۸ تیر ۱۴۰۳، ۱۲:۴۴

یک هفته با کتاب؛

درگذشت یک مدیر نشر و برگزاری روز فرهنگی ایران در نمایشگاه پکن

درگذشت یک مدیر نشر و برگزاری روز فرهنگی ایران در نمایشگاه پکن

درگذشت مدیر انتشارات مروارید، چاپ ۵۷ عنوان کتاب در کنگره جبهه مقاومت و برگزاری روز فرهنگی ایران در چین از جمله اخبار مهم این هفته حوزه کتاب و ادبیات بودند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: مطالعه و مرور اخبار این هفته حوزه کتاب و ادبیات به دلیل تعطیلی عید غدیر خم به سه خبر اختصاص دارد.

درگذشت مدیر انتشارات مروارید، چاپ ۵۷ عنوان کتاب در کنگره جبهه مقاومت و برگزاری روز فرهنگی ایران در چین از جمله اخبار مهم این هفته حوزه کتاب و ادبیات بودند.

مشروح متن این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

چاپ ۵۷ عنوان کتاب در کنگره جبهه مقاومت

کنگره بین المللی شهدای مدافع حرم و جبهه مقاومت بعدازظهر شنبه ۲ تیر با حضور حجت الاسلام شیرازی دبیر این کنگره و اصحاب رسانه در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

شیرازی در این کنگره درباره کتب چاپ شده گفت: بنا شد در گام اول ۱۶۵ عنوان کتاب تنظیم شود. از این ۱۶۵ عنوان ۵۷ کتاب تدوین شده و به چاپ رسید. ۸ عنوان به شهید سلیمانی اختصاص دارد. ۴ عنوان درباره فرماندهان مدافع حرم است.

وی افزود: ۱۴ عنوان سرگذشتنامه رزمندگان و فرماندهان را دربرمی گیرد. ۴ عنوان هم روایت رزمندگان محور مقاومت است. ۱۲ عنوان به خاطرات همسران شهید جبهه مقاومت اختصاص دارد. یک یادداشت، ۳ دفتر شعر و یک کتاب پژوهشی تألیف شده است.

درگذشت مدیر انتشارات مروارید

منوچهر حسن زاده، مدیر انتشارات مروارید در سن ۹۱ سالگی در آمریکا درگذشت. حسن زاده متولد سال ۱۳۱۲ و فوق لیسانس علوم اجتماعی بود و از سال ۱۳۵۹ مشغول فعالیت در انتشارت مروارید بوده است.

انتشارات مروارید در سال ۱۳۴۰ با پیشنهاد مجید روشنگر و مشارکت فریدون نیکنام، منوچهر حسن‌زاده و پرویز علی‌بیک تأسیس شد. فعالیت این انتشارات با چاپ کتاب‌هایی به نام «دلشکسته» و «کارِ ناتانیل وست» با ترجمه عبدالله توکل آغاز شد.

برگزاری روز فرهنگی ایران در چین

در چهارمین روز از سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن، ویژه برنامه روز فرهنگی ایران با حضور علاقه‌مندان به فرهنگ و تمدن ایران زمین، ایران‌شناسان، دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های پکن و همچنین تعداد زیادی از بازدیدکنندگان نمایشگاه در سالن همایش‌های این رویداد برگزار شد.

بخشی از این برنامه به سخنرانی بهادر باقری استاد مدعو زبان فارسی دانشگاه پکن، نعمت‌الله ایران زاده رایزن فرهنگی ایران در پکن و دو تن از اساتید زبان فارسی، در باب اهمیت و جایگاه زبان، ادبیات، فرهنگ و تمدن ایران زمین در تاریخ تمدن جهان و همچنین ظرفیت‌ها و فرصت‌های نشر این فرهنگ در قالب کتاب اختصاص داشت. همچنین در این برنامه تنی چند از دانشجویان و فارسی آموزان چینی اشعاری از سعدی را برای حاضران قرائت کردند.

کد خبر 6149773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha