۲۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۳۴

معاون جهاد کشاورزی اردبیل خبر داد؛

برنامه‌ریزی برای کشت سیب‌زمینی در ۲۲ هزار هکتار از اراضی اردبیل

برنامه‌ریزی برای کشت سیب‌زمینی در ۲۲ هزار هکتار از اراضی اردبیل

اردبیل- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود در ۲۲ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل سیب‌زمینی کشت شود.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد شهریار عصر یکشنبه در بازدید از مراحل آغاز کشت سیب‌زمینی در اردبیل اظهار کرد: کشت انتظاری سیب‌زمینی همه ساله در اواخر زمستان و اوایل بهار در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی انجام می‌شود و محصول کشت شده با مساعدتر شدن هوا جوانه زده و رشد می‌کند.

وی تصریح کرد: کشت انتظاری سیب‌زمینی معمولاً در ۱۰ درصد مزارع سیب‌زمینی کشت می‌شود و بخش اعظم کشت در اوایل فصل بهار و با گرم‌تر شدن هوا توسط زارعان انجام می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ۲ نوبت آبیاری کمتر و نیز برداشت زودهنگام محصول را از جمله مزیت‌های کشت انتظاری سیب‌زمینی عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود که در سال زراعی جاری ۱۰ درصد بیشتر از سال قبل محصول سیب‌زمینی در استان کشت شود.

شهریار با اشاره به برنامه‌ریزی برای کشت سیب‌زمینی در ۲۲ هزار هکتار از اراضی استان افزود: برای کاشت این میزان سیب‌زمینی در استان ۷۰ هزار تن بذر از نوع مینی‌تیوبر، مینی‌تیوبر اس، سوپر الیت، الیت، گواهی شده آ و گواهی شده ب مصرف می‌شود.

وی ۹۵ درصد محصول سیب‌زمینی کشت شده در استان اردبیل را از رقم آگریا و مابقی را از ارقام متفرقه جِلی، فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا و میزان بذر سیب‌زمینی تولید شده در استان را حدود ۱۰ هزار تن اعلام کرد و ادامه داد: هم اکنون ۴ شرکت تولید بذر مرغوب سیب‌زمینی در استان اردبیل فعال است.

شهریار میانگین تولید محصول سیب‌زمینی در هر هکتار از اراضی استان را ۳۷ تن اعلام کرد و گفت: به علت استفاده از آبیاری به روش نوار طیف و روش کاشت متفاوت با عرف منطقه به شیوه ۳ ردیف با ۲ نوار طیف و نیز جلوگیری از اتلاف زمین، بالاترین میزان برداشت محصول سیب‌زمینی با ۷۰ تن در روستای خلیفه‌لو اردبیل به ثبت رسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: نیاز استان اردبیل به سیب‌زمینی حدود ۱۸۴ هزار تن است و مازاد نیاز استان به استان‌های دیگر و نیز به کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه صادر می‌شود.

شهریار اضافه کرد: استان اردبیل با تولید حدود ۲۰ درصد سیب‌زمینی کشور، مهمترین قطب تولید این محصول در ایران محسوب می‌شود

وی بیان کرد: سیب‌زمینی تولید شده در این استان از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقی‌مانده سموم و کود در جایگاه برتر کشور قرار دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: سیب‌زمینی تولیدی اردبیل جز محصول پاک به شمار می‌رود و از نظر کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب‌زمینی تولیدی کشورهای اروپایی است.

کد خبر 5446140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha