۱۲ فروردین ۱۴۰۱، ۲۰:۴۹

استاندار دیاله عراق:

مبادلات فرهنگی و تجاری بین ایلام و دیاله عراق افزایش پیدا می کند

مبادلات فرهنگی و تجاری بین ایلام و دیاله عراق افزایش پیدا می کند

ایلام-استاندار دیاله عراق گفت: مبادلات فرهنگی و تجاری بین ایلام و دیاله عراق افزایش پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مثنی علی مهدی استاندار دیاله عراق عصر روز جمعه میزبان حسن بهرام نیا استاندار ایلام و هیئت همراه در استان دیاله عراق بود و دو استاندار در خصوص بازگشایی مرز هلاله شمالی و گسترش همکاریهای دو جانبه دیدار و گفت و گو کردند.

استاندار دیاله عراق در این دیدار از حضور استاندار ایلام و هیئت همراه قدردانی کرد و بازگشایی مرزهلاله شمالی را زمینه ساز گسترش روابط و مبادلات فرهنگی و تجاری بین دو استان ایلام و دیاله و دو کشور عنوان کرد و گفت: ارتباطات دو استان فقط موضوع تجارت نیست بلکه پس از گسترش تجارت بین دو استان در سایر حوزه نیز همکاری خواهیم داشت.

وی افزود: با کمک استاندار ایلام سعی بر بازکردن مرز دیاله با استان ایلام خواهیم داشت و با توافق طرفین این مهم به انجام خواهد رسید.

مثنی علی مهدی گفت: مرزهای مندلی و سومار در گذشته به دلایل امنیتی بسته شد و استانداران سابق نمی‌پذیرفتند که این مرز باز شود ولی با ارتباطاتی که ایجاد کردیم توانستیم مرز را باز کنیم و روابط تجاری و معیشت مرزنشینان خیلی بهتر از گذشته شد.

استاندار دیاله عراق در ادامه بیان کرد: ما می‌توانیم با فعالیت‌های کوچکی ارتباطات را شروع کنیم و با فعالیت‌های بیشتر مرز هلاله شمالی را فعال‌تر کنیم.

وی تصریح کرد: برای تبادلات تجاری محدود مشکلی نداریم و آنچه که به جمهوری اسلامی خدمت کند ما بر آن تأکید داریم.

مثنی علی مهدی اضافه کرد: آمادگی داریم که نیازهایی که جمهوری اسلامی حتی در زمان تحریم به آنها نیاز دارد را تأمین کنیم و اگر چنانچه این مرز باز شود ما این مرز را به دیگر مرزهای خود با ایران ترجیح می‌دهیم.

وی با بیان اینکه مبادلات کوچک تجاری زمینه ساز تقویت همکاری‌ها و مناسبات بین دو استان است، افزود: هر اندازه مراودات افزایش یابد و در آینده بتوانیم ارتباطات خود را بیشتر کنیم باید این دیدارها دو طرفه نیز افزایش یابد.

استاندار دیاله عراق گفت: در صورت گسترش روابط بین دو استان در آینده می‌توانیم در خصوص آب هم همکاری‌های خوبی داشته باشیم.

وی یادآور شد: آمادگی داریم که در هر زمینه‌ای که نیاز باشد به استان ایلام کمک کنیم و حتی در خصوص زیارت اتباع ایرانی هم همکاری داشته باشیم.

مثنی علی مهدی اضافه کرد: با ارتباطات گستردگی که با ایران برقرار شد توانستیم مرز زیارتی دیاله را باز کنیم و هزاران نفر از زائران تردد داشته باشند و ما به این موضوع بعنوان یک وظیفه نگاه می‌کنیم و الان آمادگی داریم بخشی از زائران اربعین را از طریق مرز مندلی انتقال دهیم.

وی با اشاره به کمک ایران در مقابله با داعش در کشور عراق گفت: ما هیچگاه تعامل و همکاری جمهوری اسلامی را در سال ۲۰۱۴ برای مقابله با داعش فراموش نخواهیم کرد و قدردان این کمک‌ها هستیم.

کد خبر 5457371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha