مسائل فرهنگی و مهندسی فرهنگی جامعه اسلامی اهتمام خاصی نشان داده و پاسخگوی دغدغه‌ها و نیازهای بشر در این خصوص می‌باشد و هم به لحاظ اینکه مهمترین منبع و سرچشمه مباحث اخلاقی می‌باشد، بخش قابل توجهی از آموزه‌های خود را به غریزه جنسی و مسائل مرتبط با آن از جمله پیشگیری از انحرافات جنسی اختصاص داده است. آیات قرآن مشتمل بر بیان انواع و مصادیق مختلف انحرافات جنسی، علل و عوامل بروز آنها، پیامدهای مادی و معنوی این انحرافات و ارائه راهکارهایی جهت جلوگیری از وقوع آنها می‌باشد. باتوجه به اینکه رویکرد قرآن در مواجهه با انحرافات جنسی، پیشگیری از وقوع آن هاست، فرهنگ سازی در این زمینه کارایی منحصر به فردی دارد.

ترکاشوند بیان کرد: قرآن کریم در راستای پیشگیری و مقابله با انحرافات جنسی و پاکسازی افراد و جامعه با بیان داستان‌هایی از گذشتگان سعی در فرهنگ سازی در خصوص نحوه رابطه زن و مرد در جامعه اسلامی دارد و در این راستا مصادیق و نمونه‌هایی از انسان‌های عفیف و پاکدامن معرفی و زشتی و پلیدی برخی از انحرافات جنسی را به تصویر کشیده است.

داستان حضرت موسی (ع) و دختران حضرت شعیب (ع) مصداق بارز شرم و حیا

وی در ادامه با اشاره به سوره مبارکه «قصص» گفت: قرآن کریم در آیه ۲۳-۲۶ سوره قصص به داستان تعامل و رفتار حضرت موسی (ع) و دختران شعیب (ع) پرداخته است که بر اساس مفاد این آیه در اولین برخوردی که دختران حضرت شعیب (ع) با حضرت موسی (ع) داشتند، به این ویژگی حضرت موسی (ع) پی بردند که او هم انسانی قوی و نیرومند است و هم امین و قابل اعتماد «القوی الامین». و از این تعبیر، این نکته برداشت می‌شود که امین بودن موسی به خاطر ضعف و ناتوانی اش نبود، بلکه او علی رغم قدرت و نیرو، امین و قابل اعتماد بوده است. در همین داستان، حیا و شرم یکی از دختران شعیب (ع) را نیز به تصویر کشیده است که چگونه در مقابل موسی (ع) با کمال شرم و حیا ظاهر می‌شود و شرم و حیای او در راه رفتنش نمود واقعی داشت. از آنجا که شیوه راه رفتن زنان بر جنس مخالف تأثیر می‌گذارد و عفت دیگران را ممکن است خدشه دار سازد (بر اساس آیه ۳۱ سوره مبارکه نور) نیز خداوند متعال زنان را از نحوه راه رفتنی که زینت‌های آنان را برای نامحرمان آشکار سازد، نهی نموده است.

حضرت یوسف (ع) الگوی پاکدامنی

این خانواده درمانگر تصریح کرد: خداوند متعال در آیات ۲۳ تا ۳۵ سوره مبارکه یوسف به فرهنگ سازی عفت و پاکدامنی و بیان جریان تعامل حضرت یوسف با زلیخا می‌پردازد، در این داستان یوسف علی رغم اینکه برده جوانی بیش نبود که معمولاً زنان آن هم زنی همچون زلیخا، همسر عزیز مصر، برای چنین افرادی ارزشی قائل نمی‌شدند، چه برسد به اینکه شیفته و دلباخته وی گردند. اما در این داستان برعکس، زلیخا به عنوان همسر عزیز مصر در شهوت خود نسبت به یوسف گرفتار و کاملاً خود را برای کامجویی از یوسف آماده می‌کند اما اسوه عفت و پاکدامنی، یوسف (ع) کرامت خود، خاندان نبوت و احسان و نیکی عزیز مصر را فراموش نمی‌کند و با گفتن «معاذالله» از خیانت به عزیز مصر و ظلم به وی، خود و زلیخا سرباز می‌زند، و به برکت اخلاص با خدا و صداقت با عزیز مصر خداوند متعال بدی و فحشاء را از او دور می‌سازد و علی رغم همه تهدیدات و تحمل مشقت‌های زندان و مکر و. نیرنگ‌های زلیخا هرگز به کامجویی نامشروع و انحراف جنسی تن نمی‌دهد.

وی افزود: قرآن کریم در راستای فرهنگ سازی برای سالم ماندن افراد جامعه از آلوده شدن به انحرافات جنسی در موارد متعددی، به نکوهش و تقبیح کسانی می‌پردازد که از مسیر مشروع ارضای غریزه جنسی تجاوز نموده و به انواع انحرافات جنسی آلوده می‌شوند و لذا در آیاتی از قرآن، این گروه از انسان‌ها و اعمال شنیع شأن مورد نکوهش و سرزنش قرار گرفته است.

نکوهش و تقبیح رابطه جنسی نامشروع

ترکاشوند در ادامه با اشاره به زنا به عنوان یکی از انحرافات جنسی بیان کرد: زنا؛ از جمله گناهان کبیره‌ای است که در آیات و روایات در کنار شرک به خدا، قتل و سرقت ذکر شده است. از جمله در آیه ۸ سوره فرقان و آیه ۱۲ سوره ممتحنه و در روایتی آمده است که بعد از شرک به خدا، هیچ گناهی نزد خداوند بزرگ‌تر از نطفه‌ای نیست که انسان در رحم زنی که برای او حلال نیست قرار دهد.

وی گفت: اوج نکوهش و تقبیح زنا را در این آیه شریفه ۳۲ اسرا می‌توان درک کرد، آنجا که خداوند متعال می‌فرماید: «وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنی إِنَّهُ کانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبِیلًا» «از مقدمات زنا بپرهیزید و به آنها نزدیک نشوید. زیرا همانگونه که مقدمه واجب، واجب است مقدمه حرام نیز حرام است». بر این اساس، انسان مسلمان باید خود را از چشم چرانی، اختلاط با نامحرم، خلوت کردن با نامحرم، نگاه شهوت آلود به نامحرم، نگاه به تصاویر، مناظر و فیلم‌های مبتذل،، لمس بدن نامحرم، بدحجابی و… حفظ کند، همچنین سخت‌گیری در امر ازدواج و یا ترک آن از سوی مجردان به دلایل مختلف و در نتیجه فراهم نبودن مقدمات و امکانات ارضای غریزه جنسی از راه مشروع، همگی از عوامل «قرب به زنا» به شمار می‌آیند. بنابراین زنا از آن رو حرام است و اسلام از نزدیک شدن به آن نهی نموده است که این عمل کاری زشت (فاحشه) و راه بدی (ساء سبیلا) برای ارضای غریزه جنسی است و عواقب و پیامدهای ناگواری برای فرد، خانواده و جامعه به دنبال دارد.

ترکاشوند افزود: در روایتی که از حضرت رسول (ص) ذکر شده، اثرات مخرب زنا چنین برشمرده شده است: «یا علیُّ فی الزِّنا سِتُّ خِصالٍ: ثلاثٌ مِنها فی الدنیا وثلاثٌ فی الآخِرَةِ، فأمّا التی فی الدنیا فَیَذهَبُ بالبَهاءِ، ویُعَجِّلُ الفَناءَ، ویَقطَعُ الرِّزقَ، وأمّا التی فی الآخِرَةِ فَسُوءُ الحِسابِ، وسَخَطُ الرحمنِ، والخُلُودُ فی النارِ»؛ در زنا ۶ خصلت بد وجود دارد؛ سه خصلت آن در دنیا و سه خصلت آن در آخرت است. اما آنها که در دنیاست، صفا و نورانیت را از انسان می‌گیرد. روزی را قطع می‌کند و نابودی انسان‌ها را سرعت می بخشد. و اما آن سه که در آخرت است، غضب پروردگار، سختی حساب و ورود (یا جاودانگی) در آتش دوزخ است.

نکوهش و تقبیح قوم لواط و همجنس گرایی

مسئول میز خانواده معاونت تهذیب حوزه در ادامه با اشاره به نکوهش قوم لواط و همجنس گرایی در قرآن کریم عنوان کرد: بر اساس آیه ۸۰ سوره مبارکه اعراف و نیز آیه شریفه ۲۸ سوره عنکبوت، حضرت لوط از خویشاوندان حضرت ابراهیم بود و به او ایمان آورد و خداوند او را به سوی قومی فرستاد که شنیع‌ترین نوع انحراف جنسی، یعنی همجنس بازی مردان در میان آنها رواج داشت و این قوم به جای ارضای غریزه جنسی از راه مشروع ازدواج با زنان، آن را از طریق ارتباط نامشروع با مردان ارضا می‌کردند. فاحشه و فسادی که تا آن زمان در تاریخ بشر سابقه نداشت.

وی افزود: خداوند در آیات دیگری از جمله آیات ۵۴ سوره نمل و ۷۴ سوره انبیا از این انحراف جنسی آنها به نام فاحشه و خبائث یاد می‌کند و قوم لوط را به خاطر ارتکاب این عمل ناپسند به عنوان یک قوم بد و فاسق بر اساس آیه ۷۴ انبیا، قوم مسرف بر اساس آیه ۸۱ سوره اعراف و قوم جاهل بر اساس آیه ۵۵ سوره نمل مورد مذمت و سرزنش قرار می‌دهد، و سرانجام آنان را به عذاب آسمانی نابود کرد؛ زیرا آنان به نداهای حضرت لوط (ع) اهمیتی نداده و بر اساس آیه ۲۹ سوره مبارکه عنکبوت آنگاه که به آنان می‌گفت که شما چگونه مردان را برای ارضای شهوت به جای زنان انتخاب می‌کنید و راه تداوم نسل را از طریق مشروع قطع می‌کنید و در مجالس خود آشکارا عمل منکر و زشت و ناپسند را انجام می‌دهید.

نکوهش و تقبیح متجاوزان

ترکاشوند خاطرنشان کرد: قرآن پس از اینکه در آیات ۵ تا ۷ سوره مومنون و ۲۹ تا ۳۱ سوره معارج، مؤمنان و نمازگزاران را به خاطر عفت و پاکدامنی و پرهیز از هرگونه آلودگی جنسی مورد تکریم و ستایش قرار می‌دهد و ارضای غریزه جنسی از راه مشروع، به همسران محدود می‌سازد، غیر از این راه را تجاوز و انحراف قلمداد کرده و بدین صورت متجاوزان و منحرفان جنسی را مورد سرزنش قرار می‌دهد. «والذین هم لفروجهم حافظون» و آنها که دامان خود را از آلوده شدن به بی‌عفتی حفظ می‌کنند. تنها آمیزش جنسی با همسران دارند، که در بهره گیری از آنان ملامت نمی‌شوند. و کسانی که غیر از این طریق را طلب کنند، تجاوزگرند.

وی در پایان گفت: قرآن کریم با ظرافت خاصی استفاده از عرف در فرهنگ سازی در زمینه غریزه جنسی، عفت و پاکدامنی را مورد توجه قرار داده و با بهره‌گیری از عرف عام و افکار عمومی عفت و پاکدامنی را ستوده و زشتی و پلیدی بی‌عفتی و انحرافات جنسی را گوشزد می‌کند. نمونه بارز استفاده قرآن از این شیوه برای فرهنگ سازی پاکدامنی، شماتت و سرزنش زلیخا توسط زنان مصری می‌باشد.

کد خبر 5803188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • درویش IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
      0 0
      ایکاش سنگسار اجرای احکام برمیگشت اونوقت می‌دیدیم چهارنفرزناکارکه سنگسارشدنداونوقت کسی میره سراغ خیانت یادوباره میگن تامینی نمیشیم روحیوجسمی